Nokia 9 PureView

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av Oceanic, 23 maj 2017.

  1. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Beror på vilken operatör man har. Och "tattigt" gränssnitt...? Det var en ny beskrivning av MIUI må jag säga.
     
    jnsson gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beror på vilka band du är i behov av, den saknar "bara" band 20. MIUI går att vänja sig vid, eller så kan man lägga in Lineage OS. :)
     
  3. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Ok, visste inte att Lineage fanns till Xiaomi; det är ju bra.
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns en hel del ROMar till Xiaomi, dock varierar utbudet beroende på modell. Populära produkter har ett stort urval överlag.

    På prisfronten kan jag enbart konstatera att Nokia har prissatt sig enligt "väststandard" vilket är något helt annat än det kinesiska OEM går efter. Rent generellt får man mer för pengarna när man tittar på Kinaprodukter men jag tycker ändå att 8an står sig bra jämfört med "västmodeller" (alltså sådana som säljs i bl.a. Europa).

    Förövrigt kvarstår frågan till de som gnäller om IP-klassning och bezels i denna tråd:

    VAD exakt är det som skapar detta gnällande? Är det för att det är bra funktioner eller är det för att Samsung har dem? Kan inte komma ifrån känslan av att IP-klassning och smala ramar plötsligt blev krav p.g.a S 7 och S 8 eftersom det inte talades om det på samma vis trots att Sony satsade stort på det med Xperia Z för att inte tala om LGs, Sharps och Xiaomis insatser på det ramlösa området.
     
    Nogger och stelex gillar detta.
  5. TPM

    TPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2016
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9
    Om man jämför med OnePlus 5 prismässigt så ska man inte glömma att OnePlus fuskar med momsen och skulle man lägga på 25 procent moms så blir den minst lika dyr. Detta drabbar ju ingen som privatperson, men det är omöjligt att lägga in en OnePlus telefon i bokföringen då dom vägrar att specificera moms.

    Nu vet man ju inte var Nokia 8 landar prismässigt, men hamnar den på 6000 kronor inklusive svensk moms så är det mycket möjligt att jag byter ut min LG. Jag tycker däremot att man borde lagt sig något lägre än 600 euro om den siffran stämmer, då det är svårt att motivera Nokia framför Samsung prismässigt med tanke på hur länge man lyst med sin frånvaro på Android-sidan.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du vet om att man numera kan köpa OnePlus 5 från återförsäljaren Webhallen här i Sverige, för 4990:- inklusive moms, och då kan du dra av moms för företag
     
    johanruda, TPM och maxin gillar detta.
  7. TPM

    TPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2016
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9

    Stort, det hade jag missat helt att den finns på webhallen. Då är det bara att invänta större tester av Nokia 8 och se om den håller måttet eller bara är dyrare än många av sina konkurrenter.
     
  8. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Själv är jag extremt skeptisk till hur bra kineserna är på att utveckla och underhålla mjukvara. Kanske en fördom, men jag känner mycket större förtroende till att Nokia kommer leverera bra mjukvara, drivrutiner och uppdateringar – jämfört med Xiaomi. Jag hade iallafall blivit enormt besviken om jag köpt en telefon som övergavs direkt av dess tillverkare eller som hade buggar eller konstigheter i sitt gränssnitt. Kanske bara är jag, men jag betalar gärna ett västerländskt pris för västerländsk kvalité, snarare än att vara dumsnål och köpa något som kineserna spottat ur sig med enbart hårdvarupriset som måttstock.
     
  9. TPM

    TPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2016
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag tror du överskattar Nokia eftersom Nokia inte är Nokia utan HMD Global, även om Nokia har en stol i styrelsen så är det licenstillverkning. Jag hoppas stort att man lyckas, men det finns mycket att bevisa och att riskkapitalisterna fortsätter pumpa in pengar.
     
  10. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Att det är två olika bolag känns mest som en teknikalitet. HMD köpte Microsofts mobildivision, som Microsoft i sin tur från början hade köpt från Nokia. HMD startades med f.d. Nokia-anställda som grundare. HMD håller till i Finland. Deras affärsidé är att förvalta Nokia-brandet och vara troget dess historia där Nokia gjort sig känt för sin kvalité. Nokia har som du säger representation i HMDs styrelse.

    Detlåter som att det kunde nästan lika gärna vara ett dotterbolag.
     
  11. Metalsharp

    Metalsharp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    34
    Efter att ha sett vad denna enheten erbjuder är jag helt klart glad att jag istället införskaffade mig en S8. Skulle varit minst 3500mah, annars finns det ingen mening med feta bezels.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Lite tidiga intryck:
    http://www.xiaomitoday.com/nokia-8-review-lackluster-specs-design-cameras/

    Inte så imponerande men jag väntar in tills GSM Arena och andra gör riktiga fullödiga recensioner. Jag kommer dock inte göra nån förbokning eller nåt på Nokia 8 och chansa. Det kan man göra på en billig Kina mobil möjligen men det här är för mycket pengar.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    AVR4000 gillar detta.
  14. CW89

    CW89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har höga förväntningar på 9an. Känns som att de stressade ut 8an för att vara med i matchen. Större skärm och en riktig mobilkamera som får Zeiss-märkningen att leva upp till namnet, så kommer jag ångra att jag blev rastlös och köpte HTC U11... Just nu känns det dock som rätt beslut!
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns alltid något värre runt hörnet, men Nokia är kanske lite extra spännande med sin "Pure Android-filosofi". Så här långt får man ju säga att de levt upp till sin slogan.

    Dock är ju HTC inte så dumma de heller. Visst innehåller Sense UI en del funktioner som inte återfinns i AOSP, men många av dessa är rätt användbara. Överlag är det inte så mycket "bloat" i alla fall. Du lär nog vara nöjd med 11:an för ett tag framöver :)
     
  16. CW89

    CW89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Som finländare ville jag såklart helst köpa Nokia, men hjärnan vann över hjärtat..

    Lite osäker på hur HMD ställer sig till att låsa upp bootloadern dessutom. Verkar helt dött än så länge kring 6an på xda. U11an rootades första dagen och in med Leedroid som gjorde en bra upplevelse till en härlig upplevelse av telefonen.

    Men Zeiss samarbetet kan nog bli hur bra som helst om de spelar sina kort rätt. Saknar fortfarande kameran på min gamla Lumia 1020, dock verkar inte pureview-tekniken vara aktuell på kommande Nokias om jag minns rätt?
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Fördomar är inte bra.;) "Västerländsk kvalitet" låter väldigt fint i teorin.... men den tesen är lite bökig att framhärda med eftersom enheterna tillverkas i Kina. Det är inte heller så att man får "högre kvalitet" ur en så pass standardiserad produkt som moderna enheter är. Det är tämligen ovanligt idag att det säljs "skrot" såvida vi inte tittar på kloner och liknande.

    Xiaomi brukar vara bra på att uppdatera sina enheter så jag skulle verkligen inte försöka dra fram det märket som exempel här. Tvärtom är det utmärkta enheter med hög kvalitet (jag är så nöjd med min enhet att jag är öppen för både MiBook och MiTV).

    Det finns "västerländska" märken med riktigt dålig historik när det gäller uppdateringar och service. Än mer "ironiskt" är det att se enheter från t.ex Sony med... MediaTek under skalet (när man talar om trollen...).

    När det gäller Nokia och uppdateringar kan jag väl säga som så att deras gamla track record kanske inte alltid varit en dans på rosor - på S60-tiden släppte de visserligen buggfixar till sina enheter men att t.ex uppdatera från FP1 till FP2 var inte på tapeten. Ej heller att backporta diverse appar, t.ex den HTML-epostklient de införde i E72 och E75 till E90 etc.

    Sedan är ju nya HMD-Nokia på rätt väg här men det beror definitivt INTE på att det är "västerländskt" utan på policy och att de kör rent Android och således har en enklare process här.

    Slutligen vill jag bara påpeka att prissättningen på "västerländska" enheter är reglerad av operatörerna och att MSRP medvetet sätts högt för att styra in kunderna mot abonnemang/avbetalningsplaner. Kinesiska enheter är ofta direktdistribuerade och kortare vägar till kunden ger lägre priser. Det är alltså inte "högre kvalitet" man får när man betalar mer i dessa fall (t.ex att man skulle få förstasortering-835 i "västenheten" och andrasortering-835 i en Xiaomi o.s.v).

    Är man inne på teorin om att "högre pris betyder högre kvalitet" skulle jag rekommendera närmare studier av operatörsdistribution men också marknadsföringsbudgetar och 4P (Product, Price, Place and Promotion). Det är alltså inte så att "mer värde" adderats borta hos den kinesiska fabriken när de sätter ihop en "västmärkesenhet" jämfört med en kinesisk dito.

    (Västmärken är inom parantes, skall man vara näsvis som en del är får man väl påpeka att det oftast är asiatiska märken med vissa undantag.)

    Mitt enkla råd är att släppa på fördomarna, att gå omkring och tro att kinesiska enheter är "sämre" leder inte utvecklingen framåt utan snarare bakåt (d.v.s priserna kan hållas uppe på artificiell väg etc).
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag gillar den här designen skarpt, ser ut som en värdig efterföljare till N9. Gillar att den är mestadels rak i linjerna och endast har svaga rundningar. Bra också att den INTE har en frontkamera som Essential Phone.

    Dessutom är det bra Nokiakänsla över den, ser ut ungefär som en vidareutveckling av N9ans "Fabula Design".
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nokia 9 ligger väl antagligen i pipelinen. Men Samsung verkar lägga beslag på de nästa Qualcomm chippen:
    http://www.gsmarena.com/samsung_bought_up_all_snapdragon_845_chips-news-26854.php

    Så jag skulle gärna se att HMD Global utvärderade vad det finns för möjligheter att använda MediaTek Helio x30 (samt x35):

    https://www.mediatek.com/products/smartphones/mediatek-helio-x30

    Alternativt utveckla en egen processor ihop med Sony eller nån till tillverkare. Jag tror så länge de använder Snapdragon kommer Samsung per automatik alltid få ett försprång på flera månader.
     
  20. CW89

    CW89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Du måste ha i åtanke att HMD är ett nystartat bolag med begränsade resurser. Att utveckla en egen processor tillsammans med t.ex Sony tar for mycket tid och resurser till men nytta.

    För att särskilja sig tror jag snarare att det bästa är att utveckla den bästa kameramobil som någonsin skådats. Den kunskapen och möjligheten finns dessutom i företaget, patenten finns och samarbetet med Zeiss likaså.

    Att hålla på och larva sig med "Bothies" håller inte I längden. Tänk dig en Lumia 1020 med dagens hårdvara och pure Android, är nog fler än jag som dreglar efter det..