Essential Phone - Andy Rubins nya Android-flaggskepp

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Johnh3, 22 mar 2017.

  1. BelLamron

    BelLamron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hade man bara kunnat få tag på telefon så hade den varit ett givet köp. Nu blir det nog 5T eller en Razor.
     
  2. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Kan säga att kameran presterar bra mycket bättre nu än när den släpptes vilket i och för sig inte är konstigt. Jämfört den med OP5 och Essential slår den i sämre belysning. Sen hur mycket det säger...

    Jag hade ju förmånen att kunna gå rakt in i butik i florida, nu ångar jag att jag inte tog med fler hem.
    Jag hade med mig 3 telefoner igenom säkerhetskontrollen var av en Essential och det va inte någon som brydde eller sa något om det.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja hårdvaru mässigt ska det inte vara några fel på kameran...så ja det är nog mest mjukvaran som sätter gränserna och om de fortsätter med fokus på att förbättringar kan de nog bli riktigt bra till slut.
     
  4. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    kunde inte hålla mig och fick tag på en på forumet :) ska bli intressant på tisdag :)
     
    Oceanic och galaxy81 gillar detta.
  5. Keson

    Keson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel (first gen)
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Iphone 7 - Arbetstelefon
    Ber om ursäkt om svaret redan finns i tråden, jag har skummar igenom men kan ha missat:

    Jag är sugen på att försöka få tag i en Essential phone och eftersom man kan beställa från Amazon så är det relativt enkelt. Men får man fortfarande amerikansk laddare då?

    (Jag hoppas att det finns en liten chans att den är europeisk eftersom dom levererar till Europa, men jag tror egentligen inte på det....:P)
     
  6. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hunnit testa något än? Intryck?
     
    Keson gillar detta.
  7. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Ja, nu har jag lekt med den ett tag. Stock nougat, uppgraderat till Oreo beta och ligger nu på lineage os. Finns en hel del att ta tag i för essential. Nougat känns "rått". Hackar vid scroll och värre är det i betan. För min del är de oacceptabelt och jag klarar de inte. (Värre än Samsung).

    På lineage fungerar den som den ska. Flytet är perfekt varför jag just kör denna nu. Kameran är faktiskt bra, kamera appen är väl inte direkt något att ha dock, finns ytterst få inställningar. Installerade Google camera den funkar lika bra! Kvaliteten på telefonen är något av det bästa jag hållit i. Sjukt skön och bra tyngd i den. Skärmen är över förväntan.

    Jag kommer från en op5 och det känns... Bra. Telefonen är snyggare, skönare, kameran i samma klass. Mjukvaran är just nu inget vidare, men eftersom flytet finns där på lineage dröjer det nog inte länge.....o ja batteriet är fint.

    Tappade 2% över natt (9 timmar) med allt igång. Gillar man aosp utan något som helst bloat kommer man bli nöjd... Om ett tag. [emoji4]

    Kan också lägga till att min sambo som känt på alla mina telefoner jag haft sa att denna var den snyggaste och skönaste hon någonsin sett och hållit i. Hon har en s8 och om hon inte behövt s8 kameran hade hon gärna tagit den här. Man kan nästa använda telen som inredning. Inga loggor inget som sticker ut. Inget. Bara sexig!
     
    Last edited: 19 nov 2017
    Keson, galaxy81 och thompo gillar detta.
  8. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jämmer, nu blev det svårt att välja mellan den här och 5T :eek:
     
  9. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Mycket att ta i beaktande. 4gb ram vs 6/8. Skärmens storlek. Pris. Jag ser just nu mjukvaran som ett problem med allt scrollhackande. När tänkte du köpa ny? Skulle nog vänta och se om stable Oreo till ph-1 är okej innan jag köper (om man nu inte känner för lineage)
     
  10. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Lite screenshots med bara för att[​IMG][​IMG][​IMG]
     
  11. Jonilzon6

    Jonilzon6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3XL
    ROM:
    Stock
    Du har ju haft Mi mix 2 också så vad säger du är största skillnaderna mellan telefonerna ?
    Vilken gillar du bäst ?
    För / Nackdelar ?

    Jag funderar på att skaffa en Essential
     
  12. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Den här är snyggare, känns bättre i handen, smidigare. Allt är ju en smaksak nuförtiden känns det som. Jag som älskar oneplus 5 gillar den här bättre än mi mix 2. Svårt att beskriva själva känslan i att hålla den. Men är liksom inte orolig för att tappa den, den ligger fruktansvärt bra i handen. Går inte jämföra med någon tele jag har hittills...Till priset den går för är det ett kap. Men som sagt.. Just nu är inte mjukvaran bra. När android o släpps i skarp version blir det intressant. Har dom inte löst det då så stannar jag nog inte kvar...
     
    Jonilzon6 gillar detta.
  13. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Med moms och tull blir priset ganska lika för 5T och PH-1. Personligen ser jag inte att jag har någon nytta av mer än 4 GB RAM. Så långt är lurarna ganska likvärdiga. Jag känner mig väldigt tilltalad av kvalitetskänslan i PH-1, och när det gäller skärmstorlek så känner jag att jag egentligen inte behöver mer än 5,5 " (16:9) så därför är jag mer attraherad av Essentials mindre yttermått än av 5T:s större skärm. Kameran ska ju vara bättre i 5T än i 5:an så där är det svårt att säga vilken som är bäst (av 5T och PH-1). Området där 5T verkligen överglänser PH-1 verkar vara mjukvaran. Å andra sidan verkar Essential vara flitiga med uppdateringar men säker på att de får ordning på mjukvaran till slut kan man ju inte vara.

    Hade tänkt köpa rätt snart - inväntar Black Friday eller Cyber Monday.
     
  14. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Svårt val. Jag är också intresserad av 5T men jag vill helst ha så stock som möjligt. Oos är ju bra men det är inte stock. Jag har testat så många lurar nu att det inte ens är lönt att titta på annat. Slutar ändå med att jag flashar någon stockversion. I pH-1 finns INGET överflödigt vilket kan tyckas som "tråkigt". Men för min del är det kanon. Saknar FP på framsidan bara och sen skulle jag önska Bokeh-mode på kameran.

    När mjukvaran blir laggfri med så ..Mums! Storleken är nämligen perfekt.
     
    thompo gillar detta.
  15. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Förstår hur du menar. Hur upplever du Linage OS till PH-1? Inte Android stock direkt, men är det ett fullgott alternativ till Essentials stock OS, eller är det mest ett alternativ i brist på annat?
     
  16. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Bra. Mycket bra. Lineage funkar utmärkt och det finns inga buggar så vitt jag sett.. Och stock kameraappen funkar i lineage..

    men det är inte tillräckligt. Ska det vara stock så ska det vara stock. Jag köpte telen därför och vill inte veta av något halvdant. Med SD835 ska den den inte lagga och om lineage kan kompileras till bra flyt måste ju essential lycka med.. det är lite därför jag måste råda eventuella köpare att tänka på det.. fast den vet jag ju inte hur petiga folk är men jag klarar inte att systemet hackar lite.. Klarar exempelvis inte av touchwiz pga det... Kolla lite YouTubes innan [emoji4]
     
    galaxy81 och thompo gillar detta.
  17. Jonilzon6

    Jonilzon6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3XL
    ROM:
    Stock
    Tackar, har suttit och Youtubat på Essential och fastnade lite för den faktiskt även att jag är hur nöjd som helst med min Mi mix 2. Tänkte vänta tills Black friday och se om dom sänker priset något eller så väntar jag tills dom släpper färgen "Ocean Depths" då blir det ett köp :)
     
  18. abbanovitch

    abbanovitch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Vad ni än gör ..... tappa inte PH-1 i backen ...... iaf inte på nån av hörnen. Den e lika bräcklig som vilken mobbe som helst ...... 40 cm ned i asfalt = Sprucken skärm :ehm::scared::mad:
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Trist.. 1500 självrisk?
     
  20. abbanovitch

    abbanovitch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Kan säkert ta den på hemförsäkringen ja ...... men ....... vem skal reparera den ?