Sandlådan 27.0/Ålandspannkaka prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av jnsson, 4 dec 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag är mormon och har själv jobbat som missionär i London för några år tillbaks. Dom killarna är inte farliga och dom bits inte. Det finns missionärer i stort sätt varje stad i Sverige. Ofta kommer dom killarna som är här från USA och har använt två månader på att lära sig språket. Arbetet är svårt, de jobbar inte för pengar och gör det som volontär arbete i 2år oftast självfinansierad innan dom åker ut, så snällt av dig att lyssna :)
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    To each their own. Stundtals avundas jag människor som kan finns tröst eller mening i allt, vare sig med eller motgång. Men men.
     
  3. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Nu blir jag nyfiken. Är du född in i tron eller är det något du funnit på senare år?
     
  4. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Senare år. Var född inom hinduismen. Mina föräldrar är från Sri Lanka och där är det stort. Jag var 6år när vi konverterade till kristendomen och 11år'ish när vi blev med i denna kyrkan. Har alltid varit med sen dess.
     
  5. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Där ser man. Hur kom det sig att nu valde just den "grenen" eller vad man ska kalla det? If you don't mind me asking.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Det var min tanke också. Amerikaner, men vad sjutton gör de i Halmstad? Halmstad av alla städer. [emoji14]

    Jag brukar försöka tacka för mig när jag förstår vad det rör sig om (Jehovas Vittne) men det har alltid varit äldre damer då.

    Det kan jag hålla med om även om jag har svårt för all fuffens.
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag är oxå nyfiken av att höra hur det kommer sig att du bytte religion.

    Att byta vid 6 års ålder är väldigt ungt det oxå, var du medveten om de valet du gjorde? Sökte du aktivt efter en ny religion? Intresserade du dig om andra religioner innan du blev Mormon? Och hur kommer det sig att du valde bort hinduism?
     
  8. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Mellan 1996 och 2001 så var min familj i Norge och mig, dvs mina föräldrar, syskon och jag sökande efter där vi kände oss hemma. Det är en lite längre historie kring varför vi gick från en religion till en annan. med under dom 5år vi sökte så har vi varit inom dom flesta trossamfund som fanns i Norge under den tid. Min pappa ropade till sig missionerna när han var ute och jobbade, vi blev undervisade av missionärer (dom unga killarna, finns även tjejer som är missionärer). Vi kände oss hemma. Det var väl mer att vi aktivt sökte. Jag själv kommer ihåg hela processen och kände det var rätt och har fått det gång på gång bekräftat av olika händelser.

    Haha yes, dom finns överallt. Vad som kännetecknar dom är att dom går klädd i kostym (dvs killarna) (nu under vintern kan det vara svårt att se), tjejerna går i kjol, men dom har alltid en namnbricka där deras efternamn står och namnet på kyrkan: "Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga".
     
  9. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ok här kommer vår historie...

    Pappa var hindu sen födseln, han hade under sina tonåriga år studerat olika religioner med lagt det åt sidan. Flera år går förbi, han gifter sig och flyttar till Norge. Vi barn kommer till och vi lever som hinduer. I 1996 fick pappa en tumör i ögonkanalen. Han behövde en laser operation för att få bort den och det var 100% säkert att han skulle bli blind i båda ögonen efter operationen. Han ligger på sjukhuset och gråter, tänker på livet, varför han ar barn, vad han gör i Norge och hur han ska kunna försörja för oss alla.
    Han börjar be till olika Gudar inom hinduismen. Till slut ber han till den kristna Guden som han själv beskriver det. När han blundar hör han som ett kör sjunga runt sig. När han öppnar ögonen hör han inget. Han blundar igen och hör dom. Han frågar sjuksköterskan och hon säger att det inte finns nån här som sjunger. Läkarna tar med sig honom en våning ned vid hiss lämnar han i korridoren. Det finns enbar två läkare och han på den våningen, båda läkarna går in i ett rum för att diskutera operationen. Nån kommer bak min pappa och tar han på axeln och säger "in this world I have suffered a lot, you just go in and get the operation and you will be fine". Pappa genomgår operationen och dagen efter får han höra från läkarna att det är ett mirakel som har hänt och han kommer inte bli blind. Han kan den dag idag fortfarande se. Detta var i 1996. Efter den tid valde vi som familj att söka efter den kristna kyrka som vi skulle känna oss hemma i. Har verkligen varit överallt, 3-6 månader i många olika trossamfund, luthersk, orthodox, baptist, pentacostal, 7 day adventist, Jehovas Vittnen och många fler.
    Jag själv förlitade mig på pappa och vittnade hans bättring den gång då som gjorde att jag trodde.

    Pappa såg missionerna när han stod på en byggnadsställning och jobbade och ropade på dom och efter det kom dom hem till oss och undervisade. Allt kändes så familjärt. Vi döptes och har alltid varit med sen dess. Det var genom bön och känsla som vi gick efter under varje trossamfund som vi gick till.

    Efteråt så var det viktigt för mig själv att få ett vittnesbörd om jag själv trodde detta var sant. Sen så tidigt som jag kan komma ihåg tills jag var 13år så var jag sjuk. Jag hade huvudvärk 3-4 dagar i veckan och läkarna kunna inte lista ut vad det var. Det var ingen normal migrän och jag vart nedstämt av det hela. Jag kom till kyrkan och pratade med en ut av ledarna som satte sina händer på mitt huvud och gav mig en välsignelse (som man läser om i Bibeln, lätt förklarat är det som en bön för personen i behov). Jag vart helad från den tid. Huvudvärken försvann där och då och jag har inte fått den på samma sätt överhuvudtaget. Och detta är nu 14år sedan. Jag är 27år.

    Mycket annat har hänt som har bekräftat för mig gång på gång att jag är för mig det som känns som rätt spår och som passar mig. Ända sättet för mig var att testa, precis som vetenskap, testar man inte så vet man inte.

    Sorry för det långa inlägget. Och slutligen till detta vill jag säga att vi är alla olika och har olika erfarenheter i livet. Detta är mig väldigt personligt men har ingen problem att dela med jag skriver detta för att berätta min och min familjs historia och inte för att predika.
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte om religion men jag respekterar de som har en. De religiösa jag träffat har varit urtrevliga och ödmjuka.
     
  11. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Så länge folk håller sin relgion för sig själva och inte försöker tvinga på andra den. Eller ställa om samhället enligt sina personliga tolkningar av sin bok så är det helt ok för min del.
     
  12. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Fint sagt, kan även säga detsamma om dom som inte har en religion. Finns många goda trevliga människor runtom som är icke troende. Man behöver inte religion för att vara god. Jag respekterar alla vare sig dom är troende eller ej.

    Yes! Man ska inte tvinga och man ska respektera varandra. :)
     
  13. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Låter som miljöpartister...
     
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    KD passar nog bäst då de faktiskt har en bok att utgå från.
    MP ska vi inte ens börja diskutera, de har ingen som helst verklighetsförankring.
     
  15. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Gött med lussebullar till fika! Det tackar man cheferna för. :P
    Hur är det med Julbak, pepparkakshus etc.. har ni börjat med det?
     
  16. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Käkat en herrans massa kakor, bullar och julgodis på jobb. Inte bakat något eget ännu - har varit helt ur gängorna november/december, knappt lyft ett finger på min lediga tid.
     
  17. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Har blivit en del på jobbet. Har vi några tillfällen kommet hem till julbaksdoften av saffransbullar, pepparkaksbak osv.. Det står frugan och barnen för. Har själv inte gjord så mycket. Fy vad farligt gott, kommer nog gå upp några kilo tills Jul, och jag som precis hade gått ned 14kg på 3 månader. :cry:
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Stjärnkrig bokat imorn.
     
  19. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Ska se den ikväll och spoila allt [emoji16] [emoji6] [emoji14]
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Må din öl alltid vara avslagen
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.