Oneplus 5, P10 Plus eller Mate 9 Pro?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av batmac, 19 sept 2017.

  1. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag går här och sliter håret för jag har beslutsångest nåt så fruktansvärt. Ska införskaffa ny telefon och det står mellan dessa tre (just nu iallafall). Hade beställt en Op5 via webhallen men avbeställde då den inte kom in i lager som planerat. Och nu sitter jag här och vet inte ut eller in.

    Bakgrundsinfo. Har i dagsläget halebop rubbet mellan (6gb surf) och en Nexus 6P som jag betalar totalt 349kr i månaden för. (Abb 269, telefon 80). Bindningstid till i januari, kan tidigast förlängas 8 oktober. Halebop har fram till sista september erbjudande med sänkt pris på båda Huawei-lurarna. För att ta del av dessa måste jag ta ut slutfaktura på nuvarande (1300kr) och teckna nytt.

    Situationen ser som såhär. Om jag köper Oneplus 5 så köper jag den från oneplus eller webhallen. Kostnad 5000/5500 beroende på vilken variant. Inte bestämt mig helt än. Får då i januari lägre månadskostnad på mobilräkningen och/eller fri att byta till helt annat abb.

    Om jag köper Huawei P10 plus så köps den med nytt Halebop-abb. Byter isåfall till rubbet stor (12gb surf) och hamnar på 369kr i månaden för abbonemanget. Telefonen får jag då köpa loss kontant för 3120kr. Sen tillkommer slutfakturan på gamla abonnemanget på 1300kr. Man kan säga att engångskostnaden hamnar på 4420kr för P10 plus och månadskostnaden tickar på näst intin oförändrad men med ökad surfmängd.

    Samma historia med Mate 9 Pro. Engångskostnad där 3700kr (Telefon 2400, slutfaktura 1300).

    Både mer datamängd och lägre engångskostnad lockar, men att slippa binda upp sig två år till när chansen finns är också något som skulle kännas befriande. Det är såklart inte bara kostnaden som styr, utan jag har försökt läsa tester och kolla på jämförelser för att få en vettig bild men det gör mig inte klokare.

    Oneplus har lägre upplösning på skärmen, men AMOLED vilket jag föredrar. P10 plus har 1440p likt min nuvarande Nexus, men LCD. Mate 9 Pro har både AMOLED och 1440p

    Oneplus är väl kort sagt den snabbaste av dem, och snapdragon 835 kommer även med Bluetooth 5.0

    Oneplus verkar ha en OK batterinivå även om det är spridda åsikter, medans P10 plus fick minus på detta i exempelvis Swedroids test. Mate 9 Pro står sig bra tack vare sitt 4000mah-batteri och tillsynes OK optimerad mjukvara.

    Oneplus saknar optisk bildstabilisering, vilket båda Huawei-lurarna har. Är mjukvaran likvärdig eller rent av bättre? P10 plus och Mate 9 Pro verkar ha samma kamerahårdvara men P10 lite nya mjukvarufunktioner. Jag får känslan att Oneplus har en sämre kamera överlag. I slutändan kommer jag kanske ändå inte märka skillnad oavsett val.

    Oneplus har närmast stock android, något jag gillar. Även om mycket går att göra med annan launcher, men där har vi problemet med gummieffekt vid scroll som vissa upplever. Hårdvarurelaterat så får man det så har man det. Har ingen direkt erfarenhet från EMUI.

    Samtliga telefoner har USB-C, aviserings-LED (hoppas jag?!) och stöd för dubbla sim, vilket är några krav.

    Ber om ursäkt för ett långt och eventuellt rörigt inlägg, och då är jag inte ens säker på om jag fått med alla tankar än. Input uppskattas.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Vill du ha något som liknar stock Android och en bra kamera så finns det bara ett val, OP5.
     
    jnsson gillar detta.
  3. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    kör på OP5 8/128
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Med AMOLED 1080p är ju upplösningen i praktiken lägre än 1080p LCD, jag skulle inte nöjda mig med det om jag betalade 5000 kr...

    Problemet med P10 plus är väl plastfilmen som sitter på skärmen som blir repig och som man inte ska ta bort. Med Mate9 Pro är det att det nästan inte kommer några uppdateringar.

    Skulle tittat på Mate 9 (ej pro) eller S7 Edge om jag vore dig.
     
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Vem sa att man inte får ta bort platsfilmen på p10? Jag gjorde det och la härdat glas istället
     
    thexps gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  7. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag fick ytterligare en anledning till att bli sugen på Mate 9 Pro igår då jag fick hålla i den första gången. Den kändes väldigt bra, och skärmen var riktigt fint. Knapparna under skärmen kändes dock inte helt hundra och jag blev aningen förvånad när det inte gick att aktivera soft keys som på P10 plus. En del av EMUI 5.1 kanske? I övrigt fick jag ett i mitt tycke bra erbjudande på den hos Telenor, 3500 för telefonen och 249kr i månaden för abb (20gb surf, fria samtal och sms). Så jag blev ju skapligt sugen. Men som du säger, uppdatingar är ju bra att ha. Har även läst att aviseringar funkar lite sisådär. Vill inte köpa en telefon som redan är gammal på det sättet egentligen. Skulle väl egentligen vilja ha en Nexus 6P med bättre batteri och möjlighet till dubbla sim :)

    M9 har även den 1080p vilket är en av anledningarna att jag tvekar till op5. Visserligen IPS istället men ändå. S7 har mig veterligen inte möjlighet till dubbelt sim om man inte importerar?

    Lite för lite inbyggd lagring och som tidigare nämnt, 1080p även där.
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Har en mate 9pro och är nöjd:)
     
  9. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Fint, du upplever inga problem med aviseringar som är långsamma/inte dyker upp eller liknande?
     
  10. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Varför Mate 9 men inte pro? Vad är det som saknas på pro versionen? Tack om ni har tid att utveckla:)
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Större skärm, bättre pris.
     
    HasseY gillar detta.
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Det ända är svichen som inte meddelar när jag fått betalt annars så funkar det det.
     
  13. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Har en Mate 9 Pro och är supernöjd med den, har haft dem flesta Huawei lurar som finns men denna är absolut min favorit. Uppdatering har varit seg i början när den släpptes men har blivit lite bättre nu.
    Aviseringar funkar utan problem för mig, batteritiden är kanon.
    Kan rekommendera den varmt!
     
    polar590 gillar detta.
  14. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det låter väldigt bra. Rent hårdvarumässigt är jag mest pepp på m9p. Får även lägsta priset på den. Tyvärr finns den bara i guld hos phonehouse om jag inte tar demoexet. Men det funkar väl.

    Men du som har den kan väl bekräfta om det är så "illa" att inte soft keys är en möjlighet? Tänkte om det kanske med lite tur kommit en uppdatering som inte butikexemplaret hade.
     
  15. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Softkeys har den inte på skärmen, bara enknappsnavigering.

    Screenshot_20170921-233956.png
     
  16. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Trist. Samma som butikexemplaret då. P10 plus har ju :(
     
  17. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Är det tvunget att ha?
     
  18. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kanske inte en dealbreaker, men jag vill helst ha det ja. Speciellt då jag upplevde att touch-knapparna under skärmen inte hade riktigt lika bra respons som önskat.
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mate 9 har on screen buttons. Den har även 78% screen to body ratio jämfört med 73% på Pro. Hade lätt tagit den istället. Finns för ca 4000 kr vid import inom EU.
     
  20. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Är svårt det där när man väljer ny lur, oftast får man inte allt man vill ha?
    För mig funkar dem knapparna bra på min lur, bra respons.
    Mate 9 Pro och Honor 9 är dem enda som har knapparna nere bredvid home knappen så jag tror inte dem får knappar på skärmen vid någon ny uppdatering.

    Du får gå med lite feeling vad du tycker passar dig bäst.
    Samma gäller om du vill ha homeknappen på framsidan som Mate 9 Pro eller på baksidan som Mate 9?