Fast samtidigt, Stena Line och andra rederier låter satellituppkopplingen finnas på deras båtar och hyr ut utrymme för utrustningen. Ett företag monterar satellitmottagare på båten och skapar sen ett lokalt GSM/3G-nät på båten. Frågan är varför rederierna tillåter detta. Jag undrar också, liksom personen ovan, vem som ligger bakom. Känns som att det kan vara något inflytelserikt företag som gömmer sig bakom "MCP NO" och liknande eftersom såväl rederier som mobiloperatörerna inte stoppar det. Är det för att de tjänar grova pengar på oförsiktiga resenärer?
Därutöver är det ju ännu mer märkligt om Stena Line aktivt VARNAR för dessa nät. Hur såg det ut, en lapp nånstans? Visa gärna! Om de varnar för näten, borde de ju hellre säga upp avtalen. De har själva del i skulden.
Jag mailade
Halebop i somras och föreslog att de skulle införa en liknande spärr som Vimla har, där datatrafik och MMS på fartygsnät bara kan användas efter en särskild aktivering hos kundtjänst. Blir bestört att man ännu inte gjort något åt detta från Telia och
Halebop.
Nu borde vi maila, ALLA användare här, och KRÄVA en förändring. Annars hota att byta till en annan operatör, Vimla exempelvis. Är någon annan med mig? Jag skickar till kundtjänst det första jag gör imorgon iaf. Hoppas ALLA som läser detta gör samma sak!
Sedan fri EU-roaming infördes har detta blivit ett jätteproblem. Det har redan hänt mig flera gånger när jag lämnat den danska eller finska kusten på färja att jag missat att fasta mobilnätet på land övergått i färjans dyra nät. Man kan aldrig riktigt veta hur många timmar det tar, särskilt inte från Helsingfors då färjorna följer den finska kusten länge. Och nu för tiden har man ofta roaming aktiverat när man besöker andra länder i Europa.
SKÄMS, Telia och Halebop!!!!!!! Usch och fy
Click to expand...