Sandlådan 26.0/Zuccotto prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av tontmobil, 21 aug 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Tror jag ska avbeställa dbrand Grip. Såg deras tidslinje för när de skickar ut och jag orkar helt ärligt inte vänta till närmare slutet av Q1 på att köpa min iPhone X. Köper något annat istället.
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Var glad att det bara var en OP5 [emoji14]
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Haha ja. Kunde blitt dyrare ;)
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Då har jag begärt återbetalning. Tråkigt men det känns rätt. Kommer nog lägga en beställning på iPhone X via Apple Store efter Black Friday.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Vad hade du köpt?
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    dbrand Grip
     
  7. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Zoegas <3
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    är dessa ens sililkon linser ?

    Fördelen med dagslinser är ju också att man slipper köpa dyra linsvätskor.
    En flaska brukar ju kosta endel.

    Toriska linser är för de som har brytningsfel, dom är i regel dubbelt så dyra och utbudet är inte lika stort tex finns air optix inte i aquacomfort versionen. Är nog bra mkt lättare att få en bekväm lins som inte är torisk, det ställs mer krav på linsen.

    Nackdelen med dagslinser är att man ibland snålar, känns väl sådär att slösa ett par bara för man ska vara ute och göra något i 1-2 timmar typ handla något eller hämta paket eller något, händer då att jag ibland antingen skiter i att ha linser (och glasögon), jag hatar att ha glasögon på mig men ibland orkar jag inte bry mig och har på mig dom ändå.

    Dagslinser är bra mkt nyttigare för ögonen, då linsvätskan har tex stora problem att bryta ner protierna som bildas på linsen, över lag gör linsvätskorna dåligt jobb i de tester jag sett. Alcon Puremoist och Revitalens Complete var väl de som fick godkänt typ men dom allra flesta använder ju de billigare vätskorna som itne kostar över 100 kr.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Idag blir det start av billions säsong 2, räkrulle till lunch, sedan 45 minuter promenad till morsan för att se hockey, där skulle det tydligen också bjudas på hemmagjord hamburgare, sedan går jag hem igen 45 minuter. Det är så skönt att gå och lyssna på Android Central's podcast när man är ute och går, det är den absolut bästa android podden utan tveckan, dom går verkligen inte på djupet, Alex dobie är nog min favorit av alla android journalister hans filosofiska resonemang och analyser är väldigt inspirerande.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Vet inte vad det är för linser jag har men de är utprovade och rekommenderade av min optiker. Jag har dock beställt dem billigare på nätet men det är exakt samma som min optiker gav mig vid tillfället.

    När jag använde månadslinser fick jag mycket riktigt köpa linsvätska och ett luddfritt papper. Hade månadslinser i flera år utan problem men då var jag extremt noga vid hanteringen. Jag tvättar händer, använder luddfritt papper, kokar linsbehållaren emellanåt osv. Dessutom undvek jag linser vid förkylning och vid minsta illa irritation slängde jag linserna även om det inte hade gått en månad. Sen sover jag aldrig med linser eller dylikt som jag hört vissa gör.

    Jag använder inte dagslinser för 2h. Jag tyckte det var jobbigt att visa mig i glasögon när jag var yngre, men då använde jag månadslinser så det var aldrig något problem. Nu har jag dagslinser eftersom jag knappt använder linser längre och jag har inga problem med att visa mig med glasögon längre. Kom ihåg att optikern sa att jag kommer växa ifrån glasögon-fobin och det stämde bra. Ibland kan jag dock uppskatta linser då glasögon inte är problemfritt. Visst, ingen direktkontakt med ögonen men när det regnar eller man tränar/rör på sig så ser man inget eller så åker de av...

    Visste inte att det var skillnad på linsvätskor. Alltid köpt linsvätska via optikern eller den som optikern gett mig. Har du länk till testet av linsvätskor? Skulle gärna vilja läsa det.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    När man normalt dricker Gevalia eller liknande och köper Zoegas för första gången. Överdosering!!!
     
  13. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Har druckit Skånerost i ett par veckor, nu provar jag Mollbergs. Mörkrost is the shit :D Och det gör en jäkla skillnad för magen också. (Tack för det tipset förresten).
    Hahahaha! Been there! Respect the beans ;)
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad menar du med jäkla skillnad för magen? Med Mollbergs? Frågar eftersom jag brukar få ont i magen av kaffe. Tror vi har Zoegas hemma just nu (Skånerost?) och sen några kaffekapslar kvar (sjukt starka barista!).
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    luddfritt papper detta är första gången jag hör om detta.

    Koka lins behållare låter hardcore ingår ju alltid ett nytt vid varje ny flaska ?

    Så länge du är nöjd så är det bra. Men kan löna sig att prova andra om man känner minsta irritation då skillnaden är stor.

    Jag har ju pollen allergi stora delar av året, faktum är att jag tror det är något mer än pollenalergi för jag finner det fortfarande lättare att ha linser om jag tar en sådan antihistamin tablett, har problem med varbildning i ögonen. Nu kör jag dessa tabeltter som innehåller det nya medlet "desloratadin" som man inte ska bli dåsig av tillskillnad från de gammla som clarityn och de andra. Jag har framförallt under de senaste åren haft större och större problem med linser, linserna har liksom fastnat i ögonlocken pga av pollen allergin och allt har blivit suddigt i linserna, som ni vet har man pollen allergi kan en månadslins förstöras bara på några dagar pga av tårvätskan. Läste att dagslinser rekomenderas om man har pollen var först lite sur för de var ju så dyra men ja sedan första dagen ångrar jag mg inte en sekund.
     
  16. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Fick det tipset här inne (tror det var @chraist@chraist som nämnde det) när jag beklagade mig över att jag fick halsbränna/ont i magen när jag drack mycket mer kaffe än jag gör nu. Mörkrostat kaffe är snällare mot magen och det märks. Missförstå mig inte, överkonsumerar man får man nog besvär oavsett men jag blir inte "sur" alls när jag dricker Zoegas, och då skippar jag dessutom mjölken numera.

    Tycker du Skånerost är för skarpt kan jag rekommendera "Blue Java". Det var första sorten jag provade för några år sedan, väldigt gott och "snällt" i smaken trots rostningen :)
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, luddfritt papper. Vanligt papper kan ju ludda sig när du torkar dig vilket lämnar små partiklar/ludd på händer/fingrar som kan riskera att fastna på linserna.

    Det stämmer att man får ny linsbehållare med varje ny flaska linsvätska man jag köpte stora flaskor linsvätska och innan den hann ta slut kände jag ibland för att sterilisera behållaren. Man kan köpa mindre flaskor men det blir dyrare.

    Irritation uppstod främst om det råkat komma något skit på dem eller dylikt. Optikern frågade vid varje kontroll hur det gått, om det känns bra i ögonen och sen undersöktes mina ögon.

    Låter jobbigt med pollenallergi. Mina linser har aldrig fastnat (det låter ju skitläskigt!) och mina ögon bildar ingen vätska eller dylikt som påverkar mina linser. Enda problemet jag kan ha med linser är att ögonen ibland känns torra, speciellt jobbigt om det är torr luft. Det hjälper att hälla lite linsvätska i ögonen men man borde kanske ta ögondroppar istället.
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo har aldrig torkat mig efter usg tvättat händerna då som du säger finns risk att saker fastnar.
     
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Japp stämmer fint det, mindre syra i mörkrostat vilket är det som inte går hand i hand med magen. Intenzo och även deras Dark temptation är med goda utöver mollmbergs och Skåne.

    Blue Java har tyvärr en tendens att bli lite sumpig i smaken då det är mer mellan än mörk ;-)
     
  20. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Screenshot_20171121-075905.png Screenshot_20171121-075912.png
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.