[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Exemplet du hänvisar till gäller Telia, tråden handlar om Vimla, du kan inte förutsätta att det fungerar på samma sätt hos alla operatörer (Olika nät, olika förutsättningar). Tror Crown är något på spåren, det är nog skillnad på kreditspärr avstängt/inaktiverat.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag vet att det är olika operatörer så, men jag tror att dem har samma regel just där. Jag skulle bli förvånad om Vimla blockerar 112 när abonnemanget är inaktiverat/spärrat
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det handlar om när operatören har problem i sina egna system - dvs. Du har fortfarande, säg, Telia-täckning på mobilen. Men Telias ”växel” krånglar så att samtalet avslutas. Kan tänka mig att det är samma problem med Vimla, systemet måste släppa igenom nödnumren - vilket de kanske inte gör.
     
    jnsson gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast i det där fallet, så fungerade ju själva täckning (och att abonnemangen i sej fungerar) mer att man inte kan ringa mobil till fast. I detta fall så är det ju annorlunda, då abonnemanget i sej är spärrat, så jo det är visst en stor skillnad mot den AB nyhet som du länkat till. Där är den stora skillnaden, för det är en sak om täckningen fungerar och att man inte har ett spärrat abonnemang, medans det i detta fall är spärrat/inaktiverat abonnemang.
     
  5. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Jag tror inte felet ligger hos Vimla. Om man tittar på hans video så står det ju "samtal avslutat" genast när han ringer upp, telefonen kan omöjligen ha hunnit försöka etablera en uppkoppling till nätet så snabbt (i 3G tar det oftast 3-4 sekunder).

    Dessutom används en helt annan procedur i mobilnäten när ett nödsamtal rings, det fungerar alltså inte som ett "vanligt" samtal fast att numret är 112, telefonen skickar inte ens ett nummer utan säger bara "jag behöver ringa ett nödsamtal" till nätet.
     
    katho och emerge gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är väl just det som är problemet, att när det står "samtal avslutat" direkt, så betyder det väl att Vimla inte tillåtit samtalet att koppla upp just pga att abonnemanget är inaktiverat, vilket inte ska se när det är nödsamtal. Så något har ju gått snett
     
    hahadaoc gillar detta.
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag tycker det låter som att nödsamtalen kan påverkas av ett simkort som sitter i mobilen. I artikeln framgår det ju att tar ut simkortet så kan man ringa 112, men sitter det i så går det inte. Dvs samtalet hanteras på ett annat vis så det kopplas fram.

    Det låter rimligt! Troligtvis den mekanismen som även gör att man kan ringa utan simkort. Frågan är i vilken utsträckning simkort/operatörer kan påverka mekanismen.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, men det var ju pga att Telia hade problem med deras växel. Inte pga att ett SIM kort just, utan mer bakomliggande. Jag har ringt 2 nödsamtal med mitt SIM-kort utan problem iallafall
     
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Toppen! Då kan vi konstatera att det kan hjälpa att ta ut simkortet så man kan ringa 112 vilket jag skrev i mitt första inlägg och som jag tolkar att du motsatte dig?

    Dvs simkortet påverkar möjligheten att komma i kontakt med 112.
     
  10. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Att sätta upp radiolänken i sig tar alltså 3-4 sekunder, så om Vimla hade nekat samtalet så skulle det fortfarande ta 3-4 sekunder innan den texten dyker upp på skärmen. Kolla när han ringer 90000, då tar det mycket längre tid (troligen för att det går som ett "vanligt" samtal i mobilnäten).
     
  11. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Kan ni inte starta en separat tråd om SOS-samtal, tröttsamt med alla notiser som är så OT.
     
    Kaka!, Franke, bernard och 5 andra gillar detta.
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hoppas man inte kommer att behöva ringa 112 när man inte har SIM-kortsverktyg med sig då... (Jag har dessbättre örhängen som går att använda om det finns tid att joxa med det)

    (Fast, som @maccis@maccis säger så är detta tydligen inte Vimla-specifikt, så kanske borde ligga nån annanstans)
     
    hahadaoc gillar detta.
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Varför uppdateras det inte i appen hur mycket surf man har förbrukat utomlands?
     
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Utanför EU så brukar det lagga 1-3 dagar ibland. Innanför EU så kom det iaf i somras inte upp alls under förbrukning som "poster" utan drogs rakt av från den vanliga potten. Uppdateringsfrekvensen var samma som i Sverige, dvs en gång per dygn.
     
    ASR gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    är väldigt nöjd med vimla so far. Har 4 värvningar så får 40 kr rabatt varje månad samt att jag nu är uppe i 80 GB surf. vilket innebär att det fylls på med 22 gb inom kort och då kommer jag nå över 100 gb spärren så jag bör gå ner till 2GB ett tag nu, när ska man göra detta ? innan eller exakt samma dag som man får ny surf ?
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    När du nått 100GB+ på ditt saldo.
     
  17. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Vimlas pottsystem är inte så enkelt som dom egentligen gjort sken av. Jag trodde att det skulle ta tvärstopp när man nådde till 100GB men det gjorde det inte för mig. Jag är uppe i över 140GB och har fortfarande inte maximerat min pott. Vimlas datapotter är egentligen uppdelade i två olika potter:

    Månadssurf - den pott du får vid varje månadsskifte. Denna pott har en maxgräns på 100GB.
    Extra data - den data du får vid kampanjer som julafton, enkäter, du fick 20GB när du blev ny medlem osv. Det går även att köpa extra data för 45kr/GB på Vimlas hemsida. Denna pott har så vitt jag vet ingen maxgräns.

    Jag har närmare 50GB extra data i min pott, det är därför jag kan ha över 140GB i min pott. Men när det gäller sms så kan man maximalt ha 10000 sms i ens pott, men det tar egentligen stopp vid 10600 sms. Du kan ha 10000 sms i potten + 600 sms för den här månaden. Detsamma gäller samtalen, man kan ha 1000 samtal i potten + 60 samtal för den här månaden. Likadant är det för datan, har du 0GB extradata + 100GB månadssurf i din pott och har 22GB så kommer det ta stopp vid 122GB (har du 2GB abonnemanget ska det ta stopp vid 102GB).

    Så i ditt fall kommer det inte att strypas av vid 100GB, du kommer vid nästa månadsskifta få 102GB. Sen hur långt över du kan gå beror på hur mycket extra data du har sparad, det kan du se i den här mobilappen:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waqaslam.vimla
     
    nallhed, svenix, Oceanic och 1 annan gillar detta.
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    När du går ner börjar det gälla nästa månad, så tycker du att det blir lagom att gå ner i januari nedgraderar du någon gång under december.
    (Månadens surf delas ju ut i sin helhet den 1:a i månaden.)
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Går det att göra Google play köp med vimla? Som jag kunde med Telenor? Står Telenor not eligible för mig för mitt telefonnummer
     
  20. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Jag har inga problem med det. Har du utlands-/betalsamtal aktiverat? Kanske är det som krävs för att de ska fungera?