Diskussion: Samsung Pay och Galaxy S8

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av itr888, 28 apr 2017.

  1. drewN

    drewN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    451
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Nothing Phone (1)
    Telefon 3:
    LG G4
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Används enbart för utveckling
    För mig funkar det 9/10 gånger men har ändå kortet med mig ifall det inte skulle funka :)
     
    Oneplus2 och Droid_269 gillar detta.
  2. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Fick igår problem med en terminal som var off line och fick lämna de fyra sista siffrorna på kortet som är avbildat i telefonen och sedan skulle det kontrollringas någonstans så jag valde att avbryta och köra med kortet, men annars har det i stort sett varit problemfritt för mig sen jag lärde mig var på de olika kortläsarna man ska hålla telefonen.
    Måste dock ha med mig en korthållare med bland annat körkort så kontokortet får följa med iaf.
    Vet inte om jag kan använda telefonen när jag ska tanka i automat så där kör jag med kortet.
     
  3. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag har betalat hundratals gånger på olika ställen i Sverige under semestern och haft problem på 2 ställen. Mina reflektioner:
    • Det är klart smidigast när NFC fungerar men det är osäkrast. Terminaler som iZettle är snabba och fungerar alltid. Däremot terminalen med "påsatt" NFC dosa på vänster sida med 4 lampor fungerar sällan trots blinkande lampor (med undantag av Pressbyrån där det funkar). På högersidan med MST funkar det dock alltid. Terminaler där NFC symbolen kommer upp på displayen och man lägger telefonen på displayen verkar inte heller vara några problem.
    • Det spelar ingen roll hur gammal terminalen är för att MST ska fungera. Det som brukar ställa till det är oftast kopplingen mellan terminal och kassasystem (alternativt kassapersonalen). Jag tolkar problemen som att butiken har en konfiguration som går ut på att betalning triggas av att man sätter i eller drar ett fysiskt kort. Ibland hamnar systemet i gungning, terminalen säger att det är läsfel för att i nästa sekund ha godkänt, men då har kassasystemet redan avbrutit. I de fallen är det bara att plocka upp det fysiska kortet. Läsfel brukar annars bara ignorera och hålla kvar telefonen tills pinkodsfrågan kommer upp vilket inte tar lång tid.
    • Bara på ett ställe har jag stött på ett värre problem nämligen att betalning gått igenom men kassasystemet fattar det inte och inget händer. Till slut avbryter kassasystemet efter flera minuter och pengarna returnerades i SPay.
    • Slutligen kan man ibland behöva säga till kassapersonalen att man betalar med kort eller att de ska skicka beloppet till terminalen eftersom de är så vana att terminalen triggar när man sätter i kort och att de skickar beloppet då.
     
    Herrputte, h.o.nordin, Oneplus2 och 1 annan gillar detta.
  4. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Jag har numera inget kontokort med mig utan har funnit att detta fungerar överallt (utom bensinsutomater men jag handlar i kassan, passar nämligen på att ta en ost o bacon korv då )

    Det svåra som jag funnit är att förmedla till kassapersonalen att det är precis som ett vanligt kreditkort. De ställen som det inte funkade för mig i början funkade senare vid den förklaringen.

    Bonuskort: jag har lagt in alla möjliga kort, tom körkortet! (man vet aldrig) och det har ytterligare minskat på plånboksbehovet. Enda kortet jag tyvärr inte kan lägga in är mitt Id06 som behövs i jobbet...
     
    Tråget, drewN och h.o.nordin gillar detta.
  5. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ja id06 skulle vara najs, bara lägga telefonen mot läsaren [emoji23] Sen att man ska bära det synligt är ett annat problem.
    Jag testade pay men kom på snabbt att eftersom jag använder självscanning på coop, Ica o Willys så måste jag oavsett alltid ta upp ett kort så änsålänge är det rätt värdelöst för mig.
     
  6. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag har tidigare bara kört med fingeravtryck när jag betalat mina köp med samsung pay. Man ska ju även kunna knappa in pin kod för att godkänna köpet. Men jag kan inte minnas att jag ställt in nån pin kod? Idag morse så fick jag en uppdatering till spay och efter det kan jag inte längre använda fingeravtryck utan bara godkänna med samsung pin kod. Är det samma för er andra? Hur återställer man eller ställer in en pin kod?
     
  7. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har du uppdaterat Samsung Pass?
    Fyrsiffrig pinkod fick man ange när man registrerade SPay.
     
  8. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag fick avinstallera appen och lägga in kortet på nytt o välja ny pin kod. Så nu funkar det igen med både pin och fingeridentifering
     
  9. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Fråga kring medlemskort i detta fall ett gymkort med rfid. När jag addar kortet så får jag bara möjlighet att skriva in medlemsnummer samt ta en bild på det. När jag sedan vill använda det så kan jag bara skanna en streckkod. Jag vill ju lägga kortet mot läsaren på samma sätt som när jag betalar. Antar att detta inte är möjligt då?
     
  10. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte.
     
  11. gorgo

    gorgo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2012
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    Jag har problem att aktivera det I guiden första gången. Ibland får jag välja hur jag vill verifiera. Provat finger, iris, o kod. Men kommer ej förbi. Den stannar där
     
  12. Sweetleaf

    Sweetleaf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    På mitt jobb kör vi med appen Tempus Moa så jag slipper ha med mitt id06 ialf
     
    inact_0030 gillar detta.
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Synd att byggindustrin är så sena att haka på så att man skall behöva ha plastkortet med sig för att logga in på ett bygge. Jag slipper dra ID06 eftersom jag går in på ett industriområde med speciella kort som registrerar för fabriken och också sköter personalliggaren för oss byggnadsarbetare.
     
    bernard gillar detta.
  14. lammin

    lammin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Halloj.

    Har märkt att på flera ställen ex SF bio och Bauhaus går det att betala med pay men kassapersonalen kräver ID kort och en underskrift. Det är ju helt värdelöst då man dels inte kan lämna plånboken hemma o dels går det ju fortare att betala med kortet. Surt! Jag använder inte pay så ofta längre då det dessutom strular o tar tid ofta. Pinsamt att stå där som ett fån.
     
  15. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    ID och underskrift när du har knappat in pinkoden? Det låter mycket konstigt....

    Förstår inte varför vissa tror att SP är något hokuspokus, då det är precis likadant som att betala med ett plastkort fast mycket säkrare då man inte ger ut sitt riktiga kortnummer.

    Ett tips. Om kassamänniskan frågar hur man vill betala, säg kort. Ta fram telefon eller klocka, betala. KLART!
     
    Last edited: 19 sept 2017
  16. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag har använt det på SF Bio och jag har då inte behövt visa ID. Låter ju som att det är någon förvirrad människa i kassan som defaultar till underskrift när de inte förstår.

    Vart annars är det som det strular? Tycker generellt att det är smärtfritt. Har större problem med chippet än Samsung Pay generellt.
     
    Herrputte, drewN, bernard och 1 annan gillar detta.
  17. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    bpl gillar detta.
  19. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Det har hänt några enstaka gånger av hundratals köp att den bett om de fyra sista siffrorna på kortet och ID kort samt underskrift. Jag brukar avbryta och börja om och slipper då den proceduren.
     
  20. gorgo

    gorgo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2012
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    Är det till o ominstallera telefonen för o få det o fungera? Jag kommer aldrig förbi installationsguiden i början där man väljer om man ska ha pin, eller finger osv.