Övrigt: Batteritid = 20 dygn....

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av Bamsefar, 26 jun 2016.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    ...men det är inte riktigt så bra som rubriken lyder...

    Jag har precis startat upp min gamla Sony Z3, uppdaterat den till senaste officiella firmware (6.0.1) och sedan låtit den ligga. Den är uppkopplad mot vårt WLAN hemma, och då mot mobiloperatören Halebop. Men den har BARA legat och inte gjort något speciellt mer än att just bara ligga och vänta på att batteriet skall dra ut...

    Således väldigt långt från real world, men ändå en rätt imponerande batteritid - fastän detta "test" är i princip helt ointressant...
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rätt imponerande till trots. Hade förställt mig att man eventuellt kunde få ut det med telefonen i flygplansläge, men inte med radion aktiverad (WiFi+LTE).
     
  3. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    nu blev jag intresserad, ska testa med ett par lurar jag har liggandes, rena installationer, inga automatiska uppdateringar. Wifi på , ska bli intressant
     
    bernard gillar detta.
  4. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Och idag är det dags att ladda telefonen - ser att den står på 1% just nu....

    Denna gång har jag hanterat mobilen lite annorlunda: Den har fått följa med till jobbet ungefär hälften av alla dagar, dvs den har fått vara med om mera normala radio omständigheter....

    Ändå från den 26/6 till idag den 15/7 = 19 dagar - det är lite imponerande faktiskt. Och som sagt, fortfarande inte riktigt real-world, men ändå liiite mera real-world än förra gången då den bara låg stilla i ett hörn i bostaden. Nu har den ju ändå växlat mellan mobil+wifi och mobil+mobildata - det borde ju dra lite mera, och mycket riktigt om man tittar på grafen för signalkvalitet så finns tillfällen då den vare sig haft kontakt eller haft en del gult - hemma är det enkom grönt.

    Bra att veta: Jag har alltså gjort en komplett installation av allt, inkl. ett förvisso nytt men ändå google gmail konto. Så jag har inte direkt snålat in någonstans. Inte heller har jag hackat något för att begränsa bakgrundsdata eller något liknande. Det enda jag gjort är att stänga av automagisk uppdatering av appar...

    Det jag noterar är att Google Play Services har dragit 45% av batteriet...

    Och att Sony's egna app "What's new" fortsätter att avisera "uppdateringar" trots att jag både stängt av aviseringar och att den inte skall söka efter nya uppdateringar på appar jag är totalt ointresserad av.

    Men med drygt två veckors drift tid så är jag ändå imponerad.
     
    Herrputte och bernard gillar detta.
  5. Robin.Karlsson

    Robin.Karlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Platta:
    iPad pro 12,9"
    Kul att höra, har utan problem 2-3 dagar vid extremt hård användning, så kul att kunna läsa om testet
     
    bernard gillar detta.
  6. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Sedan några veckor tillbaka så har jag gått tillbaka till min Z3a, från en Samsung Note 4 som haft seriösa problem det senaste året minst (det började med firmware update som gjorde att radio hängde sig titt som tätt osv - och numera finns ingen support på Note 4 från Samsung trots att den faktiskt borde fått Android 7 enligt deras s.k. löfte osv - never mind).

    Trots att jag har en Open VPN anslutning (tunnlar ALL trafik) aktiv när jag inte är hemma, som lätt förbrukar minst 50% av batteriet, så har jag minst 3 fulla dagar med batteriet i min gamla Z3a. Note 4an fixade drygt en dag, med nöd och näppe två arbetsdagar med en natt imellan. Jag har alltså fått en noterbart längre batteritid genom att gå tillbaka till en äldre mobil. Observera att båda kör Android 6, således liknande firmware så att säga.

    Eftersom OpenVPN slukar 50%, enligt batteristatistiken, så antar jag att jag utan VPN aktiv bör nå 5-7 dagar. Det är inte 20 dagar, men en vecka med mitt rörelsemönster är ändå rätt okej. Ja jag har en mobil till via jobbet - lite därför som min privata inte har så hög last antagligen....

    Btw jag kör OpenVPN mot min Asus router för att använda bl.a. AdBlockrutinen som jag installerat (AB-Solution). Då slipper jag roota mobilen, och allt bara fungerar, och all reklam, även i appar med mera, är bara borta....
     
    Herrputte gillar detta.
  7. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Midsommar - och dags att ladda batteriet i min Z3a.... Nej inte riktigt så långt som sedan mars månad, men jag får ut ca 4 dygn och då har jag typ 10% kvar innan jag laddar om.

    Rätt bra för en gammal sliten Z3a - undrar om jag någonsin kommer till beslut om XZs eller XZ Premium...?
     
    Herrputte gillar detta.