Diskussion: Tre kameror: vidvinkel, ultravidvinkel och telefoto (x2) - 2018?

Diskussion i 'Allmänt' startad av bernard, 25 sept 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag saknar ultravidvinkel á la G6/V30, men har börjat fota en del makro på senaste tiden, och då är teleobjektivet som vissa modeller har oumbärligt.

    Vad tror ni - kommer flaggskeppen nästa år att bestyckas med tre kameramoduler? Det bör finnas utrymme för ytterligare en kameramodul när fingeravtrycksläsaren flyttar in i skärmen (ultraljudfingeravtrycksläsare), och samtidigt behålla en design med tunna ramar?

    Hade varit mycket trevligt om man inte behövde kompromissa med det ena eller det andra.
     
    Last edited: 25 sept 2017
    thexps, Kristy, kissidor och 2 andra gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    alltså quad kameror är ju redan en verklighet.. men savaret på dina fråga är absolut ja...
    Jag själv gillar leicas "koncept" bäst även om det inte riktitg lyckas övertyga att konceptet funkar helt och hållet ännu.. men åtminstonde i teorin.. kan det skapa bättre bild...

    Om man lyckas få kamera modulerna helt släta som p10 så kan man ju ha kameror som täcker hela baksidan i stort sett... eller som på 6p går ju ha flera kameror under den listen..

    Jag tror periscope baserade kameror som oppo har visat upp är nästa stora grejj.. vet att huawei jobbar på liknande... jag kan satsa allt jag äger och har att detta blir nästa stora grejj..

    http://www.androidpolice.com/2017/0...e-5x-lossless-zoom-phone-without-camera-bump/
     
    Last edited: 25 sept 2017
  3. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Skulle säga det samma, Zenphone Zoom hade också en lur med mycket kompakt zoom och jag tror nästan det är dit vi kommer.

    I takt med att tekniken utvecklas skulle detta kunna ge väldigt breda kameror, om man fortsätter på trenden med 2 kameror. Den ena kan zoom i vidvinkel, från typ 10 mm till 40 mm. Den andra från 50 till 80 mm. Tror företag kan bli väldigt kreativa här.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 675
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, i takt med att komponenterna krymper och batterierna blir mer effektiva lämnar det förstås utrymme för lite andra lösningar utan att nödvändigtvis göra telefonerna så mycket större på djupet.

    En variabel vidvinkelzoom är dock mycket knepig att få till med tanke på det begränsade utrymmet. Om man ser till storleken på objektiven med vidvinkel i kameravärlden är de i regel gigantiska Teleobjektiven är förstås också platskrävande, men fortfarande jämförelsevis små (speciellt om brännvidden inte sträcker sig längre än 2-3x). Det kan nog bli en rätt tuff nöt att knäcka, men det blir flexiblare när kurvade CMOS-sensorer kommer.

    https://petapixel.com/2017/06/01/microsoft-develops-curved-sensor-greatly-improves-image-quality/
     
    Oceanic gillar detta.