Recension: Test av Galleri Appar vilken app är Quickpic dödaren ?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Oceanic, 24 nov 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Quickpic var under en lång tid det självklara och mest överlägsna valet. Det visade sig att mångas farhågor när det blev kännt om att Cheetah Mobile skulle köpa quickpic var motiverade. De har tidigare ett track record att köpa upp appar för att sedan sluta utveckla dom, quickpic blev tyvärr offret, som jag ser det har quickpic gått i graven, appen fungerar visserligen, men är inte längre lika clean och inte lika optimerad som förut speciellt med tanke på nya android versioner och annat.

    Så efter Cheetah tog över quickpic har väl igentligen jakten på ersättaren varit igång, någon app som skulle vara den ultimata ersättaren har varit svår att se.

    Så jag bestämmde mig för att göra lite research och testa de appar som känns lämpliga.
    Många appar fick jag solla bort helt och hållet då de tex upplevdes långsama och laggiga och inte optimerade dvs ingen värdig quickpic utmanare.

    Quickpic hade inte många onödiga funktioner utan den handle om snabb rendering och animationer och minimalistik design. Några av de utmanare som blev diskvalificerade pga av laggig mjukvara är : Camera Roll, PIKTURES, A+ GALLERY (långsamma IoS liknande animationer)

    QuickPic utmanare som kvalar vidare där renderings hastighet och minimalistisk design är av stor vikt är: Simple Gallery, Leafpic, F-Stop, Foto Gallery


    1. Foto Gallery Kammar hem förstaplatsen som den ultimata ersättaren till quickpic, vad som talar emot appen är dess intetsägande namn vilket gör att den lätt hamnar i den stora massan.

    Foto Gallery Har allt, minimalistisk design, väldigt snabb rendering, inkluderat redigerings verktyg och andra smarta funktioner. Överlag känns det inte som jag saknar något i appen. Du kan gör gifs av videos, men det är främst dess minimalism som är dess styrka, det är no bullshit precis som gjorde quickpic, är du behov av en app med en massa avancerade funktioner finns det bättre, då kan nog F-STOP kanske vara att föredra då de finns mer möjligheter att filtrera dina gallrier där tex. Men överläg är foto Gallery utan tveckan den ultimata QuickPIC ersättaren, välj bara "black" som bakgrund så kommer du nog känna dig som hemma igen. Nu kommer åtminstonde jag avinstallera alla andra appar och gå över till Foto Gallery helt och hållet.

    2: F- STOP kommer på andra plats, denna app är igentligen en nästintill värdig ersättare till quickpic, men det krävs dessvärre att du köper premium för att man ska kunna anpassa det på ett så sätt, du kan prova dig fram du kanske nöjjer dig med gratis versionen. F-STOP handlar bara om en sak och det är ren hastighet, här flyger animationerna fram, beroende på vad du har för animations hastighet inställd i android developer settings så kan den högre hastigheten vara ytterst välkommen, har du som mig redan 0.5x inställt så känns animationerna något för snabba för sitt eget bästa. Emellertiden går det att ställa in animations hastigheten i inställningarna.

    F-STOP är en av de få seriösa alternativ till quickpic men vad som hindrar den att klå förstaplatsen är 2 saker:det behövs premium för att kunna anpassa gränsnittet för att göra designen godkänd . F-stop har ingen internt redigerings verktyg du är därför beroende av en extern app för detta vilket inte känns alls okej.

    3: På tredje plats kommer Simple Gallery, dess styrka ligger i att utverklaren verkar vara väldigt aktiv, uppdateringar sker ofta av appen, designen känns väldigt fin och minimalistisk, den har ett redigerings verktyg. Men det finns något som är enormt irriterande med denna app, varje gång du öppnar appen är det en vit cirkel ikon som visar att den håller på att letar/laddar nya bilder, detta är helt och hållet oacceptbelt och förstör dessvärre helhets betyget. I praktiken innebär det att man måste vänta några sekunder innan man kan börja gå in i gallrier, givetvis är denna ikon helt och hållet onödig och bilder bör läggas in i galleriet i efterhand man går in i det. Kan tyckas vara en detalj men för mig går det inte att acceptera.

    4: På sista plats hamnar Leafpic, av allt att dömma så har utverklaren lämnat projektet, vad som annars verkade vara en väldigt lovande galleri app, den har stora likheter med quickpic, minimastisk design snabba animationer, dessvärre crashar appen konstant.

    En annan app jag vill nämna heter FOCUS, men pga att utvecklaren slutat uppdatera den så känns det inte som det är någon app som man bör fundera på att byta till, och dessgränsnitt faller inte alla i smaken och är ganska långt ifrån quickpic men vill ändå näma appen då de säkert finns någon som kommer gilla det skarpt, den är iallafal snabb och väloptimerad.
     
    Last edited: 24 nov 2017
    milky81, Asawi och bernard gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.