Fråga: S6 (SM-G920F) Android 7.0 Root?

Diskussion i 'Galaxy S6 - ROM-filer och utveckling' startad av per79, 3 nov 2017.

  1. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag har en s6á med 7.0 och undrar om det finns några fördelar / nackdelar med att roota telefonen?

    Varför jag vill roota telefonen är för att jag vill kunna aktivera/avaktivera GPS via Tasker. Enligt Tasker behöver jag en rootad mobil for att kunna detta.

    Vad säger ni? Hur gör jag. Har sökt på forumet men har bara hittat guider som gäller tidigare androidversioner som 5.xx.

    Vh Per
     
  2. Anonyma-snubben

    Anonyma-snubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Fördelarna att du kommer åt saker som man inte kan utan root... och nackdelen är att ett litet fel under rootning kan bricka mobilen... alltså den slutar funkar (man kan däremot fixa soft brick)

    Finns många guider på Google om just galaxy s6 med 7.0. Skulle rekommendera guiden med twrp och magisk, magisk rootar mobilen men syns inte för dom flesta appar och twrp är en custom recovery som ändrar den vanliga recoveryn

    Har själv rootat med twrp och magisk och funkar fin fint :)

    Och kom ihåg att ingen står för om du brickar mobilen... men det brukar undvikas genom att följa guiden noggrant. Dom flesta guider brukar varna för detta
     
    per79 gillar detta.
  3. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Kom du ihåg vilken guide DU använde dig av?
     
  4. Anonyma-snubben

    Anonyma-snubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Va nog 2 guider

    För att få twrp va det däremot ingen guide utan ett svar till en annan men den hjälpte iaf: https://www.google.se/amp/s/forum.x...lp-installing-twrp-sm-g920f-7-0-t3610005/amp/ (första kommentaren)

    Länk till magisk: http://tiny.cc/latestmagisk (Ingen installation, detta görs efter twrp är installerat)

    Magisk installation (rootning): så fort du fixat twrp, håll in volym upp, hem och startknappen samtidigt... i detta fall ska det dyka upp på skärmen säger teamwin (twrp recovery), välj install och välj magisk och vänta tills magisk har installerat sen ska antingen mobilen starta om sig självt eller du göra det. Väl i hem menyn ska du ha en ny app: magisk manager

    Krävs inte i detta fall då mobilen är rootad men bara för att gå in i appen och tryck på safetynet kontroll och om det står "ctsProfile: true" och "basicIntegrity: true" så är mobilen rootad utan att safetynet är triggat

    Obs!: tryck inte uninstall i magisk manager, det kan soft bricka mobilen (Hur som helst fixar det sig när man ominstallerar magisk i twrp recovery.) Om du skulle valt att välja och unroota är det nog bättre att söka på Google
     
    per79 gillar detta.
  5. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Nu är det gjort och jag verkar ha lyckats :)

    Såg att jag även fick twrp som app. Ska man använda den vid något tillfälle?