Oneplus 5t eller Samsung galaxy S8?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av hephaistiel, 17 nov 2017.

  1. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    S8:ans mjukvara är tungdriven, det är fakta. Sen om S8 blir seg efter ett tag märkte jag inte iaf. Har haft 2 st S8 och en S8+. Bixbyknappen är rent möggel men går som tur är avaktivera tack vare Samsung. Fingeravtrycksläsaren, ja placeringen av den är nog sämre än sämst. Undrar vilket geni som kom på placeringen? Edge kanterna är mer snygga än praktiska, reflexer uppstår från ljus/lampor.
    Annars är S8 en fin telefon med en bra skärm och kamera.
    OP5 är på många sätt en bättre telefon men har en betydligt sämre skärm och kamera. Märkbart snabbare i systemet och en betydligt bättre batteritid än S8.

    Hade jag valt idag så hade jag tagit OP5. Snabbheten, den platta skärmen, bättre placerad fingeravtrycksläsare och batteritiden är avgörande faktorer. Priset är iaf på begagnatsidan ungefär samma.

    Köp S8 om kameran och skärmen är viktiga. OP5 annars om dessa inte är avgörande faktorer.
     
    galaxy81, Davil, Mobik och 1 annan gillar detta.
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Kan vi inte sluta gnabbas om ditten och datten och istället respektera trådskaparens frågeställning?

    Det viktigaste trådskaparen efterfrågade var bra kamera, bra minne samt batteritid. Gissningsvis är det inte lika intressant exakt hur systemet presterar.
     
    galaxy81, Kristy, Finskpinne och 1 annan gillar detta.
  3. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Tillbaka till dig :)
    Om du tänker använda härdat glas och plånboksfodral så borde båda mobilerna klara sig ganska bra.

    Som många har sagt om du prioriterar kamera och skärm borde du välja S8. Båda ingår dock i O-led lotteriet om du har ett noggrant öga för det.
    S8 har dessutom trådlös laddning (som förmodligen kommer finnas på allt fler ställen efter Apple börjar med det) , Samsung Pay och IP68 klassad.

    Att folk säger Samsung mobiler segar när, visst kan det varit så förut, men S8 är snart ett halvår och jag inte märkt så mycket rapporter om just S8:an.

    Men med det sagt skulle jag personligen välja OnePlus 5T mest av den enda anledningen att jag tycker den är snyggast och jag skulle vara lite mer bekväm använda den utan skal i och med aluminiumbaksidan :) kanske också för jag använt S8 och gillar byta mobiler.

    Alla människor är individer, alla mina vänner och familj verkar ogilla min bitchiga kvinna men jag gillar henne. Förutom när hon börjar tjaffsa med folk som är för stora och vältränade.

    Det jag försöker säga är att de flesta kanske tycker den ena är bättre men du kanske gillar den andra bättre oavsett vad majoriteten tycker för du har andra prioriteringar.
    Du får fundera själv lite vad du prioriterar mest innan du blir yr av alla svar här.
    Om du kan få båda för samma pris så är nog S8 enligt mig en bättre allround telefon för den vardagliga användaren.
     
    galaxy81, Kristy, Finskpinne och 1 annan gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker skillnaden i skärmstorlek och yttermått förbises. Kolla här för en illustration: https://androidenheter.se/storleksjamforelser/?oneplus-5t&samsung-galaxy-s8

    Jag hade nog funderat på om jag vill ha en mobil med stor skärm men med lite mer skrymmande yttermått eller en mobil med en mindre skärm men med smidigare yttermått. Själv hade jag föredragit den större skärmen på 5T men vill man ha en smidigare lur är ju S8 ett bra val.
     
  5. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det där med oönskade tryck stämmer verkligen inte längre. På S6 och S7 med edge var det verkligen så men inte på s8. Antar att du inte har haft en s8 själv?
     
  6. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Upplever inte oss här som personer som bara försvarar det vi använder. Jag tycker vi på forumet är ganska duktiga på att klaga på saker när det gäller mobiler vi använder.
    Tvärtom tycker jag att vi ibland är så kritiska och bara letar fel när vi nyss köpt en mobil att vi nog glömmer en del bra saker med mobilen, det gäller även mig.:o
     
    Last edited: 20 nov 2017
    Kristy, Finskpinne och easycure1974 gillar detta.
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Ett alternativ vore ju S7/S7 edge också. Bra kamera och billigare än S8 (tips: håll koll under Black Friday). Kan dock inte uttala mig om OnePlus 5T.
     
    flipp gillar detta.
  8. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Oj vilken diskussion det blev :)

    Jag har i dagsläget en Samsung Galaxy s8 och har haft den sedan september. Själv kommer jag från en Nexus 6 (ren android). Jag måste säga jag är positiv överraskad över utvecklingen samsung har gjord.

    - Jag upplever inte lagg.
    - Bixby knappen har jag omprogramerat tack vara en app som heter bxActions som finns på playstore. Ett vanlig tryck öppnar Google assistans och ett lång tryck startar igång ficklampan (det sist nämnda har varit jätte praktiskt om natten när man ska ta sig runt i lägenheten när nån av våra barn har vaknat mitt på natten, istället för att slå på alla ljus haha). Finns många olika appar, aktiviteter som man kan programera den till och inte enbart vad jag nämnde.
    - Samsung Pay är nått man kan tänka på. Möjligheten att lämna plånboken är ju ett pluss. Samsung stödjer tekniken MST som gör att den fungerar med kortterminaler som har en magnetsik stripa dvs. där man drar kortet, vilket betyder att den stödjer fler terminaler än konkurrenterna. Skulle android pay dyka upp så körs det enbar via nfc vilket s8 har stöd för.
    - Vad med IP68 certifiering? S8 har detta och då behöver man inte vara bekymrad om man tappar luren i vatten eller för att dra ut den på en regn fylld dag.
    - S8 är mindre i stoleken än OP5T, inte att det kanske spelar nån roll men värd att nämna.
    - S8 har höre upplösning och bättre skärm vilket spelar stor roll om man ska använda sig av VR. Man kan självklart dra ned på upplösningen så att man kan spara på batteriet men skärmen stödjer högre upplösning än vad OP5T gör.
    - S8 kan användas stationärt som en dator via DEX. DEX stationen är lite begränsad men fullt fungerande. Samsung håller på att utvecklar stöd för att kunna köra linux baserade distros.
    - Edge skärmen har inte varit ett problem för mig. Antigen gillar man den, annars gillar man den inte. Jag gillar den då den skapar en illusion av att skärmen täcker mer av ytan. Jag får aldrig feltryck på grund av Edgen. Självklart är det så att det finns större risk för att skärmen skulle paja jämfört med andra lurar om den skulle ramla men det är just för att den har en edge skärm. Skaffa skydd som man gör med alla andra lurar.
    - samsung håller på med beta testing av android oreo i vissa länder vilket betyder att oreo är lika runt hörnet.
    - Batteriet är bra. Jag får i snitt 6 timmars skärmtid och den håller ut hela dagen utan att jag behöver snåla. Snabbladdningen är snabb.
    - S8 har OIS i kameran.

    OP5T är nog en bra lur dock inget jag har testat. Alla mina punkter ovan kommer från erfarenhet då jag äger en s8. Jag har läst och tittat på en hel del testar innan jag gick för denna luren och kan säga att det inte är allt i testarna jag kan hålla med om.
     
    Last edited: 20 nov 2017
    Puttesson, 4official, easycure1974 och 5 andra gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag är inte det minsta förvånad över din reaktion, de allra flesta försvarar sina val med tänder och klor. Man har lagt ut pengar och energi på att hitta den perfekta produkten och man vill inte höra att det finns negativa sidor om den produkt man valt, man tar det som en personlig förolämpning.

    Jag är i en annan situation, jag har mobiler från alla möjliga tillverkare och jag köper ny mobil åtminstone var tredje månad. Samsung är för mig bara en av otaliga tillverkare och de har sina fördelar och också sina nackdelar. Jag tycker att Samsung har fantastiska skärmar och fantastiska kameror men i övrigt.. nej, inget jag skulle rekommendera.

    Mjukvaran suger hårt, ömtålig Edgeskärm, idiotisk placering av fingeravtrycksläsaren och en knapp som ingen behöver. Till priset av värdelösa Applemobiler.. nej, det finns otaliga mobiler som är mer intressanta på marknaden enligt min uppfattning.
     
    Last edited: 20 nov 2017
  10. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Tänker stoppa er nu. Minst en sida trams, tjafs och otrevlig attityd gentemot varandra. Hur hjälper det @hephaistiel@hephaistiel att välja mobil egentligen?

    Går igenom tråden, rensar den och öppnar den igen efter det.

    Edit: Tråd öppnad igen. Över 25 inlägg raderade och det kunde varit fler. Fet skärpning på många tack och håll er till ämnet samt uttryck er sakligt med god ton mot varandra. Fortsatt trevlig kväll.
     
    galaxy81, Kristy, chraist och 2 andra gillar detta.
  11. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Mjukvaran suger inte. Testa Samsung Experience-version 8.1 framöver. Det är inte det samma som dom äldre touchwiz versionerna. Mjukvaran är mycket bättre. :)

    Ömtålig edge skärm. Självklart är en edge skärm mer ömtålig än en platt skärm. Det är ren fysik och kommer alltid att vara så. Skärmen är snygg att titta på. Man använder stora delar av tiden vid att titta på skärmen när man använder luren, varför inte titta på en snygg skärm? ;)

    Idiotiskt placering av fingeravtrycksläsaren. Jag håller med dig där. Men jag själv använder iris-skannaren som även fungerar när det är mörkt då den använder infraröd teknologi (innovativt eller hur?). Men möjligheten för att läsa av fingeravtryck finns där.

    Den knappen som ingen behöver använder jag dagligen.

    Till priset av en värdelös Apple mobil får man en S8 som har fler funktioner än vad Apple har. Så priset är rättfärdig när man verkligen tittar på vad man får i förhållande till andra tillverkare.

    Nämn gärna en lur som täcker upp för funktionerna som ip68 certifiering, puls mätare (ja den har en puls mätare!!), Iris-skannare, trådlös snabbladdning (en del flaggskeppslurar som ej har detta), Samsung Pay, nydlig edge skärm med hög upplösning men möjlighet för att ändra upplösning, MicroSD-kortsplats (många har inte den möjligheten till utökad lagring), innovativlösningar som DEX station?

    Jag är en stor fan av ren android då jag har hållit på med custom ROMs I flera år. Så min erfarenhet är baserad på mig själv som har gått från att använda lurar med ren android till Galaxy s8 i dagsläget. (Hade en Galaxy S2 när den kom ut och bytte ut firmware till CyanogenMod den gång då). Har efter den tid kört Nexus lurar. Som sagt är jag imponerad av Samsung i dagsläget.

    OP5T är säker ingen dålig lur men kommer inte kunna betala med MST teknologi som Samsung pay, har ingen ip68 certifiering, har lägre upplösning i skärm vilket kommer påverka VR upplevelsen och mindre nits lägre ljusstyrka ute än s8 (Samsung är kung på tillverkningen av amoled skärmar och använder den bästa teknologi till sina egna mobiler alla andra lurar med Samsung skärmen får gammal teknologi), ingen trådlös laddning, ingen iris-skannare, sämre kamera än S8. OP har inte varit så vass på kamera fronten. Begränsad till 64/128gb lagring. I s8 kan man slänga in en 256gb Micro SD och vipps är man uppe i över 300gb lagring.

    OP5T kommer att öppna appar snabbare (S8 är inte seg i att öppna appar men jämförbart med OP5T så pratar vi om millisekunder till sekund) och har en mer ren android look. OP5T har mycket mer ram än vad S8 har så den kan ha fler appar körande i bakgrunden samtidigt (men när var sist man hade över 5 appar körande i bakgrunden samtidigt?). OP5T har större skärm så mer skärm att titta på när man konsumerar media. Det finns nog mycket annat som är bra men jämförar man båda dom två lurarna och pengar inte är en stor aspect så får man mer för en s8 än vad man gör från en OP5T.

    Är säker på att listan till OP5T hade varit längre om jag hade haft den så mina ord kring OP5T är enbart efter den information jag har sett och läst från nätet. Allt kring S8 är information som jag vet då jag har en s8.

    Hoppas OP kan fatta sig en bild av att allt inte är helt svart och vitt i en "real world usage" scenario.
     
    4official, galaxy81, easycure1974 och 3 andra gillar detta.
  12. hephaistiel

    hephaistiel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack för alla tips, även om jag mest satt och skrattade åt vilket vändning den här tråden tog. Jag beslutade mig till slut för att välja 5t, och det egentligen mest för att det blev mycket billigare och 5 lax svider redan i plånboken för mig. Men samsung verkar väldigt bra, kanske tar den nästa gång så blir det inget bråk :) Tack igen!
     
    galaxy81, Arju, _z_ och 4 andra gillar detta.
  13. borstarmicke

    borstarmicke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    38
    Kan hålla med de som skriver att S8:an är ömtålig... Frugans ramlade ner från ca 40cm:s höjd ner i ett trägolv o skärmen sprack... :( Tur att drulle-självrisken är 1500:- annars tar Samsung 3100:- för ett glasbyte... galet, mer än 40% av nypris!

    Hon har tappat både sin S6:a o S7:a otaliga ggr våldsammare än så utan minsta skada...
     
  14. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Fantastiskt pris på s8 hos tele2. Med en förmodad uppläggningsavgift på 250 kr blir det 4 258 kr. Borde göra valet lätt om TS inte hunnit beställa än, eller om någon annan står I samma funderingar.

    https://www.tele2.se/?zanpid=2368754513785234433
     
    galaxy81 gillar detta.
  15. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Galet bra pris.
     
  16. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Kan det gälla både S8 och S8+ månne?