Postnord och Tullverket överens: Dyrare handla på Wish (och andra sidor som säljer från Kina)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 19 jan 2018.

  1. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Jag tror att det någonstans slutar med att det blir en minimigräns även här, likt andra länder. Undantaget som är/har varit nu är "olagligt", dvs inget officiellt, men det utesluter inte att det blir något liknande i framtiden.
     
    bernard gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kanske, kanske inte. Jag tror inte att man egentligen är ute efter de där 10-kronorsprylarna som kommer hit säckvis, men samtidigt kanske man vill stävja kina-säljarnas vana att krafigt "under-deklarera" de lite dyrare varorna genom att i alla fall "officiellt" annonsera hårdare tag mot alla försändelser. Kanske praktiken blir t.ex att alla rekommenderade försändelser kollas noggrannare eftersom man kan anta att där finns annat än "10-kronorsprylarna" medan småbreven fortsätter slinka igenom.
    Vi får nog helt enkelt se vad som händer!
     
    jnsson gillar detta.
  3. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Känner man Kineserna rätt så kommer dem säkert hitta ett nytt "kryphål" att skicka grejerna. :P
     
    Asawi gillar detta.
  4. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Det är något som inte stämmer här.
    Låt oss säga att Postnord börjar straffa alla som tar emot små brev från Kina.
    Hur ska de skilja på när Snål-Anders köper ett mobilskal från Wish och när fru Peng Pung skickar ett par stickade strumpor till sin son som pluggar i Luleå?

    Vad gäller registrerade brev så har jag fått de flesta skickade med China Post men nöstan lika ofta med något av Singapore post, PostNL, Pos Malaysia, France Poste och tada... DirectLink som är Postnords EGET dotterbolag för att hantera shipping från Kina. Altså rekbrev från Kina som slutar på SE.

    Hur komer Postnord skilja på ett brev från Günters sexualgesellchaft i Bremen och ett från Lucky Dildo, Shenzen om båda använder Deutche Post?

    Vad gäller oregistrerade brev har kanske 95% skickats med China Post.. MEN har även fått försändelser som skickats via Maldiverna, Malaysia och Estland. Så Postnords fint kommer nog bara styra om brevströmmarna till andra vägar. De kan inte gärna straffa alla som får brev från utlandet.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om man säger så här, ALLA försändelser som kommer utanför EUs tullunion ska tullas, oavsett om den kommer ifrån Kina, USA, Chile. Bara det att PostNord inte gjort sitt jobb, o att Tullverket nu gått o sagt till PostNord o göra sitt jobb.
     
  6. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Det stämmer inte alls, små paket sorteras som brevpost och skickas som brev. Det som får plats i en brevlåda kommer och får inte påläggas 125 kr i extra avgifter. Det skulle innebära en total kollaps för handelsavtalet EU har med Kina.

    Skulle detta införas innebär det att Sverige bryter mot gällande internationella lagar och du kan räkna med att det kommer i så fall upp i EU domstolen där Sverige kommer att få skarp tillrättavisning. Sådana fall har varit uppe i domstolar och man måste hålla sig till dem punkt slut.

    Sverige har dessutom stor nytta av goda handelsförbindelser med Kina då många stora företag ägs och styrs från Kina. Volvo är ett bra exempel. Skulle man börja reta upp Kina flyttar de bara produktionen till ett annat EU land och det det innebär obeskrivligt många jobb som vi skulle förlora. Vi talar om miljarder och åter miljarder.

    H&M samt IKEA är bra exempel på att vi måste hålla goda handelsförbindelser och sitta tyst i båten.

    Kina har redan flyttat en hel del know how och produktion till billigare Eau länder pga de extremt höga skatterna vi har.

    Dessutom är det som sagt olagligt. Förslaget kommer säkert att inte gå igenom då vi har mycket mer att förlora än att vinna på att påföra en avgift om 125 kr.
    En miljard är en piss i havet jämfört med vad vi kan förlora på kalaset.

    Varför har exempelvis Trump inte infört straffskatt på kinesiska varor som han lovade? Just pga att man förlorar mer på det på sista raden och dels på den kinesiska snart sagt dominansen inom ekonomin.

    Dessutom är det mycket enkelt att till exempel skapa en hub i ett billigt EU land som Rumänien eller Bulgarien och skicka varor inom EU på det sättet. En hel del kinesiska teknikföretag gör det redan.

    Den här stolleregeringen är dummare än jag trodde.
     
    Last edited: 20 jan 2018
    Johnh3 gillar detta.
  7. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Så du menar att moms och tull skall beskattas på storlek istället för värde ?

    Och att DHL , UPS och FedEx konstant bryter mot EU lagar varje gång dom levererar ett paket i Sverige ?

    Skillnaden är att du kanske kan välja att själv sköta dina importpapper och skiter du i det får posten ta ut sina avgifter .

    Sedan gör ju posten redan detta på större paket . Beställer du något i en låda från USA kan jag lova dig att du åker på både moms och hanteringsavgift från Posten

    Allmänt om att handla på nätet - Tullverket
     
  8. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Du rider på orimlighet. Jag kommenterade en kostnad på 9 kr för en produkt . Det skickas till 95% som vanlig brevpost. Det har oftast ringa värde, det är därför man väljer det alternativet.

    Tror det är mycket sällan någon väljer brevpost när man köper en produkt för två tusen spänn då man inte har varken försäkring eller ens vet att det kommer fram.

    Hur menar du att DHL etc skulle bryta mot några EU lagar? Vilken EU lag tänker du på då?

    Skickar du med kurir inom EU har trnsportbolagen zero i skyldighet att börja förtulla något.
     
  9. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Nej självklart får inte transportbolag inom EU förtulla dina varor . Vi har inte det inom EU . Detta handlar ju om varor utanför EU .

    Det var du som skrev om Europadomstolen osv . Jag menade att DHL förtullar dina varor utanför EU och tar ut en avgift för det även om det handlar om ett par kalsonger . Skulle PostNord ha andra spelregler då eller?
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Om det vore så väl? Beställde från Kina i November och det tog ungefär två veckor i Kina enligt spårningen men brevet kom nu i veckan, Postnord tog sex veckor på sig...
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Så vitt jag förstod är det Tullverket som debiterar 125:- per försändelse men ändå skulle Postnord anställa en massa folk för att klara av det.
     
  12. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Ok.Nej de förtullar inte ett par kalsonger om värdet är under 200 kr. Kanske om kalsongerna har spets med diamanter till ett högt värde. Däremot så kanske de kan påföra en hanterinhsavgift om man har otur.

    Men de brukar inte göra det då det skulle slå undan fötterna på dem själva då det skulle minska volymen.

    Vi kommer inte att då se en avgift på 125 kronor från PostNord. Då det inte stöds i de internationella handelsvatalen. Det är därför vi har handelsavtal av en anledning. Om vi skall börja bestraffa Kina kommer det att slå tillbaka på oss.

    Det skulle innebära mums för kurirbolagen då de kan säkert sänka sina priser till lägre än 125 kr för hanteringen om volymerna skulle öka och då är PostNord ett minne blott.

    Det är ett stolligt förslag som inte kommer att gå igenom.
     
    Oneplus2 gillar detta.
  13. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Då är jag med .

    Vi pratade om olika saker tror jag , jag pratade om skyldighet att betala moms vid import och du om rätten att ta ut en sinnesjukavgift för det .
     
    polonius gillar detta.
  14. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    jag har t.o.m fått REK paket från Kina med svensk kollinr dvs
    sluta på SE
    och det var dagen efter jag beställde inte så att postnord ändrade till SE för att den inte fick plats i lådan
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Skatteverket kommer att dra in en hyfsad slant men de kommer inte att vara i närheten av samma handel som nu så de kan inte räkna med att få in så mycket som man skulle kunna tro.

    Det skrevs ju om att Postmords (såg någon som skrev så ovan) konkurrenter klagat över att Postmord fuskat med förtullning (och därmed snedvridit konkurrensen) så jag misstänker att de andra bolagen skött det som de borde enligt lagen.
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tror de 125 kronorna som nämns är speditörens, dvs Postnords, hanteringsavgift. Den som finns redan idag. En ren expeditionsavgift. Tull och moms på varan tillkommer.
    Egentligenär väl de 125 kronorna en ren gissning vad jag förstår. Grundan på den expeditionsavgift som, som sagt, redan finns.
     
  17. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    LOL. Det skulle vara riktigt kul om kinserena köpte in sig i PostNord. Inget är omöjligt i dagens värld. Men ett är säkert, det är att kineserna kommer att fortsätta att ta över europeiska företag och på det sättet bestämma reglerna.

    Att både PostNord och tullverket kör på sista andningen är ju snart en realitet. Tullverket borde sköta sitt jobb med att förhindra illegal import av vapen, narkotika eller människosmuggling än att börja bestraffa vanliga tjommar som beställer produkter för 25 spänn från Kina eller vilket annat land utanför EU det än gäller.
     
    Droid55 och cobben gillar detta.
  18. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Har bara beställt saker från Kina som inte finns att få tag på i Sverige. DHL = tullat och klart i Tyskland, helt lagligt och tjänat en liten slant på köpet. En gång beställt från eglobalcentral.eu. Skickades från GB så tullat och klart men hur de bar sig åt eller verkligen momsat/tullat varorna vet jag inte. 1500 kr billigare.
     
  19. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Fick 2 paket igår från Kina, skickade som REK med SE på slutet.
     
  20. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    dom börja inte med AV ?

    dom som börjar med AV får kollinr i Sverige för att dom inte får plats i brevlådan