Diskussion: Överlevande Nexus 10 och vad de används till

Diskussion i 'Google Nexus' startad av rufy93, 5 feb 2017.

  1. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Nexus 10 börjar bli rätt så gammal med android mått, lite över 4 år nu.

    Hur många har fortfarande kvar sina N10? (hur många är faktiskt i fungerande skikt). Vad använder ni de till?

    Min egna N10 har fått batteriet utbytt för ca ett år sedan, och fungerade bra i 8 månader innan jag tappade den i golvet, hårt. Skärmen klarade sig, men det resulterade i att batterikontakten började glappa så nu leker den fotoram som fungerar förvånansvärt bra.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har endast kvar min av nostalgiska skäl. Var den första 10"-plattan jag köpte. Batteriet fungerar förvånansvärt bra fortfarande, får nog ut ~4-5h Netflix, vilket jag knappt begriper med tanke på åldern.

    Plattan kom ju faktiskt ut 2012 och är alltså inne på femte året nu: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nexus_10

    Tyvärr ligger den bara i en låda, men det händer att man startar upp den ibland för att se om den lever och fungerar :)
     
  3. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Härligt, mod community på xda har minskat med tiden vilket är föga förvånande, men den lever.
    Installerade en Nougat tidigare idag som fungerar.
     
  4. Kanoder

    Kanoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag använder fortfarande min. Mest till att läsa magasin och enklare mediakonsumtion. Kör rootad stock för tillfället, tycker inte det finns nån jättebra Nougat men jag kanske har fel? @rufy93@rufy93
     
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
  6. smkr

    smkr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har min N10 kvar men den ligger och sover pga. dåligt batteri, funderar på att köpa ett nytt batteri. Kostar bara 500 och verkar inte vara svårt att byta. Det jag saknar på dagens plattor är frontriktade steriohögtalare.
     
  7. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Min Nexus10 är min primära enhet fortfarande. Surf, feedly (RSS) och lite media/youtube (dock på hemsidan eftersom appen har krashat randomly en längre tid tyvärr). Ibland något småspel som mini metro och TWoM.
    Lollipop börjar dock kännas lite gammalt och jag är på jakt efter en snabb och stabil Nougat om någon har ett tips. Tanken är väl att köra vidare på plattan tills jag hittar en hyfsad kina "surface pro" att ersätta både laptopen och plattan med.
     
  8. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
  9. MrMad

    MrMad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Lite sent svar i tråden, men jag plockade upp min Nexus 10 idag eftersom batteriet på mobilen tog slut. Så visst används den än så länge. Orkar man installera nåt nyare för att få igång assistenten? Tänker mig att den kunde vara bra att ha i hallen för att styra lite hemautomation och komplettera vår Google home som står i köket.
     
  10. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Absolut!
    Eller, ja... Beror lite på vad du skall sätta upp.
    Jag gjorde en nyinstallation med AOSP nougat, sedan har jag inte så många applikationer så det går rätt fort.
     
  11. MrMad

    MrMad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Behövdes visst inte, det räckte med att gå in på både Google-appen och Google play services - appen och gå med i beta-programmet där. När de hade uppdaterat dig så gick det utmärkt att få min Nexus 10 att funka ihop med Google home. Finns goda möjligheter att plattan hamnar på väggen i hallen nu.
     
  12. Sveos

    Sveos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    iPad Air 3rd gen.
    Jag använder min, men enbart som "infoenhet med större skärm än min telefon, men enklare att släpa på än en laptop", typ. Tittar på film på den när jag flyger, ibland.

    Jag tycker dock att den börjar bli seg.
     
    bernard gillar detta.
  13. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Absolut kanske inte varje dag men varannan dag. Flera gånger i veckan i varje fall. Mest film/tv-serier och youtube dock numera.
     
  14. TCM

    TCM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan ni länka till någon bra guide om man skulle vilja blåsa sin Nexus 10 och börja om på nytt?
     
  15. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Beror lite på vad du vill installera på den, custom eller original rom?
     
  16. TCM

    TCM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har aldrig gett mig på custom förut, men jag tänkte se om jag kan skaka liv i min Nexus 10 så jag är öppen för det mesta (om det inte är allt för krångligt)
     
  17. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det allra enklaste är att göra en systemåterställning. Om du överlag är nöjd med mjukvaran skulle jag föreslå det. Jag kör själv med den senaste officiella firmware (den börjar få lite tid på nacken).

    Om du vill experimentera lite så kan custom rom vara en idé.
    Utgår ifrån att du har lite erfarenhet gällande flashning.

    Det du behöver göra är:
    (Låsa upp bootloader)
    Välj vilken rom som skall användas. (se XDA: https://forum.xda-developers.com/nexus-10/development)
    Ladda ner och kopiera över zip fil för rom (och gapps) till Nexus 10
    Installera (eller starta upp) custom recovery
    Radera data / system återställning
    Installera (flasha) zip för rom
    Installera zip för gapps

    Starta om, njut av nyheter.


    Not: Verkar som det finns en inoficiell Lineage 15 (Oreo) som kan vara kul att testa.
     
    bernard gillar detta.
  18. TCM

    TCM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  19. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    TCM gillar detta.
  20. Mindlight

    Mindlight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Använder min rätt flitigt i perioder faktiskt.
    Speciellt när man är på resande fot är den grymt bra. Släng in Xbox One Wireles Controller, HDMI-kabel och blutetooth-tangentbord / mus och den knäcker.
    • Spelar 8- och 16-bitars-emulatorer (Xbox One Wireless Controller via bluetooth)
    • Kollar film, speciellt när jag reser. Perfekt att koppla in sig på TVn på hotellrummet.
    • Läser serier innan jag somnar.
    • Slösurfar
    • Skriver mail och lite Office-stuff med BT-tangentbord / mus när jag är på resande fot.
    Idén med Nexus
    Jag måste få gnälla av mig lite
    Det började väl med Nexus 7 och fortsatte med Nexus 10. Nexus skulle vara flaggskeppen sa Google. Apple skulle få sig en match och Google skulle visa vad "premium" egentligen innebar.
    Men let's face it: Det gjorde man inte. Inte ens på långa vägar. Google verkar inte ens ha velat försöka. Det var nästan som att Google inte ville kännas vid N10 efter release.

    Tillbehör
    Dockningsstationen, som syntes i lanseringsfilmerna, släpptes aldrig och vilken nytta den hypade magnetkontakten på undersidan skulle ha ville Google inte svara på.
    Några månader efter Googles kompakta tystnad i ämnet släppte Magtron "MagNector". En POGO-kabel rätt och slätt.

    Unika funktioner och stödet mot utvecklare
    N10 såldes med microHDMI och var i princip ensam om att kunna använda extern skärm via HDMI. Men ännu en gång visa Google sitt ointresse för N10. Det visade sig nämligen att plattan visserligen kunde spegla skärmen till extern skärm men då den var 16:10 och inte 16:9 (HDTV: 1280x720 / 1920x1080) så visade extern skärm svarta balkar på var sida om bilden. Det var möjligt för vissa appar att köra fullskärm på extern skärm. "Visssa appar" i detta fallet var Youtube. Google envisades med att konstant svara "Endast Youtube stödjer fullskärm på extern skärm". Apputvecklarna visade stor uppgivenhet över Googles attityd i forum på nätet.

    Tron på Android som stabilt och framtidssäkert OS
    När det gällde Android så sa man att nya versioner som kom inom 2 år efter produktrelease skulle anpassas till Nexus. Fantastiskt i en värld när tillverkarna fullkomligen sket i att uppgradera OS på sina redan sålda enheter. Man skulle vara lycklig om man fick säkerhetsuppdateringar ens.
    Jag har förståelse om att man måste sätta en gräns nånstans.
    Men kan man verkligen kalla det för "premium" när inte ens Google känner att det är lönt att släppa säkerhetsuppdateringar efter 3 år?
    Det betyder i princip att Google säger att deras premium-produkter för online-bruk visst går att använda efter 3 år men bara du inte är... online.

    Kunden är viktig
    Jag fick min första N10 stulen efter några månader och spenderade flera timmar under två veckor för att komma i kontakt med någon på Google som kunde hjälpa mig (egentligen Polisen). Min tanke var att spåra om en N10 med den stulnas serienummer kopplade upp sig mot Google Play men jag fick inte ens möjligheten att ställa några frågor.
    Google var helt omöjliga att komma i kontakt med. Helt ointresserade.
    Jämför detta med t ex iPhone 5s som än idag får nya versioner och uppdateringar av IOS och säkerhet. Kjell o Company har över ett 30-tal skal till telefonen 4 år efter release.
    Nu "löste" sig problemet (åtminstone från Googles sida) då Polisen avskrev ärendet efter 2 veckor med motiveringen "av förklarliga skäl saknas spaningsuppslag". Jaja, hemförsäkringen betalde en ny N10 och jag orkade inte tjafsa.

    Men var Nexus 10 Premium då?
    Var Google Nexus 10 Premium? Om man bara ser till prestanda per krona vid inköpstillfället så är svaret ja.
    Om man tittar på ett ägande så är svaret ett solklart nej.
    Support på tillbehör, funktioner och operativsystem var i bästa fall medioker.

    Så du är besviken på N10 eller?
    Min besvikelse handlar om Googles ointresse.
    N10 är faktiskt det bästa köp av Android-produkt jag gjort. Tyvärr säger det väl en del om hur illa det är med andra Android-produkter.
    N10 har åldrats med värdighet. Tar jag fram min Samsung Galaxy SIII så när den inte ens upp halvvägs i en jämförelse med N10.
    Kommer jag att köpa en Google Nexus / Pixel i framtiden? Tveksamt.
    Med det trackrecord Google har i mitt fall och om jag jämför med Samsungs (SIII, S4, S5 och S7) så blir det Samsung utan tvekan. För även om Samsung bloatar sönder Android i sina enheter så satsar de på att ekosystem ska finnas på hårdvara och mjukvaran. Sen att de är idioter runt rooting är en annan diskussion.

    Framtidsplaner för min relik
    Ska precis ge mig på att kolla upp Nougat / Oreo för N10 och om jag hittar någon som stödjer hårdvaran 100% så kör jag.
     
    dannejanne, rufy93 och msandstedt gillar detta.