Fråga: Bluetooth audio AAC-profil till Android? Kommer jag kunna få bättre ljud ur mina Bose QC 35?

Diskussion i 'Hörlurar' startad av hampestampe, 2 nov 2017.

  1. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Bakgrund: Jag har en Galaxy S8, har nyligen köpt ett par Bose Quiet Comfort 35. På grund av risig ljudkvalitet över Bluetooth (SBC) vill jag inte använda Bluetooth (endast stöd för SBC och AAC). Tyvärr kan jag inte använda de tre olika brusreducerande lägena när jag kör "trådat". Max brusreducering blir alltid förvalt. Detta funkar dåligt om lurarna används utomhus, då den lägre brusreduceringsnivån fungerar betydligt bättre när "vinden viner".
    Hade jag bara kunnat välja olika brusreduceringsnivåer, även när jag kör trådat, hade jag varit nöjd.

    Fråga: Jag har i dag läst att Android ska få stöd för AAC-profil (vilken väl bara Apple kört förut). Innebär detta att min Galaxy S8 eventuellt skulle kunna tänkas kunna kommunicera med mina Quiet Comfort lurar över AAC-profil i framtiden?
    Kanske när den får Android 8 framåt våren?


    Källa:
    https://www.xda-developers.com/google-aosp-aac-bluetooth-audio-codec/
     
    Last edited: 2 nov 2017
  2. Magellan

    Magellan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Förstår dig. Körde ett par BeatsX mot min iPhone. Med Apple Music var det grymt, med Spotify blev det mest ”sådär” i jämförelse
     
  4. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jodå nu är det ett par månader sedan jag fått Oreo.
    Något utvecklarkäge behövs inte för att köra AAC-profil. Telefonen väljer själv den profil som av den "antas" vara bäst.
    Du har rätt i att aptX är bättre än aac, dock ganska klen tröst när Bose Quiet Comfort 35 bara stödjer aac eller sbc. Som alltid måste både "sändande" och "mottagande" enhet ha stöd för profilen, sbc är generellt driftsäker, då alla bluetooth-produkter har stöd för den, dock är dess ljudkvalitet dålig.