Mjukvaruproblem med på/av- samt hemknapp Galaxy S6

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av BVP, 24 jun 2017.

  1. BVP

    BVP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, jag har inte hittat något om mitt problem på detta forum så därför slänger jag ut frågan. Däremot har jag sett andra med samma problem på ett utländskt forum, men ingen egentlig lösning. Så här ligger det till:

    Jag skaffade nyligen en begagnad S6 som var fabriksåterställd. Jag uppgraderade till 7.0 och installerade alla mina appar och började använda. Den har funkat helt perfekt i en vecka. Igår kväll började problemen: jag kan inte släcka skärmen med powerknappen och hemknappen funkar inte som den ska. Felet uppstår för det mesta men ibland kan det fungera som vanligt en stund efter en omstart. Ibland händer inget alls när jag trycker på hemknappen eller så slänger den upp Google vid kort tryck. Igår kväll fick jag också fyra appar uppdaterade: Maps, Google, IMDB och Tripadvisor vilket kanske kan ha med saken att göra. De två sistnämnda har jag avinstallerat nu. Eftersom jag läst att folk haft problem med Google Assistant provade jag att inaktivera Google men det har inte hjälpt. Jag kan göra hård reboot (volym ned + power) så jag vet att knappen är hel. Sen har jag också en känsla av att telefonen tömmer batteriet snabbare nu men det har jag inga belägg för ännu. Utöver uppdateringarna jag nämnde så kan det ju hända att jag har råkat godkänna rättigheter i någon app som sedan skapat problem. Eftersom allt var nyinstallerat så kommer det upp såna frågar ofta när jag startar en app för första gången. Men jag har tyvärr inte koll på vilka appar som ställde såna frågor igår. Vad mer: det verkar som att powerknappen börjar krångla först efter att hemknappen har krånglat. Utan att veta är min känsla att hemknappen startar upp någon process som telefonen inte kan hantera. Ibland är det också så att felen försvinner av sig själva efter en stund. Men det är ju väldigt irriterande att inte alltid kunna låsa skärmen innan man lägger luren i fickan.

    Kanske är det här ett känt problem och något som drabbar fler fabrikat än Samsung. Om någon har tips på källor att kolla eller t o m en lösning så mottas det tacksamt. Jag vet att det finns workarounds som t ex appar som låser skärmen och dylikt men jag vill hitta grundorsaken. Dessutom är det så att den ibland inte heller går att väcka från släckt läge utan att man mixtrar med laddaren t ex. I värsta fall får det väl bli en total återställning men vore skönt att slippa...
     
  2. BVP

    BVP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Glömde en sak: felen uppstår även när jag kör "säkert läge"
    EDIT: börjar tro att det här handlar om att jag nyligen aktiverade Google Assistant. Har hittat fler på nätet med problemet att den kapar hemknappen och sen inte går att bli av med. Jag provade en button remapper-app men det funkade inte. Det blir nog till att testa en återställning snart...
     
    Last edited: 24 jun 2017
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    avaktivera google assistant och testa om felet kvarstår
     
  4. BVP

    BVP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det hjälpte tyvärr inte. Jag har nu även fabriksåterställt och provat diverse saker, t ex att ta bort alla installerade uppdateringar av Google. Hittade tråden https://forum.xda-developers.com/s7-edge/help/home-button-long-press-t3339633 och det hjälpte faktiskt på så sätt att den inte längre kastar upp Google och oftast tar mig till hemskärmen vid kort tryck. Men man kan få trycka fler än en gång. Det verkar som att telefonen inte kunde skilja på kort och långt tryck på hemknappen förut.

    Att släcka skärmen med powerknappen krånglar dock fortfarande vilket jag kanske får lösa med någon slags mjuk knapp. Efter att ha surfat omkring en hel del förstår jag att det här är ett vanligt problem. Det verkar som om det var fel beslut av mig att godkänna uppgradering till 7.0 Att man aldrig lär sig...

    Edit: jag kör den här tills vidare. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.screenlock.app&rdid=com.screenlock.app Om 6 veckor börjar jag ett nytt jobb och lär få en telefon där så jag kanske inte orkar gräva djupare i det här nu.
     
    Last edited: 25 jun 2017
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

  6. BVP

    BVP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    iterva gillar detta.