Vilken mobil har bäst batteritid?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hårig, 26 sept 2017.

  1. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Min nexus 6p har sprucken skärm, är lite skev och har ett batteri som knappt håller en dag och lägger av vid 20%.

    Jag är på jakt efter en ny mobil och prioriterar batteritiden högst.

    • Vilken mobil har bäst batteritid?
    • Hur mycket kan jag påverka? (Förutom självklara saker som ljusstyrka)
    • Har det betydelse om jag underklockar?
    • Större skärmar har större batterier, betyder det att små och stora mobiler har samma batteritid?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ASUS Zenfone 4 max-serien kanske kan vara något. 5,5"-modellen har 5000mAh i kombinat med Snapdragon 430 (rätt segt chipp), vilket bör räcka långt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4487671

    Upplösningen är dock lite låg för 5,5", men samtidigt ger det bättre batteritid. Telefonen kommer att uppdateras till Oreo.

    Tyvärr finns det få riktigt påkostade telefoner där batteritiden prioriteras, om man nu är ute efter något med exceptionell batteritid vill säga.

    Xiaomi Mi Max 2 kanske kan vara något annars? 6,44" i kombination med 5300 mAh och Snapdragon 625. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4381810#rparams=ss=Xiaomi Mi Max 2

    ASUS Zenfone Zoom S har 5,5" stor skärm, Snapdragon 625 och 5000 mAh, men är rätt dyr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4149828
     
    Last edited: 26 sept 2017
    strandkanten, Kristy och dannejanne gillar detta.
  3. Perli

    Perli Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ruskigt nöjd med batteritiden på min Moto Z Play, har aldrig lyckats tömma batteriet på en dag. I söndags var jag nere på 21% efter strax över 8 1/2 timmes skärmtid.

    Dessutom finns ju extrabatteri med Moto Mods om det skulle behövas men det har jag inte testat.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    -Lenovo P2
    -Moto Z Play (den första)
    -Xiaomi Mi Max (1 & 2)
    -Asus Zenfone Zoom S

    En liten tumregel är att ju större skärm ju bättre batteritid men det finns undantag och det stämmer inte alltid. Komponenter spelar större roll än skärmstorlek så strömsnåla komponenter är ett stort plus typ Snapdragon 625 eller liknande. Gärna ett batteri på minst 4000mAh också. Telefonerna jag listade ovan har alla extremt bra batteritid jämfört med mycket.

    Extremt bra batteritid får man hos mellansegmentet och inte flagskepp men prestandan behöver inte upplevas sämre för det. Tvärtom i vissa fall till och med.
     
    Kristy, bernard och flipp gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 439
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lenovo P2 är väl allmänt betraktad som den telefon som ger bäst batteritid (möjligen med undantag för Mi Max 2).

    En del går att påverka vid sidan av självklarheter som att stänga av GPS and bluetooth när dessa inte används aktivt, om du rotar kan du t.ex. installera div. appar för att ta bort wakelocks som drar ström när telefonen ligger i vila. Dock tycker jag inte man ska behöva hålla på med sådant finlir i onödan och det är bättre att istället köpa en telefon som har bra batteritid från start.

    Telefoner med stora skärmar har ofta bättre batteritid än telefoner med små skärmar eftersom den större batteristorleken mer än tillräckligt kompenserar att skärmen drar mer ström.

    Nexus 6P är känd för att batteriet fallerar efter 1-2 år så nästan oavsett vilken lur du ersätter den med tror jag du kommer uppleva en rejäl uppgradering i batteritid.
     
    Kristy och dannejanne gillar detta.
  6. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag skulle satsa på Lenovo P2 om batteritiden är det viktigaste för dig. Bra batteritid och snabbladdning. Här kan du ju laborera lite mellan browsingtid och annat, ditt användande behöver ju inte motsvara andras:

    http://www.gsmarena.com/battery-test.php3
     
    kirkx10 och flipp gillar detta.
  7. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tack för era synpunkter, ska se vad jag hittar för mobil.
     
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    moto g5plus kan jag rekommendera för egen del.. riktigt bra kamera i dagsljus iaf, snabb för det vardagliga och kan spela det mesta utan några som helst problem. skärmtid för min del som spelar mycket ingress osv minst 6 timmar men oftast upp mot 8... spöar skiten ur min samsung s7 på alla punkter utom kameran och det gäller endast i sämre belysning då man oftast inte tar några bra kort på ett seriöst sätt iaf.

    även dual sim och plats för sdkort... inte vattentät då men ser inte det som en big deal då jag behandlar alla mina lurar som de inte vore det iaf ;)
     
  9. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  10. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Jag kan tala varmt för xiaomi mi max. Hade 1:an som jag ångrar att jag sålde :)
    Hade jag behov av en ny mobil nu hade jag beställt en mi max 2
     
  11. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Lenovo P2 är sjukt prisvärd! Dessutom en grym batteritid och en ruskigt bra skärm av amoled typ.
     
    bernard gillar detta.