Laggar Galaxy Tab S3 mycket?

Diskussion i 'Galaxy Tab S' startad av Oggenator, 6 jun 2017.

  1. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Hej, har under några månader funderat på vilken platta jag ska köpa. Har just nu ingen platta överhuvudtaget. Var ett bra tag sedan sist. Vill nämligen ha en platta nu eftersom att jag helst bara vill använda min mobil då när jag inte är hemma. Medan plattan mest kommer att brukas här hemma.

    Så LTE är absolut inget krav och om jag tar med mig platta så kan jag bara använda min mobil som hotspot. I och med att jag har 60GB surf.

    Har då spanat på Galaxy Tab S3, iPad Pro (kommande 10,5" eventuellt) och Surface Pro 4 (om den nya Kunder Lake när svensk mark). Tänkte även återuppta mitt ritande så då vill jag gärna ha en hyfsat bra dator för såna ändamål.

    Fördelen med Tab S3 är ju att den är billigast av de nämnda. Samt så ingår pennan och den behöver inte heller laddas. Testade rita med den i butik men det laggade som fan och misstänker då att det beror på att det är ett visningsexemplar som har fått en hel del stryk. Ja, den klarar inte ens av att hålla upp fyra appar i bakgrunden utan att hela plattan frös till. Var skitjobbigt.

    Tänkte därför höra med er om ni har upplevt lagg till och från? För annars köper jag kanske en iPad Pro 10,5" med Apple Pen istället trots saftig prislapp. Vill ha en laggfri produkt, har inga problem om det sker mer sällan dock.
     
  2. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Garanterat pga det är ett visningsexemplar. Min gamla Note 10.1 2014 klarade det bra.

    Personligen tycker jag att S3 är lite dyr för vad man får? Men det verkar ju klart vara en bra platta..
     
  3. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Gick till andra butiker, där andra Tab S3 plattor flöt på fint och noll lagg som sagt. Så jag beställde en Tab S3 där keyboard cover ingick gratis. Använt plattan varje dag nu sedan tisdags och jag älskar den. :)
     
    tcntad gillar detta.
  4. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Har samma fråga som TS här, jag vet ju att det finns rappare plattor och äger bla nya iPad pro och väntar mig självfallet inte att den ska hålla jämna steg med den. Men jag är så sjukt svag för den där helt djävla underbara, magiska amoled-skärmen, jag känner att jag behöver en liten dos av den i mitt liv då och då.

    Har haft en tab s2 2015 och varit väldigt nöjd med den, och tyckt att den presterat fullt godkänt. Tänkte att skärmen är det väl om någon alls ingen större uppgradering på i alla fall, så jag kämpar väl på och sitter nöjd med min s2:a. Men så uppstod det ett behov av en surfplatta till dottern så den fick gå vidare till henne. Och nu sitter jag här och känner mig lite kallsvettig vid tanken på att inte få knarka amoled längre.

    Så jag undrar väl, hur illa är det med prestandan? Att den inte riktigt är värd pengarna egentligen förstår jag ju, men framförallt ni som kan jämföra med tab s2 gen 2015, eller kanske ännu hellre med s7 edge. Den är väl iaf inte laggigare än tab s2 2015? Upplevs den ungefär som s7/s7 edge? För i såfall kan jag absolut leva med den. Annars får jag fundera på saken.

    @bernard@bernard - du var ju ganska rejält missnöjd med prestandan, kan du beskriva lite mer hur du upplever den?
     
    bernard gillar detta.
  5. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Haft plattan i mer än en månad nu och jag har inte upplevt massa lagg eller så. Den har varit väldigt pålitlig och inte i närheten av det första demo-exemplaret som jag testade. Extemt nöjd med det här köpet och jag var som sagt inne på iPad Pro 10.5 eller 12.9 som sagt också. Men AMOLED-skärmen gör sitt jobb riktigt bra och jag blir aldrig frustrerad av att det fryser till eller att det uppstår massa mikrolagg som tur var. Skönt att slippa sådant elände som vissa plattor lider av.

    Använder den varje dag som sagt och jag älskar den. Stabil platta. :)
     
    kissidor gillar detta.
  6. SLK350

    SLK350 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2013
    Inlägg:
    399
    Mottagna gillanden:
    241
    Operatör:
    Telia Företag 50GB
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia Företag 50GB
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 12/512GB
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+ 5G 8/256GB
    Platta 2:
    Samsung Galaxy S7+ Tab 5G
    Övrigt:
    Sony XR-83A90J
    Sony KD-55AG9BAEP
    Polestar 2
    Önskar jag inte köpt denna platta, seg som tusan. Min gamla Z2 platta känns MYCKET snabbare. Är det någon som är intresserad av att köpa den så är det fritt fram. S7 Edgen jag hade var likadan också så jag hatar Samsung passionerat.
     
  7. DJChief

    DJChief Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max 256GB
    Telefon 2:
    iPhone XS 64GB
    Platta:
    Apple iPad Air 2 64GB
    Övrigt:
    Google Chromecast Ultra
    Apple TV 4K 64GB
    Väcker liv i en gammal tråd. Nu är det som så att min gamla iPad Air 2 börjar sjunga på sista versen och jag börjar snegla på en Tab S3. Hur står sig lagget på den jämfört med iPad Air 2?
    För mig som tidigare Apple användare så har det alltid känts naturligt att använda iPad när man redan hade iPhone och Apple TV mm. Men nu har jag istället gått över till Android o kör en Note8 och en Chromecast ultra och vill således också uppgradera min surfplatta till en Android. Är Tab S3 fortfarande något att satsa på eller finns det vassare alternativ på marknaden som inte har ett äpple på baksidan?
     
  8. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Har aldrig haft eller ägt en äppelprodukt, så kan inte jämföra men har inte märkt av någon märkvärdig lagg förutom när jag kör massa app-uppdateringar i bakgrunden. Då segar den ner sig rejält stötvis.
    I övrigt är det nog bara S3:an som duger om man vill ha den bästa svärtan i skärmen samt HDR. Finns väl ingen annan tillverkare med AMOLED och denna upplösning.
    Extra bonus är pennan, som fyller mer funktion på surfplattan än på en Note enligt mitt tycke. :)
     
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Det alternativ till tab s3 som finns för den som vill ha en högklassig androidplatta idag - eller ganska snart i alla fall - är huawei mediapad m5. Elgiganten har förbokning på 10.8”-modellerna med resp utan 4G, och för närvarande ingår tangentbordscover i priset. 4990 för 4G-modellen, helt ok pris tycker jag och har bokat en. Om man är ute efter pennan till tab s3 så ska det komma en modell av m5 med penna också, men den - liksom 8.4”-modellen har jag inte sett nån indikation än på att den är på väg hit.

    Skärmen lär naturligtvis inte kunna mäta sig med tab s3 - det är det inget som gör. Men å andra sidan är både storlek och bildformat betydligt lämpligare för film och serier. Och jag räknar med att skärmen kommer att vara så bra som en LCD-skärm överhuvudtaget kan vara, redan mediapad m3 hade kanonfin skärm och denna har de tydligen satsat ännu mer på att göra nåt extra av. Samt den kommer med största sannolikhet att springa i cirklar runt tab s3 prestandamässigt, redan min mediapad m3 var snabbare.

    Det jag spekulerar i att tab s3 lider av är att den till skillnad från samsungs värstingtelefoner de senaste åren inte har möjlighet att ställa ner upplösningen. Det är ju allmänt omvittnat att det gör stor skillnad för telefonernas prestanda irl, och det känns som att den möjligheten skulle ha behövts här också tyvärr :ehm:. Faktiskt så var jag nog mer nöjd med prestandan på tab s2 2015, men det tror jag i och för sig måste bero på att jag hade inte så stora förväntningar när jag skaffade den, men eftersom jag varit såpass nöjd med den så förväntade jag mig mer av tab s3.

    Men som sagt, skärmen... magisk, to die for, oöverträffad helt enkelt. Väl filmen är igång förlåter man den för allting annat :D

    Det dök ju upp nån läcka som visade nåt slags certifiering för nån enhet (minns inte vad det var) men allt tydde på att det rörde sig om tab s4 och ryktena var ett tag rätt heta att den skulle presenteras på MWC, men så blev det ju inte - men kanske att den kommer senare i år om du kan och vill vänta :)
     
  10. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Vill även nämna att jag köpte en Sony Z4 Tablet i december för att jag ville uppgradera min 4 år gamla Tab S till en modernare och snabbare 16:10 platta men varje gång jag började titta på något mörkt så störde jag mig nåt fruktansvärt över LCD-svärtan. Netflix, YouTube, bilder, videos, allt som var svart blev istället grådassigt. Efter 4 veckors lidande sålde jag plattan illa kvickt och köpte Tab S3, trots att jag använder min till nästan enbart media, där 4:3 formatet är förkastligt. Däremot kan jag stå ut med 4:3 för att få en snabb platta med AMOLED. Första Tab S hade högre upplösning och bättre skärpa men S3:ans HDR och lite bättre färgteknik väger upp dagens lite lägre upplösningen mot vad de hade för 4 år sen.

    Det florerar mycket rykten kring Tab S4, jag misstänker att vi kommer få se en sådan tillsammans med Note 9 i september. Kanske även en Gear S4.
     
  11. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag hade också tablet z4 förut, fast jag köpte den vid release. skärmen tyckte jag var mycket bra, men jag tyckte den hade blivit på tok för seg för min smak när jag sålde den förra året. men tyckte du den skärmen var jobbig så är det väl bara amoled som gäller för dig. men visst var det trist att de ändrade formatet från tab S, det är ju det formatet man fortfarande skulle ha velat haft!

    tror som du att tab s4 kommer först i höst - frågan är om den kommer att vara en tillräcklig uppgradering :ehm:
     
    corb06 gillar detta.
  12. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Hur står sig S3'an idag?

    Jag har en T585 som jag tycker börja kännas gammal och letar efter en uppgradering, min undrar är lite om S4'an kanske är värd att väntas på? Iom priset blandannat.
     
  13. Robin.Karlsson

    Robin.Karlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Platta:
    iPad pro 12,9"
    Om s4 kommer ut kommer den nog fortfarande ligga vid 8K.

    Huawei M5 är ju vansinnigt mycket platta för pengarna!
     
  14. Robin.Karlsson

    Robin.Karlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Platta:
    iPad pro 12,9"
  15. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Den har ju vissa fördelar och nackdelar, blir lite svårt val faktiskt.
     
  16. Robin.Karlsson

    Robin.Karlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Platta:
    iPad pro 12,9"
    Ja beroende på pris men för 5000:- är det ju löjligt bra platta och nysläppt som sagt :D
     
  17. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Sant, jag föll lite för S3an pga tangentbordet samt den rätt lovande prestandan.
    Tangentbord för att det är smidigare när jag är ute och åker lite längre, främst strömmar jag mycket varje dag.
     
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag har både M5 och tab s3, och skärmen i tab s3 är helt enkelt oslagbar, men prestandan imponerar inte. m5:an är däremot mycket rapp och fin och har ju också en bra skärm som dessutom är lite större och har bättre format för film, så bara de löser den här DRM-skiten så är den också en väldigt bra streamingplatta. Och använder man andra tjänster än netflix och amazon prime eller har eget innehåll man tittar på så är den ju just den "mediapad" den utger sig för att vara

    Men det ska sägas, att varje gång jag går in och ser nåt - framförallt i HDR - i min tab s3 så drar jag nästan efter andan, det är nästan en helt sjuk upplevelse att titta på den skärmen, den är fan helt magisk. så jag är glad att jag slipper välja utan kan ha kvar den också även om det inte är den jag väljer i första hand för spel och surf.​
     
    bernard gillar detta.
  19. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag tycker ju att tab s3 underpresterar för sitt pris, men om du kommer från en T585 å andra sidan kanske du inte kommer att störas av det. Eller vem vet, med sin lägre upplösning kanske den flyter på bättre än tab s3

    Tangentbord finns det till mediapad M5 också :)
     
  20. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Den flyter på relativt bra men det är lite frysningar här och där. Instagram kan totalt balla ur.
    Antagligen ingen uppdatering till Oreo heller. Vore intresannt att testa S3'an iaf.
    Möjligen lite stor skärm på M5'an?