Diskussion: Är 2017 ett riktigt kalkonår när det gäller mobiltelefoner ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 20 okt 2017.

?

Är mobilåret 2017 ett kalkon år eller är du nöjd ?

  1. Ja 2017 är ett kalkon år

    10 röst(er)
    32,3%
  2. Nej jag är nöjd med 2017!

    21 röst(er)
    67,7%
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja året börjar närma sig sitt slut alla årets förväntande flaggskepp är nu lanserande så vi kan redan nu börja summera året.

    Vad tycker ni om 2017, har det varit ett bra mobil år eller ett riktigt kalkon år ?
    Skriv gärna vad ni tycker både positiva och negativa saker.

    jag tycker kalkonerna har avlöst varandra år 2017, det finns igentligen bara en tillverkare som jag tycker rykt upp sig ordentligt och det är LG med deras LG V30 som får anses vara på gränsen till perfektion (om man gillar 18:9 och skärmstorleken)

    2017 var året då tillverkarna övergav 16:9 till förmån för 18:9 åsikterna är delade vilket format man föredrar, men här på swedroid i senaste pollen verkar en stor majoritet föredrar 16:9 (jag likså). 2017 var också året då Phablet telefonerna dog, detta pga av övergången till 18:9 formatet där tum storlek förvisso är den samma men där skärmytan har krymt rejält.

    2017 är också året då flera tillverkare satsa mkt på att få till fingertrycksläsare under skärmen som det ryktas om länge detta senarelade både s8 och iphone 8. Fingertrycksläsare under glaset var annars de man såg fram emot mest 2017.

    Alla de 4 telefonerna jag väntade extra på dvs, Essential Phone, Note 8, och Mate 10 , mi mix 2 blev alla besvikelser.
    Essential phone föll på prislappen, oförmågan att få fram exemplar i tid och distrubtion i EU, dålig kamera prestanda.
    Note 8 faller hårt på priset, och trots att de fick en andra chans att rätt till positioneringen av fingertrycksläsaren från s8 så bestämmer dom sig för att lägga den ännu mera högre upp. Då skärmen i övrigt är så överlägsen hade jag kunnat göra ett undantag för note 8 att köpa en 18:9 skärm även om jag verkligen föredrar 16:9. En annan sak är att skärmstorleken är väldigt lik S8 Plus vilket gör att man kan ifrågasätta note 8ans existansberrätigande något..men det är också nackdelen med 18:9 hade man kan inte ha den så mkt längre, de finns dock mer marginaler att öka på bredden...Det lilla battriet var också en sådan sak som jag vägrade acceptera.

    Jag tycker Även Samsung 8 är en kalkon. Samsung har lovat stora förbättringar i mjukvaran men det är fortfarande långt ifrån 60fps i gränsnittet, fingertrycksläsaren ligger där den ligger men är mer förlåtande då positionen möjligtvis inte var frivilig av samsung (de hade dock chans att rätta till det på note 8). Kameran var i stort sett lika bra som s7 inga större förbättringar, jag gillade inte 18:9 formatet och battriet kunde varit större.

    Mate 10/Mate 10 Pro blev också en besvikelse, i några av seenden, jag hade framförallt väntat mig lite bättre screen to body ratio något i stil med Mi Mix. Och i ärlighetens namn hade jag högre tankar om kirin 970, tradtionellt sätt brukar kirin var snabbare än senaste snapdragon på marknaden för de telefoner som huawei släpper q4, de brukar ha ett försprång på 6 månader, nu blir inte så fallet utan den presterar nästan identiskt med snapdragon 835 (möjligt att Kirin 970 drar betydligt mindre batteri det återstår att se)

    Årets största kalkon blir för mig Mi Mix 2. Denna har man väntat ivrigt på. Mi Mix 1 var på många sätt perfektion det den föll på igentligen var kameran men framförallt att den var väldigt känslig för stötar och om man tappar telefonen.

    Xiaomi noterande den extrema efterfrågan av Mi Mix de förväntade inte den skulle sälja som den gjorde.
    Så vad tänkte xiaomi göra med Mix 2 ? Jo de ska göra den ändå mer mainstream och göra det från en phablet till en vanlig storlek, de göra samma fula rundae hörn som samsung s8 vilket jag inte gillar. Inte ens kameran lyckas dom få rätt, till skillnad från mi note 3 som faktiskt har en bra kamera, hade den haft samma dual kamera... hade åtminstonde kameran varit mer än godkänd, men den stora besvikelsen var ändå att de övergav 16:9 och phablet storleken.

    årest Näst största kalkon Går till Pixel 2.
    Stock android och bra kamera i all ära men själva designen ser förjävlig ut rent ut sagt.
    XL versionen ser lite bättre ut, men fortfarande den ser väldigt outdated ut.
    Dock ett plus för stereo högtalare.. Men den stora besvikelsen varför man inte bör köpa pixel 2 xl
    är pga av skärmen som inte är bra helt enkelt, de har snålat på skärmen..har sett många recensenter klagat på den.
    Pixel 2 hade alla förutsättningar att bli en perfekt telefon men är bara inse att pixel 2 blev nog inte de vi alla hde hoppats på och känns inte riktigt som någon iphone dödare heller...

    Huawei P10 Har en fin baksida, men framsidan ser extremt tråkig ut, varför kan inte huawei bestämma sig om de ska ha fingertrycksläsaren på baksidan eller framsidan tycker de borde bestämma sig...verkar som de flesta föredrar att ha på baksidan vilket också är snyggare men sanolikheten är mkt större att man har telefonen i handen än att den ligger på bordet vilket är enda argumentet att ha den på framsidan. Kameran Motsvarade inte riktigt förväntningarna, framföralt i mörkerprestanda. Och skärmarna hade ingen olefobisk behandlingen vilket det inte finns någon ursäkt i hela världen för, trots att huawei påstår att det är pga att det kletar av sig på fingeravtrycksläsaren vilket ska försvåra upplåsningen... vilket självklart är rent bullshit..

    Sony var nära att göra en fullträff med Sony Xperia XZ Premium review som imponernade på många områden, men den föll på batteritiden... annars en bra telefon, i övrigt har kalkon telefonerna med deras omnibalance och absurd design och absurda screen to body avlöst varandra

    HTC U11 fick många rätt bland annat imponernade kamera, men det den föll på var igentligen oattraktiv framsida som inte alls matchade baksidans elegans. HTC som förut nichat sig med bra ljud dissade nu hörlursutgången...

    2017 var året då Nokia återuppstod och gick över till android, vilket dom förmodligen velat göra men inte kunnat tidigare pga av juridiska anledningar. Nokia är en frisk fläkt på android marknaden idag, som verkar ha bra fokus på mjukvaran och framförallt attt underhålla den, de har nog ett vinnande koncept framför sig, även bra priser, men de vi alla väntar på är fortfarande deras riktiga high end flaggskepp, även om de lurar i budget och mellan segmentet har på många sätt imponerat.

    One Plus 5, får anses vara en uppföljare, de negativa är att den har blivit dyrare, tradtionellt har oneplus varit billigare men de går alltså mer och mer åt premium prisättning. Jag personlige tycker fortfarande framsidan känns oinspierarad men det är givetvis en smaksak. Men de får nog akta sig för att höja prisnivån ytterligare då konkurrens hårdnar allt mer och de inte längre är ensamma om att erbjuda bra mjukvara.

    Huawei Honor 9, snygg baksidan men återigen framsidan är en besvikelse, läckor visade indikationer på väldigt låg screen to body ratio..vilket inte blev fallet..

    Slutligen Iphone.

    Jag har inte hört någon säga eller varit positivt inställd till designen på Iphone 8 är i stort sett identisk iphone 6 och 5an.
    A11 bionoic imponerar stort och förnedrar android SOCsen totalt, de ligger ungefär 2.5 år före android tillverkarna i prestanda, dock bör nämnas i real world prestanda i hastighets tesar att öppna appar osv så verkar android ta vara bättre på den prestanda som finns att tillhandahålla i de SOCs som android telefonerna använder.

    Kameran för Iphone 8 även om den är bra om man jämför sida vid sida med iphone 7 är skillnaderna mkt små det handlar mest om att de laggt på lite mer saturation, apple har alltså medvetet gått ifrån deras princip med naturtrogna färger för att få lite mer samsung liknande bilder. Iphone 8 känns som en givet uppgradering för de som är hardcore fans av iphone 7 men det går inte komma undan att kameran och formfaktor är en stor kalkon..

    Och nu slutligen till Iphone X, när jag såg Essential för första gången gillade jag inte notchen, men sedan när jag såg youtube videos så tyckte jag faktiskt det såg rätt coolt ut, men det var nog mer pga det känndes nytt och coolt nu när man fått smälta allt så har jag bestämt mig att en notch någon form överhuvudtaget varesig det är en liten som essential eller en större som på iphone x hör helt enkelt inte hemma på en telefon. Jag skulle aldrig köpa ene telefon med en notch, och den behöver verkligen inte finnas där. Det finns andra kreativa sätt att montera front kamera, jag tror vi kommer bli tvingade till någon sådan här lösning i framtiden, kameran fälls ut ur kroppen elektroniskt.

    Foxconn har nu levererat sin första batch på 46 000 enheter, så återstår att se om de får fart på produktionen men det lär nog som jag nämt tidigare dröjja till en bra bit in på 2018.

    Iphone X känns cool men mer än ett coolt concept med inspiration av essential är det inte, coolt concept men notchen måste tyvärr bort..

    Återstår att se om FaceID jag gillar personligen inte konceptet förhåller mig fortfarande väldigt skeptisk
    Jag personligen vet dock att FaceID aldrig var tänkt att användas som den primära upplåsnings metoden utan det var fingertrycksläsaren under glaset som skulle vara den primära något som de aldrig lyckades få tillräckligt bra yield på, samsung hade samma problem och förmodligen huawei också.

    [​IMG]
     
    Kristy, flipp, cobben och 2 andra gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är lite blandat. LG V30 tycker jag verkar lyckad av vad jag har läst:
    https://www.gsmarena.com/lg_v30-8712.php

    Sony ser väl lite gammalmodiga ut men i övrigt tycker jag Xperia XZ1 ser fin ut, plus att den levereras med android 8.0:
    https://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-xz1/

    Stora ramar men med stereohögtalare. Men Sony ser ut att förnya formspråket framöver om man ska tro ryktena.

    Nokia är än så länge relativt nya så de tog väl inte ut svängarna riktigt med Nokia 8, men den har ett hyfsat pris. Tror däremot Nokia 9 blir mer intressant. Men den lär väl komma under nästa år.

    Apple känns som en besvikelse gillar inte alls den stora urgröpningen i toppen på iPhone X sen får den ha vilka specs den vill. Men det är bara min egen åsikt.
    iPhone 8 känns lite som ett onödigt mellanting som inte hade behövts, verkar inte sälja bra heller utan folk köper hellre iPhone 7 eller väntar in X:
    https://www.cnbc.com/2017/10/19/apple-stock-falls-on-reports-of-low-iphone-8-sales.html

    Jag hade hoppats att Xiaomi skulle ta steget till att bli ett internationellt märke på allvar. Men det har inte skett ännu.

    Pixel 2 serien har bra kameror men i övrigt faller de mig inte i smaken. Jag tror det blir pixel 3 som möjligen blir en mer Google telefon från grunden, i och med att de har tagit över 2000 personer från HTC.

    Kort sagt tror jag ändå 2018 blir ett mer spännande år än 2017 inom mobiler.
     
    bernard gillar detta.
  3. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Även om jag haft många telefoner under året så slutade det med en iphone 8 plus för mig. Jag skulle dock lika gärna kunnat haft kvar min iphone 7 plus om jag skall vara ärlig. Skulle det inte vara för min apple watch skulle jag nog köpa något annat. Finns enligt mig ingen annan klocka som kommer i närheten av den. Ok ja ! , jag har testat typ alla android wear och gear s3 under året.

    Men jag tycker ändå att det har varit ett bra mobilår. Var längesedan det hände så mycket med design som under detta året tycker jag.

    Min störta kalkon under året var utan tvekan OnePlus . Jag blev så fruktansvärt besviken på min Op5 så den såldes direkt. Jag tyckte om ALLT bättre på både min Oneplus 3 och 3T. För mig var Oneplus 5 telefonen som blev dyrare men kändes billigare.

    Samsung tycker jag har gjort 3 riktigt bra telefoner under året. Det är första gången på länga jag kört en Samsung som daily driver och faktiskt tyckt om den. Dock valde jag vanliga s8 och batteriet var inte tillräckligt för mig så jag bytte bort den.

    Men överlag tycker jag det har kommit mycket trevliga telefoner och flera märken som har tagit sina telefoner till nya nivåer. Som tex LG, Samsung mfl
     
  4. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Länge sedan jag blev så förälskad i en telefon som jag blev i Pixel 2 XL under Googles presentation. Så nä, så länge den finns kommer jag inte kalla detta för ett kalkonår.
     
  5. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tycker att det skett mycket positivt ändå, Nokias återkomst, LG V30 även om skärmarna kanske inte är bland de bästa, Huawei som gör allt mera rätt, med deras nya uppdateringspolicy vilket ökar förtroendet tror jag de kan växa sig ännu större, gillar verkligen de nya Mate 10 och Pro även om det också där finns lite brister. De närmar sig också stock-android mer med Emui 6.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller med om att 2017 var en besvikelse. Hade hoppas på fler kantlösa lurar bland flaggskeppen och bättre kameror på kinalurarna. T.ex. verkar Xiaomi fortfarande ligga hopplöst efter på kamerafronten. För mycket fokus på dubbla kameror och bokeh, vore bättre om du satsade helhjärtat på kameraprestanda i dunkel belysning där Samsung, HTC och LG fortfarande är överlägsna Xiaomi. 18:9 format är också ett aber.

    Den lur som imponerat mest på mig 2017 är Huawei Mate 10. Enda haken med den är kameran utifrån de tidiga tester jag sett från bland annat GSM-arena.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    En av årets stora allmänna kalkonfaktorer tycker jag är att man smygkrympt skärmstorlekar genom att ge dem 18:9-format.

    Största enskilda kalkonen måste ju vara samsungs placering av fingeravtrycksläsaren - och jag håller helt med om att den känns allra mest oförsvarbar i note 8.

    Avsaknaden av oleofobisk skärmbehandling på huawei P10/P10 plus är också nåt man kommer att minnas.

    Ytterligare en kalkonutmärkelsekandidat är LG G6 med sin strippade budgetversion för norden

    Huawei kan också få ett omnämnande för sina obegripliga hårdvarudifferentieringsval i mate 10/mate 10 pro. det känns som att de har haft en hårdvarutombola och helt slumpmässigt fördelat komponenterna mellan de två modellerna utan minsta tanke bakom.

    Sen har vi väl en och annan småkalkon i form av överhypade kameror som inte levt upp till det som utlovats, och val av lite för små batterier - precis så mycket för små att det nästan alltid räcker dagen ut men ändå blir ett ständigt oros- och irritationsmoment
     
    Kristy, Oceanic, bernard och 1 annan gillar detta.
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det känns som om vissa tillverkare har haft väldigt mycket fokus på skärmar och screen-to-body ratio I år och annat har fått stå tillbaks för att man storsatsat på detta. Visst gillar jag små bezels, men det finns ju mycket annat som är viktigare så jag hoppas att det kommer nästa år.
     
    chraist gillar detta.
  9. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag tycker det vorre konstigt ifall apples primära lösning var fingeravtrycksläsare nu när faceid är så pass mycket säkrare. Men ingen vet det förutom Apple. Tycker inte heller detta år skiljer sig speciellt mycket jämfört med andra.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  11. Dupp

    Dupp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Största kalkonen torde nog vara den som inte känner till begreppet kalkon.
    Du levererar ett antal personliga synpunkter, som på inget sätt är relevant till något annat än ditt behov av att uttrycka det.
    Det är inte kalkon, och det enda som kan relateras till kalkon är ditt inlägg.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad som är kalkon för dig eller mig är personlig preferens därför bör du skriva vilka telefoner du är nöjd med eller missnöjd med i året,, jag tillhör minoriteten som gillar phablet så jag är ju givetvis missnöjd med året 2017 där I smyg minskat skärmstorlekarna genom att öka Tum men med ny aspect ratio.

    Inledningen av inlägget frågar efter din personliga åsikt, behöver du glasögon?
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Återstår att se hur praktiskt det är dock i verkligheten. Känns ganska självklart att man behöver rikta även om bara endel av ansiktet mot sensorerna så är det fortfarande inte lika smidigt som att lägga fingret på fingertrycksläsaren. Den senaste generationen fingertrycksläsare sommar tänkt från början spö använder ultraljud ska ju varit ännu säkrare än dagens, ska kunna scanna Tex dina blod vener
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bra screen to body ratio är bra men det ska dock tumma allt för mkt på hur stöttålig den är s8 är helt enkelt för känslig ska räcka att ha den i fickan för att spräcka glaset, vilket är tecken på dålig design.
     
  15. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Det stämmer inte för ett jävla öre att S8 är känslig och räcker med att ha i fickan att spräcka glaset. Den som säger att den har bara haft den i fickan och den spruckit ljuger. Då har den personen slått i fickan mot något för att spräcka den, den har bara inte märkt att den har slått i fickan mot något.

    Är inne på min andra S8 och den är allt annat än ömtålig med tanke på hur den är designad med glas på båda sidor och mycket av det.