Diskussion: Xiaomi Mi A1 (Googlesamarbete utan Miui, ren android.)

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av zaq, 30 aug 2017.

  1. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Verkar så tyvärr.
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  2. ratgull

    ratgull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Haft min telefon i 2 dgr nu. Jag hade Redmi Note 3 SE innan (kanske den mest prisvärda android-lur som någonsin sålts). Men detta. Alltså vilken lur. Känns som en telefon i minst 5000kr-segmentet.
    Man blir glad i själen.

    Även om Miui hade en del sjysta funktioner tycker jag att vanilla är mest värt just för att jag vet att den kommer att uppdateras i minst 2 år och relativt snabbt.
     
    bernard, flipp, hemskasven och 5 andra gillar detta.
  3. bm500

    bm500 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2015
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    5
    Köpte en A1 till frugan samt Nillkin glasskydd. Dock är glasskydd ett väldigt smalt. Jag antar för att A1 har rundad kant i hörnet men mitt skyddsglaset är väldigt smalt. Har någon av er beställt glasskydd?
     
  4. Fujoor

    Fujoor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Man hör ju mest negativt här med långsamma telefoner uppdateringar som fastnar och dåliga skärmar. Är det någon som faktiskt är nöjd?
     
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag delar inte din upplevelse av den samlade trådpostningen i denna tråd. Vad gäller att problem med telefonen postats i tråden så upplever jag att det ser ungefär likadant ut i näst intill alla telefon-trådar, du får tänka på att det ofta är de som upplever problem som skriver, ofta för att förhoppningsvis få tips, råd och/eller hjälp med problemet. Om man skulle ha som kriterium att inga problem ska ha postats i en telefons swedroid-tråd (eller annat motsvarande forum) så kan man i princip aldrig köpa en android-telefon, någonsin. Samma sak med varenda iPhone som skapats, samma sak med varenda Windows-telefon, Symbian-telefon osv.
     
    Last edited by a moderator: 30 okt 2017
  6. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    118
    Jag har haft telefonen två veckor nu, och jag är mycket nöjd! Jag kommer definitivt använda denna ett bra tag framöver :)
    Inga problem än så länge förutom att den har något sämre täckning än min gamla Oppo. Jag förlorar dock aldrig täckningen helt :)
    Batteritiden är suverän med SD625.
    Skärmen är inga fel på alls, snarare att den är bättre än andra 1080p IPS jag sett!
     
  7. Fujoor

    Fujoor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Låter gött. Jag har beställt en också. Blir spännande.
     
    strandkanten, marcusjj, Droid82 och 1 annan gillar detta.
  8. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Hmm blufföretag, verkligen inte. Jag har pratat med dem via telefon och blev erbjuden att komma och kolla på deras telefoner. Priserna är inga konstigheter heller om man som dem följer svensk lag och lägger moms på priserna.
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    skrev inte att de var ett blufföretag. jag skrev att de försöker bluffa att de är officiell xiaomi när de i själva verket är en gråimportör.
     
    Atmos och flipp gillar detta.
  10. deleteduser89387118

    deleteduser89387118 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    19 jan 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Fick hem min A1 härom veckan! Riktigt fin byggkvalitet, flyter på bra i menyer osv. Inget jag stör mig på ännu. Läste någon recension som klagade på slö fingeravtryckscensor men det kan jag verkligen inte hålla med om, den är snarare riktigt bra! Ska testa kameran på allvar framöver också!
     
    marcusjj, Droid82, SeHansson och 1 annan gillar detta.
  11. ratgull

    ratgull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Nu har jag haft min telefon i ett par veckor. Innan hade jag Redmi Note 3 SE.
    Det yttre: Känns som en premiumtelefon. Många på jobbet som frågar om det är en iphone (bra eller dåligt :-) )
    Kamera: Är inte lika bra som tjejens S7 men klart bättre än min tidigare lur. Kameran känns helt okej.
    Batteri: Förra lurer var ett monster (ibland bara ladda varannan dag( men jag har inte behövt ladda mer än till natten..och det är bra.
    Mjukvaran: Snabbt. Nu saknar jag en hel del finesser från miui och tidigare samsung men det får man acceptera. Får ju snabba uppdateringar i 2 år. Här har apparna Instagram och facebook messenger låst sig ett par ggr. Det är lite sådär.

    Summa: Det är bara att mina apparna som har låst sig ibland (säg var 3:e dag) som är det negativa. Annars kunglig telefon för priset.
     
    marcusjj, flipp och Droid82 gillar detta.
  12. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Så kom Novembers säkerhetsuppdatering. Med tanke på att det fortfarande är november så får väl hastigheten som uppdateringar skickas anses godkänd.
    Screenshot_20171124-150013.png
     
    Droid82, bernard och SeHansson gillar detta.
  13. Denkanson

    Denkanson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tänkte köpa A1 till min morfar men undrar går det att få svenska språket i telefonen? Samt vilken sida är bäst att köpa den på?
     
  14. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Svenska är det på den då det är stock android.
     
    Droid82 gillar detta.
  15. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jadå, svenska finns.

    https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-xiaomi-mia1
    AliExpress eller honorbuy.com är dom jag rekommenderar. Om du har bråttom att få den så är Honorbuy ett bra alternativ då dom skickar från EU lager vilket ger ingen risk för extra avgifter och dom skickar dessutom med DHL express. A1 kostar 216€ med frakt just nu hos Honorbuy.

    https://www.honorbuy.com/1188-xiaomi-mi-a1-smartphone-black.html#/option-464gb_black
     
    chraist gillar detta.
  16. Denkanson

    Denkanson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej! Är honorbuy att lita på så det är en legit sida? Ser dock att de är pre-order där och dem skickas tidigast den 8/12.
     
  17. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Dom har funnits i flera år och jag har själv handlat från dom otaliga gånger och har aldrig haft några problem med varken betalning eller leverans. Skulle inte rekommenderat dom om jag inte själv hade använt dom.

    Den fanns i lager tidigare i helgen men har väl sålts ut. Bara kolla andra säljare via kimovil. Sen har ju ex geekbuying även den i ett av deras eu lager. Går att få billigare om man köper via kina lager men då ska man alltid vara medveten om risken att åka på svenska extra avgifter när den ankommer till terminal i sverige. Jag personligen undviker geekbuying och gearbest då dom kan stundtals vara väldigt långsamma på att få iväg paket.

    I övrigt kan du bläddra lite i tråden för Kinabutiker (länk nedan) för att läsa om andras erfarenheter av dom olika kina butikerna.
    https://swedroid.se/forum/threads/v...a-fragor-och-svar.123981/page-20#post-2173864
     
    bernard gillar detta.
  18. Skarprättaren

    Skarprättaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    Stock
    Är jäkligt sugen på denna lur. Handlar mycket på Aliexpress. Är det stor risk att behöva betala tull/moms när man handlar en lur där?

    Ni som har telefonen, hur utbrett är det att appar hänger sig? Har det försvunnit med nyare uppdateringar? Eller kvarstår hängningarna?
     
    bernard gillar detta.
  19. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Minst risk är det generellt om man väljer normal (långsam) frakt men garanterat är det inte.

    Enda som hängt sig (2 ggr) var Play store i samband med initiala installationen av luren. Har inte hänt efter det och inga appar har hängt/kraschat mer än på nån annan android jag har/haft. Med andra ord extremt sällsynt för mig.
     
  20. zaq

    zaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Huawei mate 20 pro
    Info:
    Launcher, Nova Prime
    Telefon 2:
    Xiaomi mi max 3
    Info:
    Launcher. Nova
    Telefon 3:
    Umidigi F1
    Info:
    Launcher Nova prime.
    Platta:
    Microsoft Surface 3 pro
    ROM:
    win 10
    Info:
    i7 8gb ram 512gb sd
    Köp med Netherlan post, Belgian post eller schweiz post. Tror de lastas om innom Europa innan de kommer hit till Sverige. Jag har klarat mig varje gång med dom, kan finnas någon mer. Dhl lägger alltid på skatt verkar det som, och även China post är skatt varje gång nu för tiden.
    Banggood fick jag med Schweiz post och Gearbest med både NL och Be post.
     
    Skarprättaren och bernard gillar detta.