Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ah OK då förstår jag. För det kändes som att sitta i en bil med någon som kör manuell låda och gör ryckiga växlingar hela tiden. Vilket jag avskyr.
     
  2. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Yes, det är lite som att åka med någon som övningskör... Vid omkörning gäller det att hålla huvudet kallt, växellådan tvekar en hel del när man trycker ner gaspedalen. Lider lite med dom som skaffade 508 med robotlåda som taxibil. Ingen trevlig arbetsmiljö ;)
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    V50 är för liten när man ska ha bakåtvända barnstolar och en stor barnvagn med sig. Annars har jag inget emot modellen. Mina päron har en sådan och den är trevlig. En V70 som inte är av senaste generationen känns väldigt gammal. Det är ju en konstruktion från 90-talet. Den nyaste skulle jag kunna tänka mig, men skatten på dieslarna är ju grotesk! Den du länkade till har 5900 kr/år och värre lär det bli..

    Krut i maskinen är såklart kul, men det kommer ganska lågt på listan i detta fall. Viktigare är utrymmen, säkerhet och ekonomi.
    Diesel är en rent ekonomisk fråga. Jag bor på landet och kör 5000 mil per år. Skulle väl möjligen kunna tumma på automatlådan i så fall. Är 508 1.6 HDI manuell bättre? Verkar som sagt vara en prisvärd bil.

    Annars får jag nog ta och provköra en 508 med robotlåda och se om jag kan stå ut med det.
     
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    "Att Peugeot 508 erbjuder just dessa värden i ett attraktivt paket, är det alldeles för få svenskar som har upptäckt. Modellen som såg dagens ljus 2010, har genomgått ett antal uppdateringar, varav den senaste 2015 då man bl.a. gav fronten ett nytt och snyggare utseende. Peugeot 508 var den första modellen som var framtagen på ett tyskt manér. Kvalitetstänket var helt annorlunda än vad man tidigare förknippade med franska bilar.

    Målsättningen var att skapa en bil som inte avvek från de normer som lockade de flesta kunder, alltså skulle bilen bli relativt ”öfransk”. Ett steg var att byta ut en mängd underleverantörer mot samma som levererade material till de stora tyska tillverkarna. Man ändrade i produktionsprocessen för att säkerställa en kraftigt ökad kvalitet och till detta tog man faktiskt hjälp av tyska ingenjörer.
    Resultatet blev en snygg och otroligt bekväm bil som på många sätt erbjöd samma premiumkänsla som de tyska konkurrenterna. Men den franska envisheten bromsade förutsättningarna för Peugeot 508 att bli en större succé, i alla fall i Sverige.

    Mitt i all denna förändring till det bättre så lyckades Peugeot med konststycket att sabotera modellen med en halvautomatisk växellåda av DSG typ som de kallade MCP. Någon hade bestämt att en växellåda som automatiskt växlade som en manuell låda, dvs. med det karaktäristiska tappet av moment mellan växlingarna, var bättre än en konventionell automatlåda.

    Stort misstag! Eftersom denna växellåda var enda alternativet till en manuell låda, i en stadigt växande marknad för automat, så tappade modellen momentum.Först 2015 bytte man ut den ytterst tveksamma MCP lådan mot en 6-växlad automat av mer konventionell typ, men då var det lite sent."

    https://www.allatjanstebilar.se/tja.../test-peugeot-508-bortglomd-landsvagskryssare
     
  5. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Då förstår jag. Verkar som sagt att dieselskatten kommer öka markant, och en modern bensinbil ligger inte mycket högre i verklig förbrukning än en diesel. Krävs kanske lite räknande på det med "worst case" skatter som utgångspunkt.

    Ang 508 så är det ju en bekväm bil, lastar mycket. Ägandeekonomi kan jag inte uttala mig om då jag bara kört, ej ägt en. Tycker absolut att manuell låda till den bilen är att föredra, kör du mest landsväg&motorväg så blir det inte mycket växlande ändå, och när du väl ska växla kan du göra det bekvämt och betryggande ;)

    Men se till att provköra bägge modellerna!
     
  6. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    När jag köpte bil så hade jag med en 508 bland de jag kunde tänka mig. Föll bort när jag provkörde pga det kändes inte rätt.
    Det som lockade var mkt utrustning till ett "lågt pris".

    Valet föll på en 190HK diesel Passat med lite lull lull. Listpris 350k hela kalaset gick på 300k inkl vinterdäck.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är ju en viss skillnad i pris också. En ny välutrustad 508 bör man kunna få för 250k. Nyfiken, vad gillade du inte med 508?

    Visst har VW lite mer stil och finish.Men ska man ha en rimligt ny passat för 80000 kr så får man ju bara en gammal taxi känns det som. Väljer man en 508 så får man en som gått under 15000 mil
     
  8. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Det var nåt med själva känslan i körningen. Kändes inte som att man "kände" bilen utan åkte bara runt. Ingen körkänsla alls.

    Nu ska jag vara ärlig och säga att min Passat är inget under på den fronten heller.

    Fina "skal" så säger jag om Peugeot. Ta inte mitt inlägg som fakta utan jag beskriver mitt tycke gällande 508.


    Tycker inte du ska stirra dig blind på milen, Volvo är väldigt bra familjepulkor om det är det du är ute efter.
    Vet inte riktigt vad du har för bil idag men åker du nåt ännu äldre så åker du väldigt bra i en V70. Lite hög skatt kanske men det bör du väl vara på de flesta som inte är Euro 6 nästa år känns de som.
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag förstår vad du menar. Har själv en Citroen C3 diesel från 2007 och pendlar med. Den känns lite mindre finslipad än flera tyska bilar jag kört. Men när det kommer till att flytta arslet så har jag inget att anmärka på. Billig var den också. Gav bara 20000 kr!

    Familjehäcken just nu är en V70 2.4 2007 av gamla modellen. Den gör sitt jobb. Men galet törstig och inte särskilt rymlig tycker jag. Åtminstone inte i baksätet. Är man 190 cm sitter man inte bra där.. En bakvänd barnstol bakom mig funkar inte heller. Fast nya V70 kanske är mycket bättre?
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Gamla dieslar med högt CO2-utsläpp (över 186 gram) får tydligen sänkt skatt! Otroligt men sant! Sänkningen är liten, men ändå.

    http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-slar-nya-bilskatten-mot-aldre-bilar
     
  11. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Nu är dubbelkopplingslådor på väg att bli utdöende. Gamla lådorna tillbaka med förbättrad teknik som gör dom snabbare(än dubbelkoppling, bmw först med detta) och extremt mycket pålitligare. Hemskaste lådorna är dsg. Dyra att underhålls och extremt dyra att reparera.

    Om man nu skulle välja en Peugeot 508 skall man ta GT, gäller alla nya peugeot också. Då får man den trevligare känslan som dyra tyska märkena har.
     
  12. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Tycker att folk kan få ha sina åsikter om hur bilar beteer sig osv men låt bli å uttala om tekniska lösningar som bra å dåliga utan ha koll påt.

    V70 och Peugeot kör på samma tillverkare av låda i många modeller. Volkswagen, tvi tvi dsg,trevlig låda men som jag skrev. Dyrt.
     
  13. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Skippa robotlåda, den är inte billig om den går sönder. Kör 508 2.0d om du vill få det billigare än 2.2hdi motorn men mer muskler än trötta 1.6hdi(spargris)

    Sambon kör v70 1.6 d2, tråkigaste motorn men spargris, billigaste bilen hittils gällande kombi å diesel. Men trött å tråkig.
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kanske 508 1.6 manuell är det bästa? De verkar dessutom svårsålda eftersom folk vill ha automat nuförtiden.

    Har den motorn i min pendlarbil. En Citroen C3 -07. Känns nästan som en racerbil! Men kan tänka mig att det blir segare i en stor kombi.

    Lite kul för övrigt när stöter på en volvoägare med hat mot franska bilar. Då slänger man upp att Volvo har köpt massor av motorer av PSA! Har man riktigt tur så har även ägaren i fråga en sådan motor i sin bil!

    Vill man krydda ytterligare så berättar man att Volvo har rekryterat PSAs kvalitetschef för att få ordning på kvalitetsproblemen med 90-serien. Det är dessutom helt sant!
     
  15. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja 1.6an är nog billigast i inköp totalt sett, manuell är nog absolut smartast. Robotlådan är å skippa mest pga rep kostnad. Annars duger den annars, jag tycker den är ok i hur den är men rekommenderar aldrig den till någon.

    1.6an passar förresten klockrent i chassin på mindre än 1500kg. Samma motor i volvo v50 känns super kvick jämfört med v70n(Som exempel) .

    Å ja, Peugeot har extremt otur med att folk har gått på myter å gamla rykten. Jag är själv Peugeot-fantast och kört Peugeot sen 2007. Kör bana med Peugeot räser så visst har man liten kärlek åt några av PSAs bilar men försöker va realistisk å objektiv gällande å hjälpa andra.

    Gällande Volvo, det är helt enkelt en vanlig och billig bil i Sverige jämfört med tyska, jag försöker hålla mig ifrån dom om man nu inte har plånboken [emoji16] dom är i genomsnitt alltid dyrare, jobbar på verkstad så har koll på vad som går in å ut. Men som sagt, hade jag haft pengarna haee jag säkert ägt en Ådi eller BMW också.

    PS. PSA har länge varit ledande inom diesel motorer.



    Edit-

    Jo sambon ägde 508 2.2hdi med GT paketet, både jag å hon gilla den riktigt mycket men var dags å spara lite pengar när den börja gå långt och råka hitta v70n till sjukt bra pris så vi testa :)
     
  16. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  17. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Grattis! Riktigt rolig bil och snygg med Pretoria
     
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Octavia eller Superb med 105 TDI och DSG. Riktigt snåla och bekväma bilar. Superben är dessutom sanslöst rymlig.
     
  19. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Bra förslag, det är extremt bra lastutrymme i superb. Octavia är bra också men det är ju lillebror.

    Enda man skall tänka på dom är att framvagnsdelarna går sönder lite ofta, fjäderbenslagring, k-stag, spindelleder. Samt hålla sig ifrån DSG med torr lamellerna, men det är ingen diesel som har torra lådan vad jag vet. Så då är man safe där.

    Dom ligger i hyffsade priser också. Men snåla, ja om man kör tant agda och sedan täta servicear så går dom snålt och länge.
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    På tal om franska bilar besökte jag kusinen i sommar här. Han har sin avlidna mammas gamla Peugot ståendes. Jag gissar att den gått knappa 5000 mil, jag tror det är en -77:a och den ser ut att vara väldigt fin i karossen. Finns det något värde i en sån? Nån som vågar sig på en värdering?
     

    Bifogade filer: