Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi 5 Plus (5.99", SD625)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av flipp, 7 dec 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Här är en jämförelse mellan stock och gcam som jag gjort:
    Redmi 5 Plus

    Som ni ser ökar nyttan med gcam ju mindre ljus som finns tillgängligt. Inomhus i bra ljus står sig stockkameran hyfsat men jag föredrar ändå gcam i nästan alla förhållanden.
     
  2. Droid113

    Droid113 Guest

    Shit vilken skillnad. Det finns ingen bild från stock jag föredrar framför gcam.
    Frågan är bara om man ska satsa på en RM5+ (1600kr inkl moms) eller vänta en månad på Mi A2 (ca 2500 ink moms). Svåra val i livet.
     
    flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ett tredje alternativ är att köpa 5 Plus nu och A2 senare när den släppts. Tror du i princip kan få tillbaka pengarna om du säljer 5 Plus begagnad i bra skick.
     
    Droid113 gillar detta.
  4. Droid113

    Droid113 Guest

    Lade en beställning på en Global Version nu för 1280kr (hoppas jag slipper momsen). Om du känner att du vill vara hjälpsam får du gärna vara mottaglig när jag fått hem telefonen så jag inte kliver på några minor. ;)
     
    flipp gillar detta.
  5. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
  6. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1
    Om det inte är redan beställt kan du alltid kika in på Xaomi Spanien då detta nyss dök upp i min ruta.

    https://www.gizmochina.com/2018/02/20/xiaomi-launches-redmi-5-redmi-5-plus-spain/

    Hoppas också att Pro landar där om en inte alltför avlägsen framtid.
     
  7. Droid113

    Droid113 Guest

    Nu har jag äntligen fått hem min efterlängtade RM5+ global version. Resultatet är 1505kr och 16 dagars leveranstid (inkl 1 vecka hos tullen).
     
    bernard gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra. Tar dina frågor här istället för i PM.
    Börja med att begära tillstånd att få låsa upp den. Det kommer mest troligt ta 15 dagar innan du kan låsa upp den sedan. Väntetiden går inte att påverka vad jag känner till utan det är bara att acceptera. När du låst upp den kan du sedan roota, aktivera camera 2 api och installera gcam. Tror utbudet av custom roms typ Lineage är magert än så länge, jag kör själv Xiaomi EU som jag är nöjd med.
     
  9. Droid113

    Droid113 Guest

    Ok! Trodde din gcamversion var utan root. Men då förstår jag. Tack så länge
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har kört Redmi 5 Plus nu i över en månad. Fortfarande riktigt nöjd. Gillar verkligen skärmen storlek, perfekt balans mellan skärmyta och portabilitet, måste även säga att högtalaren är riktigt bra. Om jag önskat något är det lite bättre prestanda. Hastigheten man får när man öppnar appar, scrollar i webbläsare etc. är ju bra men självklart inte i klass med SD660/SD821/SD835. Sneglar lite på Mi Note 3 men tror inte jag vill gå tillbaka till en gammal design med tjocka kanter uppe och nere och en mindre skärm men SD660 lockar ändå. En global eller kinesisk version av Redmi Note 5 Pro hade varit trevligt men den lär ju dessvärre dröja rätt länge....
     
    spetsnaztnt gillar detta.
  11. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Hej,

    Tänkte köpa denna i en Mi Store i Malaysia. Säljer de globala versionen? Skulle va skit att inte ha 4g hemma sen. Kommer det vara "konstig mjukvara" eller normal android? Hur är prestandan i spel? Duger kameran? Oppo find 5 bättre? Mi mix/max 2 värt det högre priset man betalar?

    Tacksam för svar :)
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Antagligen kommer den sakna band 20. Det kan bli ett problem beroende på vilken operatör du har och i vilka områden du brukar röra dig på i Sverige. Jag kör versionen utan band 20 med Halebop och har inga problem med LTE-täckning, dock rör jag mig sällan på landsbygden och klarar mig med 3G i de undantagsfall där LTE saknas.

    Mjukvaran är MIUI som skiljer sig en hel del från vanilla-android. Många gillar MIUI men är du van vanilla kommer det bli en inkörningsperiod.

    Kameran är bra om du installerar Google Camera appen som dock kräver att du först rootar telefonen och aktiverar camera 2 api.

    Oppo Find 5 är en fem år gammal telefon så den går bort direkt.


    Om du inte tycker Mi Max 2 är för stor är det en riktigt bra telefon. Har själv haft den men tröttnade på att den var så otymplig.
     
  13. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Ok, tack för all info. Jag har Vimla, det är väl Telenor. Är 99% av tiden inom Stockholm i Sverige. Jag trodde denna lur hade band 20 :( . Kanske fel oppo jag nämnde, oppo f5 var det nog. Hade lätt tagit kommande mi max men den är inte releasad än. Mi Max 2 har band 20 dock?
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, Max 2 saknar band 20. Den finns en version med Redmi 5 Plus som har band 20 men jag tvivlar på att det är den som säljs i Malaysia. Kan dock ha fel, du får helt enkelt kolla med butiken. Med det sagt tror jag att du kommer klara dig bra utan band 20.

    Oppo F5 är säkert helt okej men Oppos UI är ännu längre från vanilla-android jämfört med MIUI. Spontant tror jag du kommer bli mer nöjd med Redmi 5 Plus som dessutom är billigare.
     
  15. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Messat Mi Malaysias facebooksida får se vad de säger. Luren kostar 1500 kr här.
     
  16. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det brukar finnas tre versioner av Xiaomi-mobiler: Kinesisk, indisk och global. Så har de inte fulimporterat den kinesiska ska det vara den globala med band 20-stöd. Så står det "Global" och bara engelsk text på lådan borde det vara med band 20.

    Sen stämmer det inte längre med band 20 = glesbygd, t.ex. används det i tunnelbanan i Stockholm och för 4G+ över hela Sverige. Dock brukar Xiaomi inte stödja 4G+ utanför Kina vad jag sett.
     
  17. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Någon som har handlat här ?

    Verkar skickas från EU och billig frakt med

    Xiaomi Redmi 5 plus 4gb/ 64gb Dual sim - Black

    EDIT! kanske inte skickas från EU ändå ? kan inte hitta något på hemsidan om vart sakerna skickas ifrån
     
    Last edited: 23 feb 2018
  18. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Finns det några egentliga nackdelar med RMN 5 istället för Proversionen?

    Har alltid en firstbuy telefon om min skulle paja.
     
  19. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Xiaomi Redmi 5 and Redmi 5 Plus Offered In Malaysia | Mi/MIUI Malaysia Community

    Enligt denna sida har den i Malaysia band 20.
     
    Ploki gillar detta.
  20. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Fick detta svar på mail

    "Hi,

    Greetings from Xiaomi!

    I understand that you would like to know the bands supported by Redmi 5 Plus. I understand that how important this is for you to get your query resolved.

    With respect to your concern, I would like to inform you that following are the bands supported by Redmi 5 Plus:

    GSM / CDMA / HSPA / LTE

    2G bands GSM 850/900/1800/1900 — SIM 1 & SIM 2

    CDMA 800 & TD-SCDMA

    3G bands HSDPA 800/900/1900 /2100

    4G bands LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 34(2000), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500)

    Also, I would like to inform you that our devices comes in two ROMs one is Chinese and another one is Global. Further if you will purchase the device from our authorized seller available in Malaysia, the device will come in Global ROM. So rest assured.

    Ingen Band 20 :(