Hjälp med egen domän mail

Diskussion i 'Off Topic' startad av kupster, 20 feb 2018.

  1. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag har reggat en domän på Loopia, enbart för att få efternamn.com delen.
    Jag har fixat via loopia en egen mailadress, men interfacet på deras webmail suger ju.
    Dessutom skulle jag vilja koppla kalender och liknande till mailadressen.
    Tanken på sikt är att fru och barn skall få varsin mailadress och att vi alla kan ha en kalender tillsammans.
    Vad är smidigast billigast och enklast? Microsoft outlook eller Gmail eller annan?
    Om så hur går jag tillväga?
    Behöver jag byta från Loopia?

    Hjälp tas tacksamt emot
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Finns mycket att överväga när det gäller en sån lösning. Vad är viktigast? Kostnaden eller finesserna?
    Ett bra gratisalternativ är att köra domän-mailen över Yandex.com Connecting a domain — Yandex.Mail for a domain
    Det är en av få lösningar (den enda?) som är helt gratis utan begränsning av antalet konton eller storlek på brevlådor. Jag har kört Yandex för tre domäner sedan 3-4 månader och det har fungerat bra. Däremot kan man väl inte säga att deras interface är speciellt snyggt om man retar sig på såna saker. Själv kör vi nästan uteslutande med mail-program så vi ser sällan Yandex-interfacet.
    Kalenderfunktionen har jag inte testat men mail fungerar bra och brukar levereras snabbt och pålitligt.

    Om man inte känner till Yandex är det inte så konstigt. Det gjorde inte jag heller innan jag började googla runt för att hitta en gratis lösning på mina domän-mail. Yandex sägs vara Rysslands motsvarighet till Google och är tydligen oerhört stora på hemmaplan med enorma resurser. Om man tvekar över att lägga sin mail i ryska händer kan man ju fundera en stund över om det är bättre att ha den hos Google eller någon annan amerikansk operatör med tanke på de läckor som bevisats från det hållet. Är man ute efter en gratis tjänst så får man väl kompromissa lite med idealen.

    I vilket fall som helst kan du ha kvar din domän hos Loopia vilken lösning du än väljer för mailen. Däremot är det inte helt enkelt att konfigurera upp det hela. Jag har själv valt att sköta min egen DNS-konfiguration för mina domäner via en annan mycket bra gratis tjänst Hurricane Electric Hosted DNS
     
    bernard gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag använder både Google (gsuite) och det är skitnice och enkelt. Har en hel drös domäner med email.

    Jag betalar inget då jag skapade kontot för "small businesses" men nu verkar det kosta 5 dollar i månaden för en användare. Vet ej om man kan hitta det gratis längre.

    För en del andra domäner använder jag fastmail.com, priset där tycks vara 5 dollar i månaden alternativt 50 USD om året. Hos fastmail låter jag även dem hantera DNSen så man inte behöver pilla för att ens emails inte ska hamna i folks spamfolder.

    Google är nog lättast, men då får du nog ändå pröjsa 99 kronor/året som Loopia tar för att hantera DNSen om jag inte minns helt fel. Finns flera olika sätt du kan verifiera att du äger adressen för att tex Google ska kunna skicka mail med din domän.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror lite på vad du vill använda för tjänst.

    Microsoft/Exchange: Jämför Microsoft Exchange Online-abonnemang

    Google/Gsuite: Priser för G Suite

    Microsoft är billigast med 30kr/mån per användare (fast då ingår endast webbmailklient, inte outlook/office). Google tar 40kr/mån per användare.

    Oftast erbjuder webhotellen "hosted exchange" om du vill ha enkelt admin-UI, Outlook-webbmail+möjligheten att ansluta Outlook-klienter.
     
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag kör som @Zooklubba@Zooklubba , med gamla gratisvarianten av gsuite som Google hyggligt nog låter oss behålla gratis... Du behöver peka om var dina mail ska gå genom att lägga till en sk MX pekare mot Googles servrar... Finns fina instruktioner att hitta på nätet och hos Google.
    Gissar att de flesta domänhotell kan erbjuda MX pekning.
     
    bernard gillar detta.
  6. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Om du inte vill pröjsa för loopias dns hantering så går det även bra att köra med cloudflare.
     
  7. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Kollat på FS Datas kostnadsfria e-post? Webbmail baserad på Microsoft Exchange ingår kostnadsfritt.
     
  8. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jag kör Yandex för en av mina domäner då de erbjuder bästa lösningen som är kostnadsfri om man inte bryr sig så mycket om var servrarna står. Funkar riktigt bra och deras spamfilter är väldigt effektivt, men deras DNS har en del att önska minst sagt så rekommenderar definitivt att man kör typ Cloudflare istället.

    Finns även ZohoMail som är en kostnadsfri e-posttjänst med upp till 10 konton för egen domän, men vill minnas att den är mer begränsad och det var just därför jag bytte till Yandex.
     
  9. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Jag kör med fs data, den fria versionen, fungerar väldigt bra..
     
  10. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag använder www.fastmail.com som leverantör. Webinterfacet och mobilappen fungerar riktigt bra och känns fräscha. Kalender och kontakter samt 10gig lagring för ca 35 spänn i månaden.