Fråga: Olika distans i olika träningsappar

Diskussion i 'Applikationer' startad av EUNE, 29 jul 2017.

  1. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har genom åren testat några olika appar för löpning, cykel och promenad. Kan konstatera att de mäter samma sträcka olika, kan diffa 50-150 meter på 1 km beroende på vilken app jag använder.
    De jag använt mest är
    -Sportypal, mest använd pga att jag tror den visar mest rätt i antal meter
    -Endomondo var en favorit sedan hände något vid en uppdatering, den och Sportypal började mäta olika kunde skilja 100-200 m på samma sträcka. Det som tidigare varit 1 km var nu nästan 150 - 200 m längre fram lite beroende på väder.
    -Google fit skiljer inte lika mycket men jag har inte lyckats dela mina slitsamma träningspass på Facebook, inte jätteviktigt men ibland uppiggande när det varit tungt.

    Har testat samma appar på olika telefoner med liknande resultat. Vilken mäter mest rätt?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Egentligen borde det inte skilja sig nämnvärt åt då de läser av samma rådata. Informationen de hämtar bör vara identisk.

    Däremot har vissa appar strömsparfunktioner som innebär färre mätpunkter/att GPS:en "pollas" mindre ofta. Förmodar att resultatet då kan skilja sig åt i lite högre utsträckningkning eftersom apparna tvingas gissa lite hur du rört dig mellan två mätpunkter.

    Ett annat alternativ är att GPS:en inte fungerar så bra av någon anledning. Hur ser det ut om du kollar på kartan efter att du sprungit? Matchar linjen din rutt eller avviker den på något vis?

    Jag förmodar att alla program tvingas gissa lite då GPS har en felmarginal på fem meter under optimala förutsättningar. Skiljer sig metoderna åt mellan programmen kan nog resultaten bli olika, men det borde egentligen först visa sig vid längre sträckor, men om exempelvis mottagningen är dålig vore det inte förvånande om det skiljer sig även vid kortare sträckor.

    För att avgöra vilken app som mäter mest rätt kan du testa att antingen mäta upp rutten du springer i Google Maps eller testa springa på bana/där du känner till avståndet och sedan jämföra: https://support.google.com/maps/answer/1628031?co=GENIE.Platform=Desktop&hl=sv
     
    Last edited: 29 jul 2017
    Kristy gillar detta.
  3. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Rutten ser bra ut, och ser lika ut i nämnda appar. Svårt mäta i Google maps då det är skog.

    Tack för svar.
     
  4. UncleM

    UncleM Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag har för mig att olika appar kollar din GPS olika ofta eller vid olika tidpunkter (Vet inte hur man ändrar detta i apparna du har nämnt).

    Försök testa apparna i öppna landskap, osv.
     
  5. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Olika appar måste ha olika algoritmer för att sammanställa rådatan. Har i flera år använt gpsklockor som Suunto och Garmin som dels synkat med tillverkarens egna tjänst men även med 3e part som Strava. Har ALDRIG fått samma distans på de olika tjänsterna trots exakt samma rådata.

    Aldrig blivit riktigt klok på varför men förvånar mig inte att olika appar mäter olika trots samma rådata.
     
    bernard gillar detta.
  6. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Tror att det kan ha med stigningen att göra. När jag har kollat höjdkurvan jag har fått ut från GPS så ser den inte särskilt tillförlitlig ut. Detta antar jag att de olika apparna behandlar på olika sätt. En del litar nog mer på vad GPS-datan säger, andra mer enligt vad höjden bör vara enligt kartan och någon annan mer ett genomsnitt.
     
    Zinken gillar detta.