Bra telefon med dual-SIM?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DeepThoughts, 28 jun 2017.

  1. DeepThoughts

    DeepThoughts Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så jag har bestämt mig att nästa telefon ska ha dual-SIM så att jag kan köra både jobb och privat utan behöva ha två lurar. Har idagsläget en Nexus 6P som börjar få riktigt svåra batteriproblem så det känns som att det börjar bli dags att investera i en nu lur rätt snart. (Jag kan dock försöka hålla ut till hösten men så mycket längre än så blir det inte.)

    Jag har funderat lite och kommit fram till att min kravlista ser ut så här:

    MÅSTE
    • Dual-SIM
    • Som minst 5.5"
    • USB-C
    • Över 3000MAh i batteri
    • Ha minst 1080 i upplösning
    • Schysst kamera (duglig men behöver inte vara jättebäst)
    • Löpande uppdateringar utan att man be till högre makter att de ska komma något
    HELST (d.v.s. det ger pluspoäng men jag kan leva utan)
    • 1440 i upplösning
    • Bra kamera
    • Inte större än 6"
    Utan att ta superduper hänsyn till alla mina krav så är dessa de alternativ jag själv kan komma på:
    • ZTE Axon 7
    • Huawei Mate 9 Pro
    • Huawei P10 Plus
    • Honor 8 Pro
    • OnePlus 5
    Har jag missat något kandidat? Jag vet vilken jag lutar åt men vad är folkets åsikt?
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Samsung Galaxy S8+ Dual SIM (inte större än många av dina andra alternativ).
    Sony Xperia XZ Premium Dual

    Om den faktiska upplösningen ska vara minst 1080P så går OnePlus bort. Duglig kamera och bra uppdateringar gör nog att Axon 7 går bort.
     
  3. DeepThoughts

    DeepThoughts Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så går det när man ändå inte lyckas få med allt...

    Samsung Galaxy S8+ Dual SIM lider av för mig två problem, ett lösligt det andra mer... svårjobbat. Anledningen till att den inte finns med på min shortlist är följande:
    • Hittar den inte hos någon åteförsäljare jag känner igen. Kan verka konstigt då jag listat 1+5:an men deras grej är ju att sälja direkt så det är inte riktigt samma sak.
    • Jag har ytterst svårt för Samsungs mjukvara. Dom gör fantastiska telefoner sett till hårdvaran men jag är verkligen inte bundis med deras skinning av Android och deras extra appar och skit.
    Sedan kan jag väl också tycka att prispåslaget för att då Dual SIM av S8+ var rejält tilltaget på ett redan rejält tilltaget pris, vilket gör att attraktionen sjunker något.

    Sony Xperia XZ Premium Dual skulle helt klart kunna vara ett alternativ. Jag är betydligt mer överens med Sonys android-skinning än Samsungs. Men... Den finns inte med på listan för att jag inte hittar den hos någon svensk återförsäljare. Det finns en gammal XZ Dual men det är väl inte den som menas i detta fall?
     
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Moto Z Play?
     
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Bara för att kolla, har du provat den mjukvara som faktiskt används på S8? För den är betydligt mycket bättre än den som användes i äldre modeller. Dvs tycker du faktiskt att ZTE MiFavor är bättre än Samsung Grace UX baserat på Android 7.0?

    För dual-SIM är det nästan alltid import som gäller.
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag kan inte ge dig råd om vilken lur att köpa, men jag kan försäkra dig om att när du har använt en DualSIM en tid kommer du att undras över hur du klarat dig utan förut.

    Sen jag köpte min första för några år sedan var det bara ”low end” lurar med DualSIM att få köpt i Europa. Det har ändrats radikalt på senare tid. Också software for DualSIM management har blivit mycket bättre.

    Av fyra DualSIM lurar har jag i dag två stk. Huawei (en low end). Tycker Huawei har det bästa software.

    Nu är det bara att vänta på att ”e Sim” kommer på marknaden, men det värkar ta tid. Jag tror inte operatörerna är sådär jätteförtjusta i möjligheten att programera upp till 5 olika SIM i en och samma lur, och byta operatör med en knapptryckning.
     
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    eSIM är nog operatörernas och polisväsendets dröm, slut med oregistrerade SIM-kort och de kan bestämma exakt när, hur och om du får ett (virtuellt) SIM-kort. Så kan det bli slut på att utlänningar kan köpa SIM-kort också...

    Bara för att korten kommer ligga som en osäker fil på mobilen tror jag inte hårdvaran nödvändigtvis kommer stödja mer än ett virtuellt SIM åt gången på de flesta mobiler.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har nog ett helt annat intryck av vad e SIM kommer att innebära. En funktion är att det ska vara möjligt att köra fler SIM aktiva samtidigt. En annan är att du kan åka till exempelvis Thailand på semäster, kontakta en operatör som erbjuder e SIM (när det kommer), och få ett abonnemang lokalt för den tiden du ska vara där. Huvedfördelen är att man inte beöver fysiskt att byta kort för att byta operatör.
    Det är ju ingen vits att sätta inn en e SIM modul i en telefon om den inte stödjer mer än ett SIM åt gången.
    e SIM moduler finns ju redan, bl.a. i Samsung smartwatch. Det som fattas är operatörer som erbjuder e SIM.
     
  9. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Tycker min Axon 7 har en helt okej kamera! :) Svinnöjd för priset jag gav!
     
  10. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Lenovo P2 given om du inte vill lägga 9K på en S8
     
  11. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    av din egen lista har jag haft axon 7 och mate 9 pro och sitter nu här med en OP5, och jag skulle rekommendera OP5 utan tvekan av de tre, med hästlängder. de andra två har jättefin hårdvara, men mjukvaran lever inte upp till det. synd att inte moto z force släpptes här, den hade nog nästan varit ultimat för dig.

    förstår dig att du drar dig för att importera i den prisklassen, det kan man göra på vinst och förlust med en någorlunda lovande kinalur under 2000 - men man vill inte ha otur när man hostar upp typ 7000. men det är ju lite godbitar du missar samtidigt. lg v20 är inte så pjåkig till exempel, och det kommer väl säkert en htc u11 i dual sim-utförande också vad det lider om det inte redan finns. en sådan borde också kunna passa ganska klockrent in på din lista.
     
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag tycker fortfarande att Moto Z Play missats som kandidat. Den uppfyller väl alla kraven och dessutom kan den ha 2 SIM kort + Micro SD kort vilket väl inte alla dual SIM kan. På en del måste man välja mellan ett andra SIM-kort eller Micro SD.
     
    Exxpert gillar detta.
  13. DeepThoughts

    DeepThoughts Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Just S8? Nope. Bättre än ZTE MiFavor? Ingen aning, aldrig använt MiFavor. Gör Samsung fortfarande saker som jag stör mig på och skulle reta mig på i dagligt användande? Jupp. Dessutom så såg jag senast idag en review där det nämndes att UIt på S8 fortfarande är ryckigt.

    Jag står vid det skrev tidigare, Samsung gör fantastisk hårdvara men deras mjukvara når verkligen inte ända fram. Ska jag betala typ 10k för en telefon som görs av en topptillverkare med toppspecifikationer så ska det inte vara ryckigt i UIt. En ZTE för typ en tredjedel av priset kan jag leva med mångt fler skavanker på utan att känna att jag kastat pengarna i sjön.

    Nej jag kommer inte att importera, eller i alla fall inget annat än ev. en OP5 (eller om någon annan tillverkare säljer på samma sätt).

    Nu börjar vi komma in på några andra av mina funderingar... När jag tog fram min lista och började fundera lite så var det mycket kring mjukvaran mina funderingar gick, vilket jag till viss del försökte få fram med punkten om uppdateringar. Då OP5 kör ett featureboostat stock så har jag som redan annat att de är ett UI som skulle ligga mig varmt om hjärtat så vi släpper just den delen för tillfället och tar uppdateringar istället.

    Av OP, Huawei och ZTE så inbillar jag mig att det är i just den ordningen som uppdateringsviljan går också. Om vi tittar på Huawei hur har du upplevt dem? Som jag förstått det så uppdaterar de sina enheter i någon mån iaf, men hur frekvent verkar det vara? Sedan är det ju även det lilla skavsåret att det verkar som att Mate 9 Pro har EMUI 5.0 och därmed lite smålagg i UIt som sedan blivit fixat i EMUI 5.1 men att Mate:n inte någonsin kommer bli uppdaterad till 5.1. Det känns ju inte sådär jättebra måste jag säga.

    Slutligen hur upplever du ZTE? Uppdaterar de någonting alls? Har jag misstagit mig och dom kanske kör med mer frekventa uppdateringar än Huawei?

    Om det är till någon tröst så är det den mest relevanta/realistiska att åka in på listan utav de som föreslagits i tråden. Dock så verkar det ju just vara på g med en Moto Z2 Play så frågan är om det kanske är den som ska in på listan? Givet OEM:arns förhållande till uppdateringar så köper jag gärna en telefon som är relativt nysläppt så att man inte står med skägget i brevlådan och blir utan uppdateringar efter en månad. Apropå på uppdateringar har du någon uppfattning om hur de fungerar i dagsläget? Före de blev uppköpta av Lenovo så var de ganska bra på uppdateringar, om jag inte misstförstått något, verkar det fortfarande vara så?

    Det enda övriga frågetecken jag har kring just den luren är väl själva processorn. Funderar på om och i så fall hur mycket det märks att kliva ner från Snapdragon 8-serien till 6-serien.
     
    bernard gillar detta.
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har inte koll på vad Moto Z2 kommer att bjuda på men absolut, det som talar emot Moto Z är väl att den håller på att ramla över i "förra generationen". Har du tid att vänta och tycker att Z2 verkar värd att vänta på så absolut.
    Bra fråga. Jag har en Moto G5 Plus och den kör 7.0 och under senaste nivå av säkerhetsuppdatering står det 1 januari 2017. Det är inte som man varit bortskämd med på Nexus-telefonerna direkt men om det är i linje med hur det brukar vara på Moto-telefoner kan jag inte svara på då detta är min första Moto-telefon.
    Jag gick från Nexus 5X som på papperet har en snabbare CPU till Moto G5 Plus (samma CPU som Moto Z Play) och jag upplever Moto G5 Plus som snabbare. Jag tror steget från 2Gb till 3Gb RAM vägde upp för det lilla jag förlorade i CPU-kraft. Jag var väldigt nära att köpa en Moto Z Play när G5 Plus dök upp som alternativ. Jag valde G5 Plus för att jag föredrar 5.2 tum framför 5.5 tum. Saknar dock USB-C lite och sen har de prutat bort den elektroniska kompassen i G5 Plus. Båda telefonerna har samma CPU och samma mängd RAM-minne så jag misstänker att de presterar väldigt lika.
     
    bernard gillar detta.
  15. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Du ska inte oroa dig för sd 625, det är en riktigt trevlig liten processor och den som inte gör nåt särskilt avancerat kommer inte ens att märka skillnaden. Jag skulle nog oroa mig mer för 3 GB RAM i Moto z play, inte nu kanske men ur aspekten framtidssäkring. Men annars säljer de den för 2990 på Elgiganten nu. De enheter jag provat med sd 625 och 4 GB RAM samt 1080p upplösning har iaf flutit på väldigt fint.

    Med uppdateringar har det säkert varit bättre förr, men inte är det ju särskilt dåligt heller.

    Sen vet jag då inte hur pass ok du skulle tycka kameran var i z play, jag tycker inte den är så vidare värst, och den i Lenovo p2 som jag annars tycker är en enastående trevlig telefon är väl ännu sämre.
     
    katho och bernard gillar detta.
  16. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Just ja, uppdateringar var det. generellt till Huawei har väl inte direkt imponerat kanske, men det är väl just med mate 9 pro som det varit lite halv katastrof.
    Beträffande uppdateringar till zte axon 7 så gå till det forumet och läs tråden om uppdateringar där så ser du hur det funkar, det är lite speciellt kan man väl säga iaf. Jag säger inget mer om saken utan gå dit och läs och bilda dig din egen uppfattning
     
    bernard gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är en bra lista du har. Men kolla gärna nån av de andra "Kina mobilerna" som man kan importera själv varav de flesta har dual-sim support. Ett prisvärt nytt kommande alternativ (runt den 11 juli) är Vernee Pro Mars:
    http://www.xiaomitoday.com/vernee-mars-pro-price-specs-beast-stunning-display/
    http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_651698.html?wid=11

    Har inte ett Qualcomm chipp, men vad man har läst verkar MediaTek Helio P25 vara rätt bra. MediaTek kan var si och så med uppdateringar men just P serien har fått bra support. Finns ett otal andra märken som kan vara ett likvärdigt alternativ också.
     
  18. DeepThoughts

    DeepThoughts Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Då ska vi se om vi kan sammanfatta vad som kommit fram hittills. Slår man ihop den första listan med alla förslag i tråden så ser den ut så här:
    • ZTE Axon 7
    • Huawei Mate 9 Pro
    • Huawei P10 Plus
    • Honor 8 Pro
    • OnePlus 5
    • Samsung Galaxy S8+ Dual SIM
    • Sony Xperia XZ Premium Dual
    • Moto Z/Z2 Play
    • Lenovo P2
    • HTC U11 Dual SIM
    • Vernee Pro Mars
    • "Kina Mobiler"
    Efter att funderat över de åsikter som framställts här och surfat YouTube i sinne så har jag kommit fram till två slutkandidater. Här är motivering och lista:
    • OnePlus 5
      • Dess kamera verkar vara något jag kan leva med och kommer förhoppningsvis dessutom bli bättre med tiden.
      • OxygenOS verkar få väldigt många lovord och är väldigt nära stock Android.
      • Den har ju bra med hästkrafter... (nerd-alert!)
      • ROM-vänlig om man mot förmodan skulle känna behovet (nerd-alert!)
    • Moto Z/Z2 Play
      • Verkar även ha en kamera jag kan leva med.
      • Kör väldigt nära stock Android med bara några extra funktioner.
      • Fantastisk batteritid.
    Av dem så ligger nog just nu OP5 först i kö och där ska jag inte sticka under stolen med att det är mycket nerd-appeal som talar. Såg ett speed test mellan MZ2P och OP5 vilket tippade mig mot OP5. (Värt att säga att MZ2P var inte slö, OP5 var bara fruktansvärt snabb.) OxygenOS har också fått så mycket positiva omdömmen att jag är sugen på att testa det.

    Om någon är nyfiken så här är anledningarna till att jag ratat de övriga:
    • ZTE Axon 7
      • Minst sagt lite egen när det gäller uppdateringar. Får flashbacks till min ZTE Blade (som jag förövrigt körde @kallt_kaffe@kallt_kaffe rom på om jag inte minns fel). Den säger vi pass på.
    • Huawei Mate 9 Pro
      • Här har ju Huawei minst sagt varit dåliga på att uppdatera. Den vinkar vi adjö till.
    • Huawei P10 Plus
      • P.g.a. Mate 9 Pro så känner jag mig klart osäker på uppdateringsfronten, känns som det kan svänga åt vilket håll som helst, när som helst. Dessutom så har de vinnande kandidaterna ett, för mig, mer tilltalande gränssnitt.
    • Honor 8 Pro
      • Tveksamt om den kommer till Sverige verkar det som och jag tänkte inte importera. P.g.a. Mate 9 Pro så känner jag mig klart osäker på uppdateringsfronten, känns som det kan svänga åt vilket håll som helst, när som helst. Dessutom så har de vinnande kandidaterna ett, för mig, mer tilltalande gränssnitt.
    • Samsung Galaxy S8+ Dual SIM
      • Samsungs mjukvara går bort. Då det är så få som säljer den i Sverige så gissar jag på gråimport och därav det hutlösa priset. Kostar lite väl mycket mer än det skulle smaka. Kommer inte importera själv.
    • Sony Xperia XZ Premium Dual
      • Då det är så få som säljer den i Sverige så gissar jag på gråimport och därav det hutlösa priset. Kostar lite väl mycket mer än det skulle smaka. Kommer inte importera själv.
    • Lenovo P2
      • Är klart osäker på Lenovos förmåga att hålla den aktuell på mjukvarufronten. Verkar även vara en kamera som kanske inte riktigt kvalar inte heller.
    • HTC U11 Dual SIM
      • Har denna släppts innan jag trycker på köp-knappen och den inte kostar överdrivet mer än vad HTC U11 gör så skulle den kunna vara ett alternativ. Är lite tvekis till det här med glas men när den faktiskt är släppt så är det värt att utvärdera.
    • Vernee Pro Mars
      • Tänker inte importera. Klarar dessutom inte alla LTE band som jag behöver. Så denna failar stenhårt.
    • "Kina Mobiler"
      • Tänker inte importera. Är jobbigt som fan att försöka hitta en som stödjer alla LTE band som man behöver.
     
    bernard och kissidor gillar detta.
  19. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag är riktigt nöjd med min Xiaomi Redmi Note 3 SE den har dual sim och stöd för alla svenska LTE banden den är även väldigt billig
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  20. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    En begagnad OP 3T kan du få för mindre än 4000 (128GB varianten), den uppfyller dina måsten. Dock kanske du inte vill ha en begagnad, men satan vilken bra tele det är;)