Problem: Skärmen lossnat från ramen Z3 compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Murer, 31 aug 2015.

  1. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej McKan, jag beklagar att höra om det som har hänt. :(

    Jag hjälper dig givetvis få den hanterad inom garantiperioden i och med att den så nyligen gick ut, kan du skapa en reparationsorder via vår hemsida och ge mig ärendenummer och kvitto via PM? Jag skickar över ett garantibevis per E-post som du kan skriva ut och skicka in tillsammans med enheten.
     
    Herrputte gillar detta.
  2. McKan

    McKan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Z3 Compact
    Okej. Jag tar och fixar det när jag kommit hem från jobbet. Ska man räkna med längre reparationstid nu när semestrarna börjar?
     
  3. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag tror nog inte att semestrar påverkar inte alltför mycket, de har 10 arbetsdagar på sig att förhålla sig till - men allt som oftast tar det bara ett par arbetsdagar. Det beror givetvis på volym gällande hur lång tid hela serviceärendet tar, men det kommer aldrig att vara mer än 10 arbetsdagar från att de tar emot den vid garantiärende, eller 10 arbetsdagar från godkänt kostnadsförslag om det inte rör sig om garanti. Som jag nämnde tidigare dock, så tar det allt som oftast bara någon arbetsdag. :)
     
    Herrputte gillar detta.
  4. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Om du skickar in den kan du glömma att få tillbaka den.
    Jag skickade in min compact och fick tillbaka en X, med motiveringen att det inte fanns reservdelar?
    Jag ringde dem och frågade hur svårt det var att limma tillbaka orginalskärmen då det inte var någon annan skada, fick svar att det var försent och att min lur var skrotad.
    Frågade om jag kunde få en compact X istället då jag gillade storleken, fick ett nej.
    Så nu sitter jag har med en jättelur jag hatar, tack Sony!
     
    Last edited: 27 jun 2017
    Herrputte gillar detta.
  5. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Det är svårt för mig att svara kring ärendet utan lite mer information. Skickade du in enheten via vår hemsida, och skulle jag i det fallet kunna få ditt ärendenummer via PM? Skicka mig så mycket detaljer kring ditt ärende som du kan så kikar jag på det åt dig!
     
  6. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag skickade den direkt till er på Sony och jag har pm dig ärendet.
    Men jag förstår inte vad du kan göra såhär ett halvår senare.
     
  7. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Bland annat kan det hjälpa framtida ärenden som liknar ditt. Men Emir har kanske något annat i kikaren.
     
    bernard gillar detta.
  8. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ja, dom kanske ska sluta sno mobiler som skickas in på lagning utan att säga till, det är en bra affärside.
    Hade jag vetat det så hade jag hellre gått ned till lokala mobilnasaren och bett dom limma tillbaka skärmen för nån hundring.
     
  9. McKan

    McKan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Z3 Compact
    Jag själv skulle inte tacka nej till en nyare mobil. Förstår dock dilemmat med fel storlek.
    Min mobil är ändå säkerhetskopierad och sedan återställd innan jag skickade in den så jag har inget på den som jag skulle sakna om de skulle "sno" den.
     
  10. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Problemet är ju att dom aldrig frågade mig!!!!!

    Man gör inte så med en kund, hur skulle du känna dig om du lämnade in din bil på verkstad och får tillbaka en annan bil, med motiveringen att den är nog lika bra?

    Jag hade min Z3c pga av att jag gillade just DEN mobilen, då vill jag ju inte få en annan(som jag inte vill ha), större.
    Som för övrigt inte är vare sig snabbare eller bättre på något sätt, snarare tvärtom, den är inte vattentät och batteriet tar slut på en dag.

    Försökte sälja X, men ingen vill ha den, så jag gav bort den istället och var tvungen att köpa en ny mobil.
    TACK SONY FÖR ATT NI KOSTAR MIG PENGAR :mad:
     
  11. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag förstår din frustration i ärendet JohnnyMann och jag önskade att jag fanns tillgänglig när ärendet utspelade sig så att jag hade lite mer information kring varför det blev som det blev.

    Jag erbjöd att byta ut den Xperia X du fick, men som du nämnde både i PM och här i tråden så har den dessvärre numer ny ägare så det finns inte mycket mer för mig att göra än att beklaga. Det är olyckligt att höra om det som har hänt, och tyvärr blir det svårt för mig att motivera kring varför supporten gjorde så, speciellt då det är så pass länge sedan som detta hände. :(
     
  12. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jaså, du var ju en av de som svarade under min frustrerande mailkontakt med er:

    On Fri, Dec 23, 2016 at 8:13 AM +0100, "[email protected]" <


    [​IMG]

    Hej Johnny,

    Tack för att du kontaktade Sony Xperia Support.

    Dessvärre ser rutinerna kring denna typ av ärende ut som vi har förklarat i föregående e-postmeddelanden, men vi beklagar givetvis att du är missnöjd.
    Med vänliga hälsningar,
    Emir
    Sony Xperia Support, SE.
    E-post: www.sonymobile.com
    Telefon: *censur på denna*



    Contact Us | Legal
    Copyright © 2012 Sony Mobile Communications Inc. All rights reserved


    [​IMG]
     
  13. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Så trist att sony är dom enda som kan erbjuda en mobil med bra prestanda och liten skärm :(
     
  14. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Kikade lite närmre på det ärendenummer som jag fick från dig och tyvärr kan jag inte se över all historik då mycket är i form av telefonkontakt. Det jag kan se är att vi förklarade att det var reservdelsbrist och att detta kan dröja, men att vi skulle höra med serviceombudet och se om de har Z3 Compact. Den aktuella färgen var i det fallet vit och vi skulle höra av oss - därefter var det telefonsamtal så jag kan inte se hur det utspelade sig efter detta. Jag svarade dig i slutet av konversationen och hänvisade till föregående svar, jag var inte med i hanteringen.

    Som nämnt är det olyckligt att det blev som det blev då vi hade reservdelsbrist, och jag hade mer än gärna bytt ut din X mot en Z3 Compact nu då dessa är i lager men tyvärr förstår jag att det känns som "too little, too late" för dig just nu. Jag beklagar. :(
     
  15. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag frågade om jag inte kunde få en compact istället, avsett modell, dock inte vit, men det gick inte uppenbarligen, ni erbjöd bara X och inget annat sa ni.
    Vilket jag förstår nu då ingen köper den, så Sony måste bli av med dem på något sätt.

    Men jag fattar inte varför ni behövde reservdelar? Skärmen hade bara lossnat lite i ena kanten, det var inget fel på skärmen, allt ni behövt göra var att limma tillbaka den.
    Hade ni bara hört av er innan och sagt att ni inte klarade av det så hade jag kunnat limma tillbaka den själv.
    Döm av min förvåning när jag öppnar paketet och hittar en annan telefon,,,,hur svårt är det att bara fråga om det är ok innan ni gör sånt här?
     
  16. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag förstår hur du menar, men dessvärre kan vi inte montera tillbaka defekta delar vid reparation. Vid skärmbyte i en Z3 Compact så byter man även ramen, då dessa sitter är en del - så mer än bara display hade behövts i detta fall. Som exempel, om du skickar in en enhet för att packningen i USB-luckan saknas så monterar vi inte endast dit en ny ring, utan hela luckan byts ut.

    Jag håller med om att det vore en mycket bättre kundupplevelse för dig om vi kontaktat dig innan vi gick vidare i hanteringen av ärendet. Som nämnt är det väldigt tråkigt att se tillbaka på ärendet och jag hade nu i dagsläget mer än gärna bytt ut din enhet förutsatt att du haft kvar den, men tyvärr finns det inte mycket jag kan göra nu förutom att beklaga. :(
     
    SHM gillar detta.
  17. McKan

    McKan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Z3 Compact
    Nu har mobilen kommit tillbaka hel och fin!

    Ett stort tack till @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport som hjälpte mig att få det åtgärdat när garantin precis gått ut!
     
    SHM gillar detta.
  18. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ni gör ett ganska grovt misstag/övertramp och tycker det ska räcka med ett förlåt?
    Det duger inte!
    Är det så här Sony gör affärer är det konstigt att ni har några kunder kvar.
     
  19. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Troligen dumt att svara i detta eldfängda ärende där man har lite svårt att följa turerna.

    Men en läxa för Sony och verkstaden borde vara att aldrig kassera en mobil utan först fråga ägaren ( när det inte finns delar eller ersättningsmobil).

    Sen tycker jag nog att en vit Z3c ( för det erbjöds du väl?) är helt ok. Helt ny. Nytt batteri är värt mkt bara det. Åtminstone för mig.

    Kan bara tala för mig. Haft Sony ( Ericsson) i många år och haft dem på verkstad åtskilliga gånger. Alltid funkat. Fått ut två eller tre nya ur Z-serien pga av vattenintrång. Aldrig tjafs trots att dessa skador säkert kan ifrågasättas ( men luckorna har alltid varit intryckta och uppenbarligen täta). Sen är de lätta att nå på flera olika kanaler.

    Men så klart att det kan finnas andra erfarenheter. Detta var mina

    edit. Ser nu att du inte erbjöds en vit Z3C. Specarna ör ju lite speciella. Liten och vattentålig. Kanske en Z5C borde erbjudits? Vad vet jag. Den är ju närmast motsvarande
     
    Last edited: 10 jul 2017
  20. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag håller med gällande att det känns som för lite med ett förlåt nu i efterhand, jag beklagar verkligen att ärendet har utspelat sig så som det har gjort. Det är viktigt för oss att man som kund får en fungerande enhet så fort som möjligt vid service, vilket i vissa fall kan innebära att vi måste byta ut produkten. Du har dock helt rätt i att hanteringen var olycklig och jag håller med om att vi absolut borde kontaktat dig innan vi gick vidare med ett sådant beslut.

    Då det är så pass långt efter ärendet är det nu svårt att erbjuda en tillfredsställande lösning för dig från mitt håll, men givetvis är du välkommen att höra av dig till mig inom den närmsta framtiden om ni önskar få er Xperia X utbytt mot en Compact-modell.

    Om du önskar så kan jag givetvis komma i kontakt med dig per telefon för att ta diskutera ärendet, hör av dig i PM med nummer i det fallet.