Fråga: IAP via "dolt" betal-SMS, är det tillåtet?

Diskussion i 'Google Play' startad av (SiC), 24 aug 2017.

  1. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Ska försöka förklara detta så bra jag kan..

    Min fru har avsiktligt inte lagt in någon betalningsinformation i Google Play, eftersom hon inte är intresserad av betalappar, samt att barnen ibland lånar telefonen och hon vill inte riskera felköp vid dessa tillfällen.
    Dessutom har hon inställningen att lösenord måste anges för varje köp, som är rekommenderat om man ska låna ut sin telefon.

    Trots detta lyckades vår yngsta son installera något Spiderman-spel på ryska, och sedan trycka på något i spelet som antagligen skickade ett "dolt" SMS till ett betalnr (72xxx). Jag skriver dolt eftersom ingen av oss såg exakt vad han gjorde, samt att det utgående SMS'et inte syns i meddelande-appen. Man fick då en konfirmation med någon sorts kod (allt på ryska), sedan kom det ett till SMS från Gameloft där de tackade för köpet (på svenska).

    Är det verkligen tillåtet att det ska få gå till på detta sättet? Man har ju inte godkänt någon betalningsinfo i Google liksom..
    Som tur var så var det ju en struntsumma denna gången (10kr), men kanske inte nästa.

    Verkar som det enda sättet att skydda sig är att spärra betalnr (72xxx) hos sin operatör? Men då går man ju ev miste om andra saker, t ex biljettköp osv.

    Tack på förhand.

    MVH - Zeb!
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Samma sak hände min farsa, fast på 50kr :S Han använder Comviq och jag gick in och stängde WyWallet efter det.
     
  3. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Tack för svar! Men om jag förstått rätt så aktiverar du ju WyWallet igen så fort du gör ett nytt "inköp" (dvs skickar betalsms)..
     
  4. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Verkar som att man måste spärra hos operatören då..
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Detta är väl en av fördelarna med Vimla där betalsms "via" Wywallet inte fungerar.

    Råkade själv ut för konstiga debiteringar en gång i tiden när jag hade Tele2. Men efter mycket om och men så avskrevs dessa av Tele2 då etiska nämnden för betaltjänster hade dessa "tjänster" på sin svarta lista. Rörde sig om ca 200-300kr i betalsms som jag inte hade någon aning om för någon ringsignal prenumeration eller liknande.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Om smsen inte syns i vanliga smsappen är det väl ett permission om att appen får skicka sms man kan ta bort?
     
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har ej hänt mig. Dock har jag fått upp en ruta med olika betal allternativ då jag installerat appar. Så länge som hoppa över finns så klickar jag på hoppa över.
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det hade varit intressant att få reda på vilket spel det var så vi kan se permissions. Om ni avinstallerat det och det kommer från Play Store så hittar ni det fortfarande under Library-fliken i Play Store.
     
    acr och chraist gillar detta.
  9. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Det "roliga" var att det låg inte installerat i Google Play, så jag kunde inte avinstallera den vägen...
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Har ni slagit på att man får installera appar från andra källor än Play Store?
     
  11. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Kan jag inte tänka mig.. Det är frugans telefon som sagt, får kolla ikväll.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Nu har det gått ett tag, men jag vill gärna höra fortsättningen.

    Som sagt, kolla gärna om "okända källor" är aktiverat för installation av appar. Jag hade inte tyckt att det skulle kännas speciellt kul om någon skum rysk app hade gått lös på min telefon. Går det att fråga sonen var appen kom ifrån? Nu vet jag ju inte hur gammal han är :) Att lyckas installera en Spiderman-app på det sättet känns lite märkligt, jag tänker mig att det kanske finns någon där ute som skapat en kampanj specifikt riktad mot barn för att få dem att installera appar och lura dem på pengar. Det vore ju värt att undersöka för att kunna varna andra. Typ en webbsida med lite roliga bilder och följande text: "Vill du spela Spiderman? Följ stegen nedan" vilket leder in i fällan.

    När det gäller vissa typer av betalsms har jag också märkt att inga spår finns att hitta i sms-appen. Det bör inte vara något konstigt med det, jag har sett det flera gånger (även om det såklart är en dålig ordning att ha det så). Jag tror alltså inte att den ryska appen raderat något sms. Köpet syns i specifikationen från operatören antar jag?
    Jag har märkt att sms-appar (eller kanske operativsystemet Android) känner av vilka nummer som används för betal-sms, för man får alltid frågan att bekräfta. Har du godkänt ett nummer en gång, tror jag man får valet att godkänna alla framtida köp också. Om det finns en lista över godkända nummer i telefonen är den kanske värd att leta upp. Jag tror också att man kan ge en app behörighet att skicka betal-sms, listan över sådana behörigheter kan också vara värd att leta upp.
    Till exempel ett sms till Transportstyrelsen syns i sms-appen, och jag tror att man får frågan om att godkänna betal-sms (jag har dock valt "tillåt alltid" i så fall, så jag får inte frågan längre och kan inte vara helt säker). Vissa andra sätt att skicka betal-sms kommer istället upp som en dialogruta, kanske om man genomför köpet inne i en app, och då sparas alltså inga spår av det i sms-appen. Bristfällig ordning, jag håller med.

    Jag förstår att det kan vara lätt hänt för ett litet barn att bara trycka sig vidare utan att förstå konsekvenserna, men det skadar ju inte att lära de små i tidig ålder att man inte kan trycka på vad som helst, att man ska fråga någon vuxen om det kommer upp något konstigt osv. Men samtidigt inte lätt för de små. När jag får barn kommer jag nog inte låna ut mina primära enheter, på grund av risken för att något sådant kan hända (eller att annan data eller inställningar kan rubbas).

    Någon nämnde Etiska rådet för betalteletjänster, http://www.etiskaradet.se. Hade aldrig hört om det innan. Kanske kan vara en sådan instans att larma om denna händelse? Så kanske teleoperatörerna gör något åt det, eller sätter press på Google att ändra hur det funkar. Vem vet.