Wifi på räckvidd

Diskussion i 'Allmänt' startad av FredrikK, 27 jul 2017.

  1. FredrikK

    FredrikK Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan jag på något sätt utöka räckvidd på Wifi där jag bor i fastigheten? Har kollat efter inställningar på mobil Samsung 5, men hittar inte något om att förstärka längre räckvidd.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du loggar in på routern kan du testa att ändra kanalerna för 2,4GHz samt 5GHz-bandet. Börja med de allra lägsta kanalerna och arbeta dig uppåt.


    Du kan också experimentera lite med routerns position samt hur du riktatat antennerna. mottagningen ovanför liksom undertill routern är sämre eftersom antennerna är rundstrålande. Bäst är att ha routern i samma höjd som enheterna du använder. Runt 1-1,5m från golvet brukar vara rätt hyggligt.

    [​IMG]

    Bor du i en enplanslösning är det bäst att ha samtliga av routerns antenner riktade rakt uppåt. Handlar det om en tvåplanslösning kan du rikta antennerna som bilden ovan visar för bästa möjliga mottagning.
     
    Last edited: 27 jul 2017
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Alltså, vad är det för enhet du har? Just nu frågar man (jag) sig om det är en A5, J5 eller S5 vi talar om.... Om jag säger att "min Xiaomi Mi-enhet gör si" är det också öppet för väldigt många tolkningar.

    När det gäller räckvidden på routern har Bernard rätt, jag vill dock även tillägga att det är skillnad på router och router. Har t.ex installerat Netgear Nighthawks som har en sådan räckvidd att jag kan promenera ungefär 25 meter från huset innan enheten tappar kontakten.

    Har du problem i en lägenhet i ett plan skulle jag först försöka placera routern på central plats men även överväga en kraftfullare modell om det ändå inte hjälper (rikta om antenner etc). Är det tjocka väggar etc som skärmar signalen kan man behöva rejäla doningar.

    Du kan inte heller påverka räckvidden hos routern genom att ställa in den mobila enheten (mer än att köra WiFi i läge för högsta prestanda snarare än strömsnålt läge) - såvida du inte har en router med appstöd (d.v.s du kan ställa in den med en app).