Diskussion: 3G och 2G-nätets livlängd?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 28 maj 2017.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Skulle vara kul med en telefon som har stöd för band 31, LTE 450 som vi har i Sverige.
     
    Reinhold och Tom Reinhold Bäcker gillar detta.
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nästan inga operatörer på den amerikanska kontinenten använder något av dessa band. I många andra länder är det bara band 3 som kommer kunna användas och täckningen kommer begränsa sig till större stadskärnor.

    Samtidigt är det väldigt många andra nya modeller som har dåligt frekvensstöd, även bland de som är populära på Swedroid:

    T.ex. stödjer Honor 8 bara tre band på 3G och på 4G är det de vanliga europeiska banden.

    OnePlus 3T är väsentligen bara en Europa-version med Europa-band fast den kostar lika mycket som en Galaxy S7 Edge.
     
  3. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Är bra USA/Världsroaming ett måste så får man väl helt enkelt skippa billiga kinalurar.
     
    Tom Reinhold Bäcker gillar detta.
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Känns som att Amerika är det största problemet egentligen. De har många band som är ovanliga och i vissa fall OP-specifika. 800/1800/2600 räcker väldigt långt i Asien, Oceanien, Europa och Afrika.

    Många länder i Asien saknar lågfrekvent LTE. Man kommer därför långt med 1800, även om fler såklart aldrig är fel.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Till er som tycker att USA har den största röran kring 4G/LTE:

    Som vissa säkert vet så har AT&T och TMobile kört de vanliga GSM-standarderna, medan Verizon och Sprint har kört CDMA. Att man nu har övergett CDMA och att alla operatörer kör 4G/LTE, måste väl vara ett stort steg framåt? Inte kan väl bandproblematiken som ni beskriver utgöra ett så stort hinder som CDMA-problematiken gjorde?
     
  6. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Verizon/Sprint har inte övergivit CDMA, precis som T-Mobile/AT&T inte har övergivit UMTS/3G. LTE kan köras med legacy-utrustning från både GSM och CDMA. EPC ( = Evolved Packet Core) emulerar i princip flera av de gamla funktionerna i legacy-näten, oavsett om det är GSM eller CDMA.

    När man utvecklade LTE ville man att det bara skulle bli en enda standard, eftersom man insåg vilken huvudvärk det var att köra flera olika standarder beroende på operatör och var i världen man var. Det är därför samtliga operatörer kör LTE, eftersom det inte fanns någon annan konkurrerande standard.
     
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Köper man en HTC U11 som är Verizon-brandad så stödjer den inte CDMA, så i viss mån har man övergett CDMA (medan T-mobile fortfarande bygger ny 3G på 1900 MHz).
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tack för din förklaring. Jag var något otydlig, jag vet att CDMA fortfarande finns kvar men jag menade att införandet av LTE på sikt innebär att CDMA får allt mindre relevans. Just som du säger, att man enats om en standard. Sen har väl vissa spekulerat kring att ett sätt att lösa Sprints dåliga lönsamhet skulle vara att omvandla CDMA-nätet till ett GSM-nät, kanske slå ihop det med T-mobile och så vidare.. Vet inte hur nära verkligheten det ligger.

    Det du skriver om legacy-utrustning förstår jag inte helt vad det innebär. Såvitt jag förstår kan vissa telefoner med CDMA ha ett sim-kort numera, men det sim-kortet används endast för LTE, medan CDMA hanteras som tidigare, utan sim-kort. Rätt eller fel? (Och var det något relaterat till det som du beskrev i termer av "legacy-utrustning"?).
     
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    China Telecom (som har lika många användare som Verizon och Sprint tillsammans) använder CDMA och LTE och "SIM-kortet" (R-UIM-kort) hanterar båda teknikerna, samma i Japan och diverse andra länder.
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Dock med det problemet att det finns för många LTE-band. Standarden är bra men antalet band alldeles för många och nu har T-Mobile rullat ut band 71. 600 MHz.

    Till 5G är det bara att hoppas att det sker en uppstädning i bandsalladen.
     
  11. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Det stämmer. När jag skriver legacy-utrustning syftar jag på utrustningen i mobilnätet, t.ex. gamla basstationer, gateways och liknande. De används fortfarande, och ur deras perspektiv ser nätet fortfarande ut som ett gammalt, icke-LTE-nät, eftersom den nya nätstandarden som kom med LTE har ett kompatiblitetslager.
     
  12. Tom Reinhold Bäcker

    Tom Reinhold Bäcker Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 8+, 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 8+, 256 GB
    Telefon 2:
    Motorola Moto Z
    USA er totalt oöverskådligt. Banden varierar från stat til stat och från operatör til operatör. Lägg sedan till att det finns oberoende firmor som bygger ägna nät i en eller flera stater, som dom sän hyr ut til operatörerna. Jo flera band din telefon stöder, desto större chans att det funkar.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Intressant. "Banden varierar från stat til stat och från operatör til operatör". Det skulle kunna förklara varför min familj vid ett besök i Yosemite nationalpark i Kalifornien inte hade någon mobiltäckning på en hel dag med någon av våra telefoner (fyra personer, fyra telefoner, varav flera använde olika svenska mobilnät vid den tidpunkten om jag minns rätt). Jag funderade på om det kunde bero på dåliga roaming-avtal eller att vi inte kan roama över CDMA-nät med våra GSM-telefoner, men det du säger kanske kan vara en förklaring.
     
  14. Tom Reinhold Bäcker

    Tom Reinhold Bäcker Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 8+, 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 8+, 256 GB
    Telefon 2:
    Motorola Moto Z
    Mycket sannolikt så. Kom också ihåg at CDMA i Europa (WCDMA) skiljer sig från amerikanskt CDMA (CDMAOne (2G) och CDMA2000 (3G)).
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Oj, för mig har CDMA den enda innebörden att det är telefoner som inte behöver använda SIM-kort, till skillnad från GSM-telefoner. Det är givetvis en grov förenkling att tänka så.

    CDMAOne måste vara den teknik jag åsyftar, som användes i USA istället för GSM och som inte krävde SIM-kort?
    Men de övriga CDMA-standarderna (inklusive de som tydligen används i Europa, vilket jag inte visste) har väl inget samband på det sättet, jag antar att europeiska CDMA-standarder inte är "proprietär" teknik på så sätt som man föreställer sig CDMA/2G i USA?
    Och europeiska CDMA-standarder använder SIM-kort?
     
  16. Tom Reinhold Bäcker

    Tom Reinhold Bäcker Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 8+, 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 8+, 256 GB
    Telefon 2:
    Motorola Moto Z
    Om jag minns rätt:
    T-mobile, AT&T:
    2G: GSM
    3G: WCDMA
    4G: LTE

    Verizon, Sprint, US Cellular:
    2G: CDMAOne
    3G: CDMA2000
    4G: LTE

    Det där med sim är jag osäker på. Sim används primärt för att identifiera användaren, och innehåller diverse koder för handskakning mellan mobil och nät. Sim eller inte är (tror jag) oberoende av det valda radiogränssnittet.

    I Europa har vi alltid haft sim i våra mobiler, i USA har traditionellt bara GSM mobiler haft det. Det har, om jag förstått rätt, inget att göra med radiodelen. Verizon och Sprint har bara fört vidare traditionen med att spara kunddata i telefonens minne, i stället för att använda ett löstagbart kort. Kom i håg att så var det också med dom gamla NMT telefonerna.
     
    Last edited: 22 okt 2017
  17. inact_0033

    inact_0033 Guest

    CDMA står egentligen för "Code Division Multiple Access" och är en moduleringsteknik man använder för att låta flera användare dela på samma radiofrekvens samtidigt. Det är därför det finns flera "olika" CDMA-protokoll som är inkompatibla.

    Både Verizon och Sprint använder SIM-kort och har gjort det en längre tid eftersom LTE-standarden kräver det. LTE-näten (mer specifikt EPC = Evolved Packet Core, näten bakom basstationen) har kompatibilitetslager som gör att äldre utrustning (främst basstationer) från både GSM och CDMA2000 fungerar. Äldre basstationer kan således fortsätta användas och från deras perspektiv har inget förändrats när operatörerna uppdaterar till LTE.

    Moderna basstationer som klarar av samtliga standarder använder enbart IP-kommunikation och översätter de äldre protokollen direkt i basstationen.

    LTE var ett stort steg i rätt riktning då man reducerade komplexiteten i mobilnäten enormt mycket. Alla typer av legacy-nät är en mardröm att förstå sig på och att drifta eftersom specifikationera är på hundratusentals sidor.
     
    N6290, iterva, jnsson och 1 annan gillar detta.
  18. Tom Reinhold Bäcker

    Tom Reinhold Bäcker Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 8+, 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 8+, 256 GB
    Telefon 2:
    Motorola Moto Z
    @Petr@Petr: finns det telefoner som stöder båda WCDMA och CDMA2000?
     
  19. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Ja, t.ex. iPhone 6 och Nexus 5, samt alla deras efterföljare (inklusive Pixel). Telefoner är idag (likt basstationer) teknikneutrala och allt som sänds på radion styrs av mjukvara. Jag har ett gammalt Gobi 2000-kort i min laptop och beroende på vilken firmware jag flashar den med så stödjer den antingen WCDMA eller cdma2000.
     
    bernard gillar detta.
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast riktigt så enkelt är det inte, inga Nexus som inte är specialmodeller för Nordamerika stödjer CDMA. Det går inte heller med Samsungs modem utan alla Samsung-modeller som stödjer CDMA har Snapdragon SoC.

    Sen räcker det inte med att en mobil kör Snapdragon XYZ för att det ska gå att få CDMA (eller t.ex. LTE band 20)-stöd, det är mer hårdvara inblandad.