Postnord och Tullverket överens: Dyrare handla på Wish (och andra sidor som säljer från Kina)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 19 jan 2018.

  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    det är inte förtullning det gäller utan påförelse av moms. denna moms skulle gälla från första kronan i det nya förslaget, alltså kan du glömma det där med värde under 200kr, den klausulen vill de ta bort. då inträffar faktum att ALLA paket, brev och försändelser som kommer utifrån (utanför EU) blir momspliktiga och man skall då betala en avgift på 125kr (ett förslag på summa) samt moms även på li pengs hemstickade vantar hon skickar till sin son i luleå. hur stor momsen blir avgörs då av hur många kronor man anser att vantarna är värda, säg 100kr för enkelhetens skull.
    då kommer li pengs son inge peng behöva betala 150kr (25% av 100kr = 25kr + avgiften 125kr = 150kr) för att hämta ut sin mors hemstickade vantar.

    Vad gäller att slå undan fötterna. vad postmord i själva verket vill är ju att minska volymerna med paket. postmord har flera gånger gått ut och sagt att de får alldeles för stora volymer, de önskar en rejäl minskning av volymerna på paketsidan. de önskar istället att vi betalar dem för att få skicka email (e-brev i deras vokabulär) en tjänst som postmord fortfarande försöker sälja in.
     
    Last edited: 20 jan 2018
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det har aldrig varit någon sån regel. Hade du gått in o kollat på Tullverket, vilket jag gjort för länge sedan, så har det alltid stått där att man ska betala moms från första öret/kronan. Har alltid varit så, så länge jag levt, vad jag vet
     
    polonius gillar detta.
  3. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Nej, dem börjar på RE
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    https://www.skatteverket.se/downloa...676/moms-vid-utrikeshandel-skv560-utgava7.pdf
    saxat ur ovanstående pdf, sidan 31, Momsregler för privatpersoner

    För gratisförsändelser från företag och småpaket från privatpersoner betalar du moms först när försändelsens värde är 300 kr eller mer. För gåvor är gränsen 500 kr. Med gåva avses en enstaka försändelse från en privatperson avsedd för dig eller din familjs personliga bruk. Om försändelsen innehåller gåvor till flera familjemedlemmar får gåvan till varje familjemedlem vara värd högst 500 kr. Dessutom måste det av t.ex. adresslappen framgå vem som är givare och mottagare av varje gåva.

    Detta verkar de nu vilja sätta ur spel igenom att hävda att alla paket skall momsas från första kronan.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast det där är om du tar emot en vara, som du inte betalat för vad jag förstår, te.x att du får prova på något från ett företag. För vad jag kan läsa här, Allmänt om avgifter - Tullverket så står det så här
    "Moms
    Du ska alltid betala moms på varor som du köper från länder utanför EU, oavsett varornas värde.

    Momsen är 25 procent på alla varor förutom på livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift." Det du länkar till är också skatteverket o inte tullverket. Det där på Tullverket har stått så där i år o dar, inget nytt där
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    skillnaden är nu att ALLA paket utanför eu skall momsbeläggas och därmed också beläggas med avgift.
    att man vid KÖP från företag skall erlägga moms och i vissa fall även tull är inget nytt, däremot att man även skall betala moms vid köp på mindre summor från privatpersoner.

    Momsen är faktiskt mer divesifierad än det du klippt från tullverkets sida. t.ex är konstverk, samlarföremål och antikviteter belagd med 12% moms

    moms betyder faktiskt MerOMsättningsSkatt, tidigare kallad OMS. det är Skatteverket som är det beslutande organet och beslutar om momsen. Tullverkets roll är att efterleva och driva in Skatteverkets beslut.

    Tänk också på att de faktiskt talar om försändelsens värde, inte sen summa som du eventuellt köpt den för. alltså kan du ha fått en ny mercedes gratis av din bästa vän i oslo och få betala 25% moms på värdet av en ny mercedes (exempelvis 25% av 400 000kr = 100 000kr moms.)
     
    Last edited: 21 jan 2018
  7. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Intressant läsning, tack för att du delade detta ! :)
    Men vaddå, det ser ut som du momsar? Om du lägger till varan står det "varav moms" längst ner i kassan. Detta innebär du momsar antar jag så tror inte 24.se är ett av dem företagen, men jag kan definitivt ha fel ! :P Står att man momsar? Det borde det inte få göra, svenskt företag trots allt. Rätta mig gärna :)
     
  8. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Det är med största sannolikhet Direct Link
    Postnords eget dotterbolag för att tjäna pengar på kinahandeln.
    Home - Global deliveries, the Nordic way - Direct Link
     
  9. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Förtullning innebär påförelse av både tull och moms. Du blandar ihop det med adminstrationsavgiften. Läs gärna hela tråden och se vad jag tidigare har skrivit.

    När det gäller förslaget så har varken du eller jag sett utkastet till det så den diskussionen blir överflödig. Det enda som har kommit är en löpsedel från en dags- eller morgontidning. Du väljer alltså att svälja det innan man ens vet något närmare eller blivit presenterad i sin helhet? Och skulle den komma upp på regeringsbordet så har jag mycket svårt att tro att Jonas Sjöstedt och V skulle acceptera det. Frågan är om ens Miljömupparna skulle godkänna det i utskottet för att gå vidare för ett regeringsbeslut. Men jag litar inte på Miljömupparna som har noll koll på sakers tillstånd. Sossarna är väl med på ett sådant förslag då säkert LO kräver det. Men vi får väl se om ett par år. Tror det kommer att hamna i komposthögen. Men ännu en gång så stressar jag det faktum att vi inte vet alls hur hela förslaget ser ut.

    Och ännu en gång. Det som får plats i en brevlåda kommer inte upp på tapeten där finns det klara regler om vad som får eller inte får göras. Det finns strikta regler om det inom EU att det räknas som en privat angelägenhet. Det är därför man försöker att smuggla diverse illegala ting via vanlig brevpost, även mycket dyra produkter. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg är det få människor som skickar produkter av högre värde då du saknar en försäkring samt knappast vet om det kommer fram. Men idag har posten en sofistikerad teknik för att spåra innehållet. I många fall används spårhundar för att göra jobbet. Annars är vi tillbaka till DDR tiden där Stasi sprättade upp i princip varenda brev som kom från utlandet. Och det kommer inte att ske. Så Wang Chung behöver inte vara orolig över att hans vantar eller kalsonger skulle behöva förtullas eller att en adminstrationsavgift kommer att påföras.

    PostNord är är ett samägt bolag med den Danska staten. De har ett mycket nära samarbete med DPD, du kan idag söka efter paket hanterade av just DPD direkt på PostNords hemsida. Dessa paket körs ut till största delen av just PostNord. Så du menar på allvar att PostNord vill minska volymerna av paket då har du läst fel någonstans för det skulle innebära ett totalt haveri av samarbetet med DPD samt en förlust av en betydlig inkomskälla. Möjligtvis så önskar de minska paketförsändelser inom Sverige där svenska kunder köper från svenska sajter. Här tjänar de ören. Men knappast att de skulle gå på utlandet och speciellt Kina och bryta gällande internationella handelsavtal.

    Om du börjar läsa inläggen från början så förstår du kanske bättre att detta förslag skickas tillbaka för revidering. För det är regelvidrigt. Dessutom som jag skrev tidigare vet vi inte ett skvatt av hur förslaget ser ut i sina hela delar, mer än ett trött försök från en blaska som lever på sina oneliners och trumpetar ut domedagsprofetior.
     
    Last edited: 21 jan 2018
  10. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Att prova på en vara är kostnasfritt om du fyller i en proforma och därtillhörande dokument. Det finns regler för det internationellt. Men det innebär en viss kostnad för avsändaren för att administrera detta så jag tror inte någon på Aliexpress kommer att pyssla med sådant.

    Skulle inte dokumentet vara rätt ifyllt och du har bevis på fötterna att det är ett prov så kommer tullverket att återbetala avgifterna. I företaget där jag jobbar importerar vi stålkonstruktioner från Kina där det handlar om väldigt stora belopp så vi kräver alltid ett prov innan vi bestämmer oss för varje inköp. Är det mycket stora belopp så åker en eller ett par personer från företaget till Kina för att vara behjälpliga med all byråkrati och administration.

    Men det är mycket sällan idag då kinesiska företag är idag väldigt pålästa om samtliga regler och dessa regler är desamma till 99% inom EU. Det är därför jag har svårt att se att det skulle påföras straffavgifter på ett par kalsonger från en moder i Kina till sin studerande son i Sverige eller inom EU. Det är skrattretande att vissa personer här på forumet insinuerar att förslaget, som vi inte ens vet något om i sin hela omfatttning, skulle innebära en straffavgift för skickade kalsonger eller virkade sockor som mormor har gjort.
     
    Last edited: 21 jan 2018
  11. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Du kan få en splitterny ny Mercedes-Benz av din kompis utan att betala ett endaste öre om du kan påvisa att du har bott och använt bilen i Norge i mer än 12 månader. Det ingår i reglerna om flyttgods och bohag. Det är dock upp till dig att bevisa detta exempelvis genom ett anställningsavtal, universitetsintyg om du har studerat eller liknande.

    Det är många som utnyttjar detta bland annat genom exempelvis släktingar som har bott i utlandet mer än 12 månader och genom dem köpa sig en bil tullfritt.
    Det är vanligt att man gör så genom om man känner någon som har varit utbytesstudent eller liknande.

    Dessutom haltar din uträkning om 25% pålägg. Då det tillkomer höga avgifter av skatt på miljöavgifter, schablonpåslag etc. Så i slutändan hamnar de nästan på 45% av bilens värde om du har riktigt otur. Det finns idag fortfarande olika lagar på utsläpp inom EU där det finns undantag för vissa länder som Polen att fortsätta att använda kol som en huvudkälla för elproduktion. Jag har ingen koll på just Norge då de inte tillhör EU vad de har för gällande krav på utsläpp. Men jag kan tänka mig att de är högre än i Sverige då deras källa för elproduktion är till stora delar oljan.
     
    Last edited: 21 jan 2018
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    mercan var bara ett exempel, ett dåligt sådant kanske. visst kan du ta en bil som flyttgods men det är en helt annan sak. du kommer ine att skicka en merca med posmord heller. tänk istället ett litet paket skickat till dig via postmord som innehåller en merca i guld och diamanter.
     
  13. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Varför tar du upp dåliga exempel som inte stämmer? Då blir denna diskussion infekterad av fake news. Nej jag har svårt att tänka mig att någon skickar en merca med PostNord till en polare full av briljanter utan försäkring. Då är du inne på något väldigt ovanligt och som bara en kriminell skulle hitta på? Den diskussionen kan man kanske ta på Flashback om någon skulle vara tillräckligt hög och komma på en sådan idé.
     
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    spelar ingen roll om du har försäkring eller inte, slutklämmen är att det är varans reella värde du får momsa, inte vad du eventuellt har betalat.
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  15. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Vem har påstått något annat? Ingen så vitt jag vet när jag läser alla inlägg.
    Du tar upp något som är självklart och de lagar som finns inom EU sedan KOL- och stålunionen. Däremmelan var vi Lissabonfördraget och Romfördradet som samliga 28 EU länder har skrivit på. Det finns dock undantag i fördragen bl.a. att Sverige får behålla sin alkohollag samt en del länder som jag tidigare har nämt Polen med undantaget till högre utsläpp från kol.

    För Polen har man gjort undantaget för att de hotade med att bygga kärnkraftverk med rysk eller kinesisk kunskap och teknologi. Och EU skiter på sig av en sådan lösning.

    Jag påängterar ännu en gång att det är ett förslag som skall skickas till en remissinstans och sedan OM det skulle gå igenom skall en statssekreterare ta upp det i utskottet. Det går inte på så kort tid som 1 Mars. Det skall även godkännas av EU att för Sverige skall göra ett undantag. Och jag har svårt att se det att gå igenom om någon, och det kommer att bli många, som anmäler detta till domstolen i EU. Sverige har fått smisk där redan exempelvis genom att försöka lagstifta om att datainformation som internetleverantörer tillhandahåller skall sparas i sex månader. Där fick Sverige en åthutning och det är ingen bindande lag längre.

    Det är också märkligt att regeringen väljer att kort innan valet lägga ett sådant förslag. I den senaste mätningen är M snart lika stora som S. Varför är det så bråttom?

    Jag kan också tänka mig att just inköp från Kina av billigare produkter görs av många som har mindre pengar och de röstar oftast just på S. De som har cash beställer säkert mer sällan via Kina utan går till en butik och tänker inte på vad det kostar utan slänger upp sitt American Express guld kort och skiter i vad det kommer på notan.

    Vi vet som sagt inte vad förslaget innebär och jag är säker på att det finns en hel räcka av umdantag.

    OM förslaget kommer igenom kommer produkterna att gå igenom ett annat EU land och då kommer vi förlora på kakan genom att det blir zero kronor i moms men samma eller större volymer för PostNord att distribuera. Det är ju helt korkat.
    Släpp igenom billig skit som nu och koncentrera tullen på att jaga riktiga skurkar som smugglar in narkotika, vapen, trafficking och människosmuggling.

    Bara narkotikan innebär miljardbelopp i utgifter för vård, polis och socialtjänsten. Detsamma gäller andra områden som vapensmuggling etc.

    Vi pratar om kostnader om tiotals och åter tiotals miljarder.
    Det är som vanligt ett ritkigt stolligt förslag av denna regering som är marionetter för Deep State och Soros. Alliansen är inte mycket bättre heller.

    Det finns ett gammalt ordspråk från romarriket som lyder: "Ju fler lagar desto mer korrumperat samhälle".
     
    thehero, wenom666 och Gubben i Kalmar gillar detta.
  16. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    Hur ska man betala avgifterna?
    all post hamnar hos utlämningsstället sen får man betala och hämta ut eller
    jag skulle iaf inte betala 125-150:- för att hämta ut en kabel som kostar 10:-
    om kabeln hamnar i brevlådan ihop med inbetalningskort är det ju bara neka att man har beställt

    sen om 1-2år kommer Postnord att börja sparka folk för att dom har lite att göra
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, med PostNord så betalar man tull/moms o hanteringsavgifter när man hämtar ut paketet
     
  18. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Word.
     
    polonius gillar detta.
  19. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Det hela innebär dessutom att vi kommer att få se en ökning av registreringar av enskilda firmor. Då kan man dra av samliga kostnader mot sina inkomster. Starta en enskild firma är busenkelt och räknas som privata inkomster. Du kan nolla en omsättning där du behöver fylla i årsomsättningen. Sedan väljer du när du vill redovisa. Månsdsvis eller årsvis. Beställer du mycket varje månad så fyller du i att du redovisar varje månad.

    Har du tio till tjugo beställningar om året räcker det med att årsredovisa. Precis som lån etc. Det jämkas sedan mot din skatt. Momsen återbetalas tillbaka till ditt personliga konto automatiskt. Att redovisa är enkelt direkt via nätet. Logga in på dina sidor och fyll in siffror. När du har gjort det ett par gånger kommer det ta maximalt fem till tio minuter att göra. Inga revisorer eller dylikt behövs.

    I verksamhetsberättelsen försöker du vara bred vilka varor som skall inkluderas i din verksamhet. Därefter sköts allting per automatik.

    En gång om året skickar du en faktura till din kompis eller mormor på 100 kr för syns skull. Av den får du ändå en återbtalning på över 60 kr av din polare eller mormor.

    Så de får gärna lägga på det dubbla om de vill för du kommer ändå att få en nedsatt skatt på sista raden antingen i slutet av året eller vid nästa månadsskifte.

    Och det skall bli intressant hur masen kommer att tycka om det och de blir knappast överlyckliga över tullvervekts eller PostNord:s tilltag.

    Att ändra skattereglerna är nästintill omöjligt så då blir det åka av.
    Allt ovan är fullkomligt lagligt och används redan av folk som är laglydiga samt samtidig kluriga.

    Så var lugna det finns ingen ko på isen. Avgiften för att starta en egen firma är även den avdragsgill så den tas upp och skatten regleras neråt.

    Vi har ju riktiga pajasar att göra med så det slår alltid tillbaka mot sådan vidriga människor som kysser stjärtar på eliten. Så nu är det folkets tur kanske att börja lyssna på.
     
  20. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Jag är inte så säker på att det är någon poäng med ovan nämnda.

    Teoretisk riktigt kanske. Men praktisk set lite överarbetat för en liten vinst.

    Låt tullen o PostNord klösa ögonen ur varandra, så tar vi andra som goda gentlemän och betalar.

    Ett oreglerat samhälle typ Grekland vore en katastrof för oss och moder Svea.