Nokia 8 - första HMD-flaggskeppet med Android

Diskussion i 'Nokia 8 (2017)' startad av Norsehawk, 28 feb 2017.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Den presenteras den 16 augusti i London. Sen blir det nog en fördröjning. Så om vi har tur kanske i september?

    Men vi får vänta in eventet.
     
    nofish gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Eventet i sig blev ju ett fiasko om man inte var på plats själv. Man borde ha ordnat nån form av live streaming själva istället för att förlita sig på två bloggare.

    Men i vilket fall som helst så väntar jag in några seriösa recensioner för att se hur åttan är.
     
    Droid82 gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Presentationen i sig var knappt 10 minuter lång och gav inget matnyttigt alls, däremot delades textexemplar ut, så recensioner bör dyka upp om inte en alltför avlägsen framtid, så även från oss :)

    Kan initialt hålla med det svala mottagandet av kameran. Håller på att titta på bilderna nu och även porträttläget gjorde mig besviken. Tänkte ta några till bilder idag till vår jämförelse; testar mot Galaxy S8.

    Videoinspelningen i UHD såg dock rätt lovande ut bredvid S8. Har inte satt ihop klippen ännu så det är lite svårt att jämföra.


    Tittar man rent fysiskt på kameramodulen ser optiken ut att vara mycket liten i jämförelse med den på Galaxy S8; den ser även ut att vara liten i jämförelse med andra kameror med motsvarande bländare. Pixelstorleken är liten för en sensor i spannet 12-13MP, vilket betyder att Nokia använder en förhållandevis liten CMOS-sensor:

    HMD ville inte uppge vilken sensor man använder eller vad den har för storlek, trots att det är enkelt att ta reda på i alla fall storleken själv då pixelstorlek och upplösning är känt. HMD ville inte heller svara på vad Zeiss-samarbetet går ut på och exakt vad Zeiss bidragit med.

    "Inofficiellt" fick man uppfattningen att Zeiss trädde in senare än vad som var önskvärt i utvecklingen av telefonen och att de därför inte haft tid att utveckla samarbetet, vilket låter rimligt med tanke på hur kameran presterar. Visst kan en del förklaras av tidig firmware/mjukvara, men uppdateringar kan inte göra så mycket åt sensorns ljusupptagningsförmåga i kombination med optiken.

    Av alla kameror vi hittills testat finns en röd tråd och det är att mörkerprestanda går hand i hand med pixelstorleken. Är pixelstorleken mindre än 1,5um tar mörkerprestandan utan tvekan stryk, och Nokia 8 verkar inte vara ett undantag från denna regel.

    Det finns däremot utrymme för Nokia att jobba med HDR-funktionen. Vi skall testa Google Camera APK:n också och se vad Googles HDR-implementering kan göra vid speciellt mörkerfoto.


    Ett problem HMD nu ställs inför när man använt Zeiss-logotypen är att förväntningarna och kraven på kameran naturligtvis blir höga, och av första intrycket att döma når man inte riktigt upp till samma nivå som många av dagens flaggskepp. Risken är alltså att man minskar det framtida marknadsvärdet av Zeiss-samarbetet, som säkert är mycket dyrt.
     
    Last edited: 18 aug 2017
    inact_0036, stelex, Spode och 3 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Pris och tillgänglighet i Sverige samt vilka operatörer man samarbetar med och så vidare kommer förresten att presenteras innan augusti är över. Gissar att förbokningskampanjerna osv. bör dra igång rätt snart efter det.

    Ett forum för specifikt Nokia 5, Nokia 6 och Nokia 8 bör dyka upp snart. Ping [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] :)
     
    Spode och TPM gillar detta.
  5. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Eventet var ju dock inte heller hypat och jag fick inte intrycket av att de ens brydde sig om att blåsa upp det. Jämfört med typ OnePlus som hypar sina presentationer till månen, och leker Steve Jobs på scen, etc.
     
  6. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Intressant! Ska bli kul att läsa recensionen.

    Men de säger ju att monokromkameran hjälper till med kvalitén i mörker. Är det bara blaj? Kanske svårt att avgöra å andra sidan.

    Förutom kameran då, något särskilt anmärkningsvärt?
     
  7. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Den kopparfärgade var riktigt snygg!
     
    bernard gillar detta.
  8. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jag mailade Tre i veckan och fick till svar att dom skulle förmodligen inte ta in 8:an.
    Hoppas att jag fick fel svar :(
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hörde rykten om tre operatörer i Sverige. Operatörerna är dock rätt trendkänsliga, så ju fler som frågar, desto större sannolikhet att de tar in dem :)
     
    Droid82 gillar detta.
  10. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har bara en sak att säga angående Nokia-Zeiss-samarbetet och det är att den första enheten de släppte med sådan kamera var N90 och där var resultatet inte alltid helt hundra. Det hindrade dock inte vidareutveckling men det påminner mig om klagandet på Nokia 8s kamera.

    Så med största sannolikhet är Nokia 8 för HMD-Nokia/Zeiss ungefär vad N90 var för Nokia - deras "första" enhet i samarbetet. Tidigare var det optiken som köptes in via Zeiss, inte hela modulen.

    Nu när IP-rättigheterna till Nokia Pro Camera tagits över från Microsoft skulle jag dra till med gissningen att en Nokia 9 finns i pipelinen och då i form av en PureView-modell med större sensor och allt. Nokia 8 är ju visserligen ett flaggskepp för HMD-Nokia men ett tidigt sådant.

    Att dra på växlar om att Nokia 8s kamera skulle underminera varumärket Zeiss/Nokia känns ju lite dramatiskt med tanke på att det redan 2005/2006 hördes olika argument om att "men bilderna blir ju inte bättre p.g.a att det står Zeiss...." utan att det påverkade senare modeller.

    Tittar man historiskt skulle jag bara konstatera att det krävs PureView och Nokia Pro Camera innan man kan säga att "ordningen återställts".
     
  12. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
  13. riste

    riste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Video är inte så viktigt för mig. Skulle gärna se lowlight bilder med s8/pixel/htcu11 som referens.
     
  14. csjaunja

    csjaunja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Undrar om de använder Clearblack-teknologin (de äger ju patentet även om de licensierat ut ut till microsoft), GSM-arena säger att skärmen är i klass med iphone7 som de kallade bästa LCD för utomhusbruk:
    http://www.gsmarena.com/just_in_nokia_8_hands_on-news-26823.php
    De säger att glaset är polariserat iaf och jag tror Nokia använde clearblack på LCD på nån 71xx-modell i forntiden
     
  15. csjaunja

    csjaunja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    riste gillar detta.
  16. csjaunja

    csjaunja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
  17. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Man blir minst sagt upphetsad! Schyssta delningar.
    Tack, ska kolla in den. Men att döma bara utifrån den bilden verkar det ju lovande.

    Men är 170 väldigt lågt, för dom mängderna av minuter känns ju ärligt talat orealistiskt IMO för alla listade telefoner, min nuvarande telefon hade nog aldrig klarat ens i närheten av att ha igång skärmen så länge. Puss
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har kommit lite reklamfilmer om Nokia 8 med designen m.m..Inget fel på dem i sig. Även om det blir lite för mycket Jony Ive/Apple känsla så att säga:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=ojh0BP_baxI


    Sen att de har ett koppar rör och plattor för att fördela värmen som de visar i videon är bra. Men det är väl egentligen ingen HMD Global/Nokia "uppfinning" heller. Sony har ju haft en liknande lösning och antagligen många fler märken också.
    xz_Premium_thermals.png
     
  19. riste

    riste Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  20. csjaunja

    csjaunja Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2017
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39