Problem: Touchscreen slutar fungera

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av Sippad80, 8 feb 2015.

  1. Sippad80

    Sippad80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har ett sjukt enerverande problem med min Galaxy S5. Touchscreen'en slutar fungera lite då och då. De "hårda" knapparna fungerar utan problem.

    Bakgrund: Rootade telefonen direkt när jag köpte den för ca 6 månader sen och installera Omega. Har fungerat felfritt länge. För ett par veckor sen så började det komma några korta episoder med att touchen slutade svara och det blev gradvis sämre. I början brukade det hjälpa att ta ut batteriet och starta om telefonen. Men efter ett tag så hjälpte ingenting. Jag provade att flasha CM12 och trodde det hade löst problemet, men ganska snart kom det tillbaka.

    Jag kan inte komma på att jag gjort något speciellt i samband med att problemen började. Men jag har tappat telefonen ibland lite lätt, men inget som jag tyckt varit allvarligt.

    Jag kan inte helt säga vad som triggar felet, men några saker som jag kan koppla samman med problemet är:
    • Det uppstår alltid mellan att skärmen låst och att jag försöker låsa upp den igen. D.v.s. aldrig medans jag är "inne" och håller på med telefonen.
    • Det brukar hjälpa att ladda upp batteriet, men problemet har börjat vid både låg och hög batterinivå. (Det verkar vara större sannolikhet att det händer ju lägre batterinivå det är)
    • Ibland hjälper det att ta ut batteriet och hålla in power-knappen och sen starta om.
    • När felet uppstår och jag startar om i recoverymode (TWM) så fungerar inte touchscreenen där heller.
    • Ibland är telefonen ganska varm när felet uppstår, men vet inte det är alltid.
    • Verkar inte hjälpa att rensa cache eller liknande.
    Ibland när jag startar upp telefonen står det att processen system inte svarar. Men det behöver inte betyda att touchfunktionen inte fungerar.

    Kan nån klura ut vad detta kan vara för fel?

    Verkar vara ganska vanligt med touchscreen-fel men inget som jag kan hitta som yttrar sig så här och ingen lösning som fungerar för mig...

    Snälla hjälp mig! Har inte råd med en ny lur nu och jag är väldigt beroende av den :(
     
  2. Sippad80

    Sippad80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som har nån aning? Spekulationer är också välkommet! :)
     
  3. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Svårt och säga, testat stock rom + safe mode om du har samma problem. Sen har du tappat den ett par gånger är det möjligt att skärmen fått sig en smäll eller liknande. Fukt är också ett stort problem (även om den nu är vattentålig) .!
     
  4. Sippad80

    Sippad80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar!

    Jag testar stock rom nu och det känns som om det är längre mellan gångarna nu, men problemet återstår. Har inte kört safe mode, men ska testa det.

    En skillnad är att nu kan det ibland hjälpa att låta mobilen ligga påslagen, vilket aldrig hjälpte förut.

    Innan jag flashade stock så provade jag en rom där jag kontrollera när mobilen skulle börja reagera på att temperaturen var för hög och försöka sänka den. Provade att den skulle reagera när den blev 50 grader. Detta hjälpte inte, men jag kanske borde testat vid lägre temperaturer?

    Kan jag ta ut nån form av logg som skulle kunna vara till hjälp?

    Det känns som om det är en kombination mellan ett hårdvarufel och ett mjukvarufel. Alltså ett hårdvarufel som triggar nån säkerhetsfunktion eller liknande. Kan det stämma tror ni?
     
  5. Marris

    Marris Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Mitt svar är lite lowtech men min skärm började leva sitt eget liv när jag köpte ett nytt plånboksfodral. Jag hade känslan redan från början att den verkade lite trång. Telefonen blev jättevarm ibland och touchtangenterna bara la av. Jag bytte till ett gammal gummifodral och nu inga problem. Jag gissar att fodralet "tryckte" redan på skärmen någon annanstans så därför fungerade inte den knappen jag ville trycka på. Hoppas det här kan hjälpa andra med liknande problem. Jag har Samsung Galaxy S4, fortfarande. :-)