Bästa kameramobilen?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jenny88, 18 jul 2017.

  1. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag slår ett slag för huawei p10. Allt beror ju på hur, när och vad man fotar men för mig är den bättre än g5, xz, s7 och oneplus 3 vilka är de senaste telefonerna med hyggliga eller bra kameror.
    Samsungen är överlägsen för mig på kvällen inomhus men för övrigt tar p10an väldigt bra porträttfoton och det svartvita läget är riktigt bra. Då jag ofta "cropar" foton så gillar jag även zoom-möjligheten som funkar rätt bra.

    Tycker helt enkelt att det är roligare att fota med p10an än de andra och får många fina bilder på barnen med den.
     
    masa69 och Albin N7 gillar detta.
  2. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Lånar tråden lite. Ifall jag jämför att fotografera med min iPhone 6 och en androidtelefon så tycker jag att iPhonen alltid är snabbare på att ta bilden. Den fokuserar snabbare och tar bilden direkt när man tar en bild. Hur är de med s8, g6, u11 etc. Tar dem bilderna snabbt? Har ej testat de nya mobilkamerorna
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    S8 är nog snabbare än alla inkl iphonen.
     
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Delar denna upplevelse! De iPhones jag haft (6s/6s+ & 7) har samtliga varit snabbare att starta kameran, fokusera och ta en bild, än någon android jag haft. Som exempel kan nämnas Honor 8, HTC10, Samsung S7 & S7 Edge, huawei P9+, xperia XZ mfl. Vet inte vad detta beror på, antagligen bättre samspel mellan mjukvara och hårdvara. Vill minnas att HTC 10 var den telefon som var närmast iphone i snabbhet, tätt följt av S7 Edge. Men iPhone var alltid snäppet snabbare.
     
    maxin gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Som du märker är det väldigt mycket en fråga om tycke ock smak eftersom det inte finns någon "perfekt" kamera utan alla har olika styrkor och svagheter. Folk prioriterar olika och det gör kamerorna också. Störst chans att du blir nöjd är givetvis om dina prioriteringar stämmer överens med kamerans. :) Samsung lägger exempelvis på artificiell färgmättnad och skärpa samt ljusar upp och brusreducerar mkt hårt i mörka miljöer, vilket ger "flashiga" men lite onaturliga bilder som uppskattas av en del men långt ifrån alla. (Jag själv tillhör helt klart den senare kategorin, men jag kommer troligen att köpa en S8 ändå eftersom telefonen har så många andra kvaliteter.)
    Det viktigaste tycker jag är att du själv tittar på så många testbilder som möjligt och där försöker få grepp om de olika kamerornas styrkor och svagheter. Läs även igenom testerna av de kameror du är intresserad av här på Swedroid, på Surfa.se samt på DxOMark - det är de sajer jag hittat som kan fotografering och som verkar ge en objektiv bedömning. Blindtestet som gjordes här för ett tag sedan är också fantastiskt bra men tyvärr så är inte HTC U11 med där eftersom den inte hade kommit ut då. Den verkar annars ha en mycket bra kamera.
    Lycka till! :)
     
  6. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Utomhus är det väl ingen direkt skillnad på hastighet vad det gäller fokus. Men inomhus, med något sämre belysning, är S8 (och även S7) klart snabbare än exempelvis iPhone 7, som ofta känns fruktansvärt seg.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    G6 är riktigt riktigt slö. Slöast av alla. På allting. Uppstart av kamera. Fokusering. Slutarfördröjning. Makalöst slö rakt igenom till den grad man blir förbannad. S8 är mycket bättre. U11 vet ej.
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Boys and girls.. Diskussionen gällde inte uppstartstid av kamera. Jag förstår att det kan vara svårt att låta bli kommentera men ta inte dessa diskussioner i Köpråd trådar, om inte TS specifikt frågar det. Nu har ni fått nämna era erfarenheter kring det så sätter vi punkt för vidare diskussion i den frågan om inte TS då specifikt efterfrågar mer info om det.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Förstår din poäng @iterva@iterva men tycker ändå det är lite relevant till TS fråga. Jag menar hur enkelt är det att fota rörande barn vid rätt tillfälle när man kan få en slutarfördröjning på upp till 2 sekunder?
     
    flipp gillar detta.
  10. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Absolut. Och som jag skrev så har flera tagit upp det. Så vi behöver knappast diskutera det till oändlighet, saken har tagits upp och det räcker tillsvidare. Behöver inte bli en långdragen diskussion kring det vilket detta ämne har en tendens till att leda till om man inte sätter stopp nånstans.
     
    dannejanne gillar detta.