Oneplus 5t eller Samsung galaxy S8?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av hephaistiel, 17 nov 2017.

  1. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Alla skärmar är mycket sköra. Skulle inte tro det är någon märkbar skillnad mellan S8 och 5T.

    Tycker inte jag har några problem med "kanthanteringen" får I princip aldrig feltryckningar.

    Mjukvaran har jag hört ska vara snabbare på one plus, även om jag inte upplever S8 som långsam... än...

    Bixbyknappen går att inaktivera eller programmera om till annan funktion om man föredrar det.

    Fingeravtrycksläsaren sitter inte helt optimalt men jag har vant mig och tycker inte den är svår att hitta (gäller S8, kan eventuellt vara svårare på den större s8+). Däremot synd att den sitter så nära kameran med risk att få kladd på kameralinsen i onödan.

    Jag är nöjd med S8 och hade valt den framför op5t.
     
    IAMMA, Arju, Kristy och 2 andra gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    All logik och även all erfarenhet som man läser om mobiler med kantskärm (det Samsung kallar Edge skärm) säger att den är mer ömtålig. Det är givetvis så att en långsida som består av glas är mycket mer skör än en kant som består av metall.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte det är något märkligt. För mig är professionella testare och hundratals användarrecensioner mer trovärdigt än vad en enskild användare är.
     
  4. 4official

    4official Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Är verkligen s8 såpass segt som du säger? Har hört att touchwiz kanske inte är den snabbaste men även att s8an är långt ifrån långsam...
     
  5. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Men vännen :D
    Lite per automatik så blir ju min erfarenhet och upplevelse en användarrecension med ;)
    Eller räknas inte den eller? Bara för att den är motsägande mot vad du har skapat dig för uppfattning :D
     
    Kristy gillar detta.
  6. 4official

    4official Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Vet inte vilka recensioner du kollar på men ifrån det jag har sett så är skärmen kanter något att vänja sig vid, kvaliten kompenserar det självklart och jag tycker att s8an har en bättre skärm. Finns en massa speedtests också där oneplus ofast vinner med milisekund, så i helhet är det inte så farligt. S8an känns, som nämnd ovanför, mycket mer premium.
     
    Kristy och pmugghc gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Enligt otaliga tester inklusive Swedroids så blir S8 och andra Samsung mobiler sega (påtaglig lagg!) efter ett tag jämfört med andra mobiler med samma SoC. Samsung har helt klart inte den mest optimerade mjukvaran på marknaden.

    Det är inte så att S8 är långsam, men nu pratar vi om spitzenklasse, då ska det vara supersnabbt!
     
    Last edited: 19 nov 2017
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du har full rätt att tycka precis vad du vill. Men din uppfattning är inte i samklang med majoriteten av professionella tester och användarrecensioner.
     
    MyFeli gillar detta.
  9. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Du e allt rolig du..
    Grejen är den bara att du bör ju kanske hålla dig till realistiska fakta som du har svart på vitt till andra som ber om råd istället för ge råd om en pryl som du faktiskt inte har nån erfarenhet om alls.
    Det blir lite lite lustigt och ge falska råd och det blir ju så att din uppfattning betyder faktiskt mycket mindre än min ;)

    Nog om detta nu
     
    easycure1974 och pmugghc gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Mina råd baserar sig på otaliga professionella tester och en enormt mängd användarrecensioner. Jag känner mig helt trygg med de råd jag ger. Jag vet vad jag pratar om.
     
    MyFeli gillar detta.
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag skulle valt en Oneplus 5T. Jag har inte haft en S8 men enligt mig är Edge jobbigt. De stunder jag lekt runt med just S8 så har den varit i vägen. Svårt att skriva på och det reflekterar ljuset konstigt vid tex videotittande.

    Jag är lite Samsungskadad då de tidigare enheter jag haft har varit bra i början men börjat lagga efter en månad typ. Fallet kanske är annat på S8 dock.

    Nackdelen med Oneplus är dock per automatik sämre kamera, skärm och ingen IP-klassificering men priset är väldigt bra sett till vad man får.
     
    Ara gillar detta.
  12. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Nja, det problemet fanns absolut på s7 edge(gick inte att använda utan skal för mig) men känner inte alls av det på s8. Baksidan av glaset är nu mer format så att man inte får accidental touches. Dock så är telefonen väldigt hal vilket gör att man ändå använder skal.

    Gällande mjukvaran är det väldigt subjektivt. Jag personligen gillar utseendet på mjukvaran och vissa funktioner de har. Bixby har jag knappt använt, men Google assistant funkar inte här heller så inte mycket att jämföra med.
    Vilka delar syftar du på när du säger bloat?

    Fingeravtryckssensorn är dåligt placerad ja. Det går dock att hitta den och efter ett tag blir man van. Men håller med den borde och kunde ha legat på ett bättre ställe.
     
    easycure1974, Kristy och Finskpinne gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Mjukvaran subjektiv? Nåväl, hastighet och lagg går ju att både mäta och att uppleva. Samsung har implementerat en hel del oönskad mjukvara vad jag förstår. Microsoft appar inte minst.

    En egen knapp för något som ingen vill ha, bixbyknappen är det värsta exemplet.
     
  14. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    De flesta om inte alla dessa appar som kommer förinstallerat på Samsung går att avinstallera.
     
    tswfootball gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Inte bara inaktivera? Vad jag har läst så tillåter inte Microsoft att man avinstallerar.

    Bixbyknappen lär väl inte ens gå att inaktivera.. och även om det gick är knappen kvar
     
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Var tvungen att kolla på min sambos S7 och visst var det så, det gick bara inaktivera. Var nästa säker på att de gick att avinstallera.
     
    Ara gillar detta.
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Kan också rekommendera S8, riktigt bra telefon på alla sätt. Har inte haft några problem med seghet eller edgen på min. Edgen på S8 är något mindre än på tex S7 Edge och på S7e hade jag ibland lite problem då jag oavsiktligt kom emot saker.

    Har haft min sen den kom ut och än så länge har jag inte haft några problem med seghet eller lagg.

    Tycker S8 är en riktigt stabil telefon på alla sätt
     
    Kristy gillar detta.
  18. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Och har du upplevt detta "lagg"? Samsung kan absolut jobba på att göra det mer smooth, men det är långt ifrån sant att telefonen upplevs som seg.

    Bixby är en tjänst Samsung erbjuder och något de satsar ganska rejält på just nu. Visserligen är den inte så bra just nu men vem säger att det inte kan bli det?
    Väldigt tråkig syn att tycka allt som inte kommer från Google ska vara bloat.

    Se finns det lite små grejer Samsung har som faktiskt är ganska händigt som Link Sharing, Samsung Cloud osv.
     
    galaxy81 och Kristy gillar detta.
  19. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Microsoft apparna går ej att avinstallera. Dock verkar det gå att avinstallera vissa Samsung appar och vissa av Googles appar.
     
    galaxy81 och Ara gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har upplevt Samsungs lagg utan tvekan. Jag har Samsung produkter. Det är fullständigt irrelevant vad bixby kan bli, det finns i dagsläget en knapp som ingen vill använda på Samsungs mobiler.