Nu kan man spara surf hos Hallon

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Crown, 31 jul 2017.

  1. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja, det var väl bara en tidsfråga med tanke på framgångarna hos Vimla och de andra operatörerna som erbjuder spara data.

    Från och med månadsskiftet 31 aug - 1 sept så börjar Hallon med spara data på sina abonnemang.

    Kort och gott så kan man spara 100 GB som hos Vimla. Samtal/mess kan dock inte sparas och byter man ner sig i mängd så försvinner den sparade surfen. Så villkoren är betydligt sämre än hos Vimla enligt mitt tycke. Men en välkommen förändring hur som helst.

    FAQ finns här:
    https://support.hallon.se/hc/sv/articles/115004244209-Hur-fungerar-spara-surf-
     
    ambassaden, night77, Droid82 och 3 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul nyhet! Kändes rätt väntat, svårt att konkurrera med Vimla annars, men lite snopet på samtal/SMS och att man förlorar sin kvot vid paketbyte? De har verkligen "gimpat" erbjudandet/implementerat det på det snålaste tänkbara sättet. Vimla har också fortfarande en edge med sitt referralsystem.
     
    Fredz, katho, Ivan och 1 annan gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Fello kommer troligtvis också att lansera spar av surfmängden enligt deras svar på många av mina och andras inlägg på Facebook, jag tror de kommer att göra det nu efter sommaren, vi får se!
     
    induktion, johanruda, Fredz och 3 andra gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Smidigt. Samtidigt var det väl ganska väntat att det skulle vara begränsat. Hallon har väl aldrig riktigt varit de generösaste?
     
    niclasc och bernard gillar detta.
  5. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Helt klart en förbättring. Får hoppas att Halebop hänger på, förlorade en massa surf nu under sommaren som "brann inne".
     
    bernard gillar detta.
  6. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Eh... VIMLA är än så länge klart bästa alternativet. Får väl lika många nya abonnenter/mån. som de övriga tillsammans?
     
    inact_0025, Ivan och induktion gillar detta.
  7. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det är redan fria sms till hela världen hos Hallon, men att man inte kan spara samtal eller byta till ett mindre abonnemang utan att förlora potten är riktigt synd. Vimlas pottsystem är fortfarande så pass mycket bättre.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har svårt att förstå hur de motiverar det. Den lilla kvot kunderna maximalt får spara om 100GB kan väl rimligtvis inte ha någon större betydelse sett till det stora hela.

    Det är väl betydligt viktigare att behålla abonnenter än att förlora dem till Vimla? Låter som mindre bra sak att snåla på.
     
  9. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Ojdå, så en av punkterna jag tog upp varför jag vägra stanna inför dom nu. :D
     
    Crown gillar detta.
  10. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER


    Men det kan man väl ändå förstå?
    Det finns alltid de som ska utnyttja system till max.
    Betalar för det stora abonnemanget några månader för att bygga upp en pott sedan byter du ner dig till det lilla och lever billigt ett tag.
    Det skulle vara helt omöjligt för de att sälja "extra GB" då.
     
  11. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Hos Vimla fungerar det ju bevisligen, så man får väl trots allt säga att Hallon är "snåla". Det gör även att Hallon enligt mig blir dyrare i längden än Vimla generellt vis.
     
    Last edited: 20 aug 2017
    induktion, katho, 6150 och 1 annan gillar detta.
  12. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER


    Snåla ja om man är ute efter att han en stor pott till ett lågt pris.
    Är man ute efter ett fungerande nät där man får det man betalar för väljer man Hallon. (Självklart finns det inget belägg för det men läs vidare för att förstå konceptet)

    Det är ingen hemlighet att operatörer gör så kallad överförsäljning, dvs de påstår att du kan få x MB/s i deras nät, men på grund av andras användning så blir du lidande.
    Du får kanske bara ut 0,5x eller kanske ännu mindre mitt på dagen eftersom det är så många som tittar på streamad film.

    Om man då kan "lura" sig till en högre pott så är nätet mer benäget att vara överbelastat än om alla betalar för vad de använder.

    Men sedan är det väl bara en liten skara människor som har orken att vara så snåla så man byter upp och ner efter ens surfpott.


    Men man ska inte underskatta folk.
    Vi var på ett danskt nöjesfält i somras där en flicka, 12-15 år satt i rullstol.
    Klart man tycker synd om henne. Tills hon kom fram till lekplatsen och bokstavligen hoppade ur och sprang och lekte som om inget hade hänt.
    Handikappade betalade bara hälften i inträde och kunde gå in genom utgången på karusellerna.
     
  13. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Fungerande nät och du hävdar mer eller mindre att Tres nät är bättre? Min uppfattning är att Tre har sämsta nätet i Sverige i särklass. Visst när det väl finns täckning så fungerar det relativt bra, men allt som ofta så dyker luckor upp i täckningen. Och nej, de ligger inte bara ute i skogarna utan de finns i centrala Göteborg t.ex och det är totalt oacceptabelt så ofta som dessa täckningsluckor dyker upp. Visst har andra operatörer även de sina luckor, men inte i närheten av denna omfattning.

    Sedan att lura till sig en pott? Var har du fått detta från? Vimla mer eller mindre uppmanar folk att sänka sina abonnemang om man har sparad data. För varför skall man betala för något man inte använder? Uppmaningar har förekommit i chatten och deras forum. Utöver detta så klargör man tydligt hur det fungerar på sin supportsida: https://support.vimla.se/articles/article/andra-mangden-samtalmeddelanden-och-data

    Nej, om det är någon som lurar någon så är det Hallon som blåser sina kunder i detta fall. Om man har sparat ihop 100 GB och fortsätter vara kund, varför skall man då bli lurad/blåst ifall man sänker datamängden då behovet av en hög datamängd inte finns längre? Man har ju betalat för den sparade datan genom en högre månadsavgift.
     
    katho, 6150, inact_0049 och 3 andra gillar detta.
  14. Hellis

    Hellis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER


    [​IMG]

    Du läste verkligen inte.
     
  15. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Onekligen en passande bild för Hallon-kunder som nedgraderar och inser att de blivit blåsta på sin pott som de betalat för.
     
    induktion, katho, 6150 och 2 andra gillar detta.
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag läste i alla fall, och du säger ju till och med själv att du inte har belägg när du säger "Är man ute efter ett fungerande nät där man får det man betalar för väljer man Hallon." Det är faktiskt lite oklart vad du menar med just detta då ju Hallon också är en lågprisoperatör. Menar du att man FÅR eller INTE FÅR nät när man väljer Hallon (där man ju inte betalar värst mycket)?
    Jag tolkade det (möjligen felaktigt) som att du ansåg att man FÅR "mer" nät (bättre fart i alla fall) hos Hallon och det stämmer i alla fall inte där jag huvudsakligen befinner mig så skulle JAG ha ha Hallon skulle jag inte få det jag betalade för. För andra är det självklart tvärtom.
     
    6150 och Kingson gillar detta.
  17. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Hallon som går på 3-Sveriges nät är det sämsta som finns. Jag har testat både hallon och 3. Faktum är det att alla andra operatörer är bättre än 3-Sverige som är rena skiten. Jag fick hävt mitt abonnemang eftersom det inte går att ha 3-parts samtal om man har 3 Sverige och lägger till två samtal till. Då piper det var 15 sekund så dom andra parterna får hörselskador. Här är lite filmer på det som jag har gjort när jag förklarade problemet för 3-Sveriges kundtjänst. Efter mycket om å men så medgav dom att problemet låg i deras nät och dom bröt bindningstiden som va kvar på 15 månader, fick välja på att lämna tillbaka telefonen eller köpa loss den för en struntsumma på några hundra kronor som jag gjorde istället. Dessutom om man surfar med 3 Sverige på en buss/tåg/bil när fordonet rör sig, laddar sidan precis när den hoppar mellan 3g å 4g så får man ladda om sidan. Det är en jävla bugg, är så både på Samsung galaxy S5 S6 S7 och iPhone 5s 6s & iph7. Det fungerar problemfritt med Telia, Telenor & comviq. Kort och gott, enligt mig är 3 Sverige utan tvekan den sämsta operatören!

    1.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=TAzprjqUY-s


    2.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=jUtprt5gSHE


    3.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=-zWSdSaO6Kc


    4.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=q37vURgeqYE


    ENJOY!
     
    katho och 6150 gillar detta.
  18. HaxxinTehHAxx

    HaxxinTehHAxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag kan lägga mig i diskussionen här.
    Jag kör Hallon av den simpla anledningen att det var det billigaste jag hittade.

    Dock så kör dom på TRE, och TRE, tja, suger åsna utanför städerna, fortfarande 2017(!)
    Under sommaren så körde jag en del bilsemester i Sverige. Så fort vi kom utanför storstäder så hade jag absolut sämst täckning av alla, blev ständigt utmanövrerad av Tele2, Telia och Telenor.
    När dom andra satt och surfade pr0n i 4G var jag glad om jag fick sync på min 3G.
    Stora delar av Norrrrrland så hade jag 0, zero-zip-nada täckning, när dom andra kunde surfta glatt både på 3G och ibland 4G.
     
    6150 gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, i Norrland så är det helt otroligt vad dålig täckning 3 har. Det är typ bara dem 2 stora landsvägarna, den vid kusten, och sedan den i mitten av Norrland som det finns täckning.
     
  20. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Dags att byta då! Använder du en tipslänk hos Vimla (Telenors nät) så hamnar du under Hallon i pris ;)