Fråga: Hur streama till chromecast när ingen "cast" märke kommer? (androidmobil)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Thade, 17 dec 2017.

  1. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Hur skall man göra då? Svt play osv fungerar ju utmärkt och diverse legala sajter. Men hur göra på t.ex fullänkar ?
    Gäller mobil.

    //Sebbe
     
  2. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Kör en flik via Google Chrome
     
  3. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Drar visserligen batteri som 17, men du kan väl köra vanlig skärmspegling
     
  5. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Förlåt, men det är ju på datorn man kan ju casta en flik i Chrome... My bad
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det finns två saker som eventuellt är vad som efterfrågas:

    -För det första är det möjligt att öppna en flik i Chrome för Android och sedan starta en video på valfri webbsida, t.ex. Swefilmer eller valfri piratsajt. I nästan samtliga fall kommer det, så fort videon har börjat spelas på mobilen, dyka upp en cast-ikon någonstans i videorutan (tryck någonstans i videon för att trigga den att komma fram). Det händer några gånger att en ikon inte dyker upp, men min bild är att Google har lyckats bra med denna teknik, och att det funkar i 99 % av fallen, oavsett typ av videospelare. Du kan alltså casta videon och stänga av din mobils skärm. Nackdelen är att undertexter ibland inte följer med till din tv utan fortsatt visas i mobilen. Detta är endast tillgängligt i mobilen, inte på Chrome på en dator.

    -För det andra kan du spegla skärmen från din mobil till din tv. Det innebär att skärmen måste vara påslagen hela tiden, vilket drar batteri. Det kan också leda till en hackig upplevelse och ibland dålig kvalitet. Du hittar valet under inställningar --> Skärm eller genom att dra ned notifikationsfältet och trycka "Casta" eller genom att öppna appen Google Home och kolla i sidomenyn. Funkar ev. inte för alla modeller, men för många populära modeller går det. Jag brukar använda detta som en nödlösning ibland om jag verkligen behöver undertext och (1) ovan inte funkar tillfredsställande.

    Därutöver kan du, som ett tredje alternativ, i Chrome på datorn spegla en hel flik till din tv, som redan nämnts. Det innebär att hela fliken skickas över till tv:n, dvs inte bara videoströmmen. Kan vara svårt att få videon i helskärmsläge. Du måste ha webbläsaren och datorn igång samtidigt som streamen pågår, och det kan leda till en hackig upplevelse. Alltså liknar denna lösning (2) ovan på vissa sätt, men den liknar också (1) på några sätt.

    Sammantaget kan dessa beskrivas på följande sätt:
    1. Casta en videoström
    2. Casta din skärm
    3. Casta en flik
     
  7. gea

    gea Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Prova appen web video caster på telefonen. Den fungerar som en webbläsare där man kan casta filmer till Chromecast.