Fråga: Vad skulle det kosta att utveckla ett spel som Quizkampen?

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av Anton_J, 14 jun 2017.

Taggar:
  1. Anton_J

    Anton_J Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag undrar om någon vet hur mycket det skulle kosta att skapa ett spel som QuizKampen? Om man tänker sig med de funktioner som finns i QuizKampen.

    Jag menar då bara själva spelet, inte innehållet, dvs frågorna.

    Och hur långt tid tar det att skapa ett sånt spel?

    Stort tack på förhand
     
  2. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Sjukt svårt att svara på, det är ju inte bara en app. Det är ju väldigt mycket bakomliggande med servrar och hela den baletten.

    Krav, utveckling/arktiekt, ux/design, test, projektledning, utvecklingsmiljöer.

    Börja att själv gå igenom och rita av alla olika vyer som finns i spelet. Skriv sedan ned vad som händer när man klickar på saker i spelet. Fundera sedan på allt det här med timers osv, vad händer då.

    Det kommer ta ett bra tag att bara göra det jobbet. Där har du ganska mycket av krav/ux/designs bit.

    Sen kommer det en hel massa till på det, bl.a:
    Hur ska allt lagras? Hur ska allt skickas mellan användare? Hur ska frågor administreras? Xamarin, eller liknande ramverk, eller naitive till alla enheter?

    Du kommer förstå att det är riktigt mycket jobb bakom allt detta, och att det ska fungera för 80 miljoner människor (enligt deras hemsida).

    Räkna på 700kr/h (då är det lågt räknat, http://keyman.se/prisbarometer/ ) per konsult. Det handlar nog om rätt så stora siffror från deras start till hur det fungerar idag.

    Sen kan man ju nöja sig med mindre såklart. Men en 100% kopia kommer kosta.