Övrigt: Ny Lag gör det nu möjligt att använda drönare med kamera lagligt i sverige

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 21 jun 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ny Lag gör det nu möjligt att använda drönare med kamera lagligt i sverige

    http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/...vakningslagen-och-mojligheterna-att_H401JuU31

    Tidigare har man alltså inte fått använda drönare med kamera pågrund av kameraövervakningslagen, nu får privatpersoner och företag alltså göra detta. Så nu finns det tex möjligthet för att onlinepizza att börja erbjuda drönar leverans med pizza.

    I videon nedan kan vi se hur drönar lagarna är i andra länder, som det verkar nu enligt de nya lagförslaget får vi rätt stora rättigheter att använda drönare, man får fortfarande inte åka nära flygplatser eller liknande.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=bHt5QILK_j8
     
    bernard och chucken gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tillägger att det gäller från och med 1/8 2017 bara :)

    Utmärkta nyheter för både privatpersoner och företag. Kul att de tillät dem - varit en djungel av oklara regler sedan tidigare.

    Har inte köpt en drönare själv, men kommer nog skaffa en förr eller senare. Väntar fortfarande på att priserna skall sjunka lite.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har ej kollat på video klippet ovan än, kanske nämner några nya detaljer.

    Hur som helst, jag blev förvånad att detta lagförslag kom från ingenstanns, är ju som bekant väldigt mkt enklare att förbjuda något än att göra något lagligt som blivit förbjudet, jag undrar vem som har lobbat detta och varför ?

    Drönare kommer vara en stor del av samhället i framtiden, och det är verkligen teknikhämmande med föregående lagstiftning.

    Jag tror såkallade selfiedrones med takt det blir mindre, bättre och billigare kommer få en explosionartad utveckling inom de kommande åren, tanken att kunna ha den med sig överallt och kunna ta bra selfies, redan idag finns de de selfie drönare som går att ha i fickan och som även har autopilot dvs att man inte behöver styra den själv pch den är på bra selfie-avstånd, problemet med de jag har sett är att bildkvaliten inte kan mäta sig med de som finns på telefoner. När dom väl kommer upp i bra kvalite och pris kommer alla vilja ha en. Samsung kanske till och med släpper en inbyggd ? vore kolllt istället för pennan, man kan göra en drönare mkt liten igentligen, om man kollar va liten en kameralins är idag på en telefon, det som tar störst plats blir kanske batteriet. Men för kortare turer kanske det går att även ha väldigt lite batteriet och formfaktor, man kanske kan docka den i via telefonen för att snabbladda i mellan plåtningarna.

    Det är inte bara selfies, i stort sett varenda hollywood film idag använder nuförtiden drönare, detta är bra mkt billigare än vad dom använde innan vilket var helikopter, men även för hobby fotografer är drönaren en extrem revolution, man kan med enkla med få det att se ut som en dokumentär från BBC eller liknande när man filmar ovanifrån

    Tror matleveranser med pizza kan bli en stor grejj också, det är ej science fiction det finns i flertal länder redan. Jag vet att dominos som nyligen etablerade sig i sverige fråga folk på dersa svenska facebook om folk skulle tycka det var coolt


    View: https://www.youtube.com/watch?v=-CYT4PFV_Hs


    Vad det gäller förbjudna zoner osv är det märkligt att man inte ställer högre krav på mjukvaran tex att flyga nära flygplatser detta borde inte vara vara möjligt, igentligen borde mjukvaran vägra att åka in i sånna zoner, samma gäller stora stadium osv. tror på sikt att EU kommer reglera mjukvaran för drönare så att man tex inte kan flyga vart som helst, detta känns som en bra lösning på problemet, för det är fortfarande skitungar som flyger där man inte ska göra tex flygplatser, detta skulle försvåra att göra det.

    Vi får passa på att köpa drönare för när första terroristattacken blir gjord med en drönare kan vi nog räkna med att det blir slut för leken gissar jag, tror det kommer innebära ett stort bakslag.

    jag håller med bernard, de är lite dyra ännu. Finns inte extremt mkt konkurrens heller det finns bara ett fåtal vettiga företag, det finns mkt skitdrönare också, det är faktiskt bätter att köpa en bra som är lite dyrare, risken är mindre att den går sönder eller att den inte lyckas "komma hem" och försvinner.

    Men för mig är det även räkvidden som är för kort, typ 16 minuter ? sedan tar det ganska lång tid at ladda batteriet.

    Jag personligen gilllar inte så mkt tanken av att jag måste ha drönaren inom synhåll, isånnafall måste den vara liten så den ryms i ryggsäck eller liknande om man är ute och går eller äventyrar, men jag skulle tycka det bästa var om man kunnde ha en laddningstation på taget och sedan att man kunnde styra den via datorn, jag får nog vänta till räckvidden blir bättre, skulle vara kullt att kunna sitta vid datorn köra typ i 1-2 timmar eller så, men antar vi är ganska långt ifrån där idag ? och tror även det finns lagar som säger att man måste ha den inom synhåll eller om det är begränsat till ett visst antal meter ?
     
    bernard gillar detta.
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Mer läskig är det då drönare andvends för övervakning av människor. Än vad en privat person kan tänkas göra med denna. Har ej koll på fisk § som skulle gälla oss i Finland
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det finns redan drönare som går på högre höjd med extremt bra kameror som kan zooma in extremt nära redan.. dessa drönare är dock på hög höjd så inget vi lägger märke till. Det samma gäller alla spionsatelliter. Det blir ett problem när tex polisen i framtiden villl spara pengar och byta ut personl mot drönare ja, då blir det som i london där man har en kamera som övervakar en överallt, det skulle vara lite obehagligt, lite som i filmen 1984 där man har drönare som hela tiden följer människor och som dessutom är beväpnade.
     
    bernard gillar detta.
  6. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är jävligt mediterande bilder. Men skulle helst vilja kunna styra den från hemma via datorn och med hörlurar med passande musik till. Fast tror som sagt det finns en lag som säger att man måste ha den inom synhåll, annars tror jag det räknas som något annat.. utan att vara speciellt insatt drönar juridik.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har jag kollat på videon från riksdagen som postades ovan.

    Det är fortfarande lite luddigt om det finns någon "dold" agenda.

    Men vi kan konstatera, främsta skälet att göra undantag för kamerövervakningslagen är till mesta del pga av näringsverksamhet och att jobb och en ny branch kommer skapas, tex byggföretag kan ha stor användning av drönare. exemplen var många, men det nämdes aldrig något om tex hobbyfotografer utan när det kommer till användat av privatpersoner så nämdes främst dåliga exempel så som att filma utanför någons fönster eller på stranden.

    Konsensus verkar dock vara när man väger för mot nackdelar så bör man tillåta drönare med kamera, men att det måste finnas regelverk för HUR man får använda en drönare, det är ju exakt detta som saknas, kan till och med jag tycka. De exempel man tar upp där man använder de i övervakningssyfte bör alltså inte vara lagligt. Det är som med väldigt mkt teknik man kan använda det i både lagliga och olagliga syften.

    Det nämns att stora företag har klagat på att man kan använda drönare för att spionera på tex nya osäppta proukter tex volvo. Man nänmer att man kan droppa knark över polisanstalter, det sistnämda borde man kunna fixa med störningsändare som jag gissar att dom redan har för mobil telefoni (IMSI catcher ? för att motverka olovlig använding av mobiltelefoner ? vet att man gör det i usa åtminstonde tror vi kanske är mer blåögda i sverige).

    Om vi pratar om dold agenda, så kan man kanske anta att åtmonstonde socialdemokraten verkar positivt inställd för använding för företag och näringsverksamhet och myndigheter men jag vet inte om han verkar så intresserad av att folk använder de som "leksak" då lyfts "ingritet" och "kameraövervakning" argumentet fram.

    Hur man än vrider och vänder på det har samhället och tekniken som finns i den förändras,tex är varje telefon utrustad med kamera som potencielt kan användas i kameraövervakning syfte.

    Jag tror vad som behövs är nya lagar som talar om vad man får och inte och göra och framförallt vad man får för straff.

    Mardrömmen vore ju som sagt om drönare bara får användas av näringsverksamhet eller företag för de med speciell "licens" och myndigheter och att vi privatpersoner inte får använda... jag hoppas dom inte kommer se skillnad på detta i framtida lagstiftning..men som det är just nu är det bara att köra som sagt.. iallafall i 1.5 år till, då kommer lagen göras om igen.

    Nya regler för drönare från EU är på gång..
     
  9. ojz0r

    ojz0r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag hoppas verkligen att drönare beläggs med licens.
    Det är inte en positiv utveckling att vem som helst kan filma vad som helst när som helst. Tex genom fönster på privatpersoner men i allra värsta fall skyddsobjekt och militärövningar.
     
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Finns ju fortfarande lagarna som skyddar detta, och även alla kontrollzoner vid flygplatser och andra skyddade platser. Det positiva är att det inte är rakt av olagligt att flyga din drönare med kamera längre.

    Vill du vara rädd för något, var rädd för zoom-objektiv på en helt vanlig kamera:
     
  11. ojz0r

    ojz0r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag köper inte det argumentet.
    Jämför med vapenlagstiftning. Det är olagligt att hantera vapen på felaktigt sätt så varför behöver man då ha licens på dem?

    En kamera med zoomobjektiv har inte lika lätt att förflytta sig i XYZ som en drönare har.
     
  12. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Den där ryska medborgaren som använde drönare för att filma en militäranläggning i södra Sverige friades ju eftersom uppsåt inte kunde styrkas. Med andra ord borde vi som är medborgare kunna filma överallt utan att bry oss.

    För övrigt borde den killen aldrig lämnats till polisen, han borde ha försvunnit utan spår.
     
  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Om ni direkt tänker att ni ska ut och filma grannar och skyddsobjekt så är det kanske inte läge för er att köpa drönare. ;)
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Detta blir ju en kollektiv bestraffning, som nämns teknik och prylar går att använda till bra och dåliga ändamål, det där med att filma genom fönster osv är knappast något som de flesta personer kommer göra..
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Där ser vi nackdelen med Amoled skärmarna, bättre me IPS dom har iallafall sämre betrakningsvinklar, men ja det är lite skrämmande att han kunde läsa texten på så långt avstånd...
    Och även se pinoden.

    Drönare har i regel ingen zoom funktionalitet även om 4k upplösningen gör bilden rätt cropbar så kommer man ju inte lika nära som man gör med zoom objektivet som jag antar är 20x eller liknande.

    Tycker det här med integritet frågan med drönare är sjukt överdriven, då är väl FRA och datalagringen värre tex ? eller att varenda sida har trackers man besöker ?

    Så här kan de se ut på många sidor idag
    [​IMG]

    det är alltså övervakningen på internet och våra digitala liv där integriteten bör tas på allvar inte IRL.
    Drönarna är fortfarande för dyra för att det ska bli ett stort problem, om 5 år när priserna har gått ner får man omprova lagstriftningen.

    Som sagt det bör utformas med regler hur man får använda en drönare precis som det finns regler hur man får använda en bil. Bara för att man flyger över människor med drönare betyder inte det att man gör det i kamerövervaknings syfte..

    enligt mig om man som människa går utanför dörren får man nog räkna med att bli sedd, övervakningskameror finns redan, om man ej är bekväm att bli sedd får man väl börja använda slöjja eller täcka sitt ansikte på något sätt.

    Mobilkameror finns överallt finns redan lagstiftning som gör att inte är lagligt att smygfilma ifall man nu blir ertappad med detta.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Oavsett om man gör det lagligt eller inte kommer drönare inte sluta existera ändå dessa personer som vill använda det för spionage kommer använda det ändå är svårt att stoppa.. en drönare idag ryms i en ryggsäck liksom.. när den väl är i luften blir svårt att spåra avsändaren ifall nu en drönare ertappas tex.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det kan finnas sitationer då någon form av licesen eller körtkort kan var motiverat.
    Men återigen detta är kanske saker som man kan baka in i mjukvaran dvs innan man kan köra med drönaren fritt måste man klara vissa "tester" som visar att man kan manövrera drönaren på ett säkert sätt.. detta är säkert saker som EU kommer tvinga fram..finns som sagt stora möjligheter att reglera mjukvaran... som nämns ovan bör det inte vara möjligt att flyga in nära flygplatser är ju självklart att mjukvaran ska säga ifrån då det enligt kartan bör vara en "röd zon" . Men antar att vi inte är där riktigt ännu.

    I det här fallet var det inkompetens som gjorde att drönaren "störtade" någonstanns.
    Det kan bli farligt om det tex störtar på människor från hög höjd.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=P9z6SbiGRjs
     
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Blir intressant om för vem licens gäller. För tex i Tyskland har drönare andvends för övervakning. Åtminstone om man får tro författaren till boken: "ingen plats att skydda". Fritt översatt. Ja han som var advokat till Edward.
     
  19. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Har fått min Dji Spark nu. Kan rekommendera den IMG_20170719_121913.jpg
     
  20. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Fick hem min P4P i onsdags,skitkul[emoji12] [​IMG]