Diskussion: Google One i Sverige

Diskussion i 'Google Play' startad av bernard, 14 maj 2018.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jag ser både 100 och 200GB sedan blir det 2TB.
     
  2. Stefan

    Stefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Exakt, jag har 2TB via kampanjen på Pixel 8. Känns skumt de gömmer de lägre nivåerna, men då testar jag igen när perioden löpt ut. Tack!
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Hur lång är gratisperioden?
     
  4. Automan740

    Automan740 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2023
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    213
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    6 månader får man gratis vid köp av pixel 8
     
    Kristy gillar detta.
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Själv hoppas jag att VPN också kommer till Linux :) väntad länge på att något ska hända på den här fronten.
     
  6. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Själv vill jag kunna ha det med WireGuard i routern. Kanske en dag.
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det hade inte varit dumt kunna ha konfigurationsfiler för olika VPN protokoll man bara kan ladda upp i routern :)

    Men jag tror nog det är nog lite för mycket och fråga om man tänker sig Google ::)
    Men ändå 200GB och VPN för 290:- om år är inte ett farligt pris typ den billigaste VPN tjänsten där ute.
     
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 346
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Mail från Google. Inga direkta ändringar för min del som kör Pixel förutom att fri frakt på vissa fotoutskrifter tas bort.

    Tack för att du är Pixel-ägare och Google One-medlem där du får extra lagringsutrymme, familjedelning och annat. Vi vill uppmärksamma dig på några uppdateringar av Google One-prenumerationen, som träder i kraft ‌m‌a‌j‌ ‌1‌5‌. Syftet med ändringarna är att förbättra dina förmåner och säkerställa att din prenumeration är värdefull för dig.

    Viktiga ändringar:

    • Utökad åtkomst till fler funktioner: Från och med ‌m‌a‌j‌ ‌1‌5‌ blir förbättrade redigeringsfunktioner på Google Foto, som magiskt suddgummi och Porträttljus, tillgängliga för fler användare med enheter som uppfyller kraven.¹ Som Pixel-användare betyder det att du får åtkomst till dem på andra enheter, till exempel Pixel-surfplattor. Darknetrapport blir också tillgänglig för alla kvalificerade Google-konton de kommande månaderna.²
    • Fler användare får åtkomst till Magisk Redigering: I oktober meddelade vi om lanseringen av Magisk Redigering i Google Foto för användare med Pixel 8 och 8 Pro. Med början i maj blir Magisk Redigering tillgängligt för alla Pixel-användare, vilket betyder att du kan göra komplicerad redigering på ett intuitivt sätt med hjälp av generativ AI.³
    • Två förmåner fasas ut: Vi fokuserar på att tillhandahålla de mest efterfrågade funktionerna och förmånerna, och upphör därför med fri frakt för utvalda beställningar av fotoutskrifter från Google Foto (i Kanada, Förenade kungariket, USA och EU) från och med ‌m‌a‌j‌ ‌1‌5‌ och VPN från Google One senare i år. Som Pixel-användare kan du fortsätta använda VPN från Google via Pixel-inställningarna om du har Pixel 7 eller en senare modell. Läs mer.
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, tråkigt att de slopar VPN-tjänsten för datorn. Jag har använt den och det har fungerat bra. Kände inte ens till att man fick fri frakt på Google Photos.
     
    Kristy gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Detta ska alltså tolkas som att de lägger ned sin VPN-tjänst, förutom för Pixel-användare?
    Övriga användare kan alltså inte "köpa till" VPN från Google längre, ens om de skulle vilja betala för det separat?

    Undrar om det beror på att deras VPN inte varit populär (vårstädning av produkter), eller om Google anser att det varit en orimlig kostnad att tunnla trafik från alltför många användare (som när de tröttnade på att hosta obegränsat med foton i Google Photos utan kostnad).
    Jag skulle ju gissa att googles integritetspolicy innebär att de inte får använda informationen de förmedlar genom vpn på något sätt, inte för att rikta annonser eller liknande. Är det så? Då finns det kanske inget mervärde för google att tillhandahålla tjänsten.

    Facebook gjorde ju något fruktansvärt oetiskt för några år sedan. I Facebooks VPN-tjänst valde de att dekryptera viss del av användarnas trafik, genom en man-in-the-middle-attack och att skapa ett eget "betrott certifikat" hos användaren, som sätter TLS-kryptering ur spel. Förvisso var det bara statistik-paket från några av sina egna konkurrenter som de dekrypterade såvitt känt, men ändå totalt oförsvarligt och antagligen olagligt. Hoppas Google inte gjort något liknande, men det har jag väldigt svårt att tro, Google vet sannolikt vilken enorm backlash det skulle bli om de blev påkomna med något sådant.
     
    Kristy gillar detta.
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Typ så.
    För få som använder tjänsten. Då är det meningslöst att driva den vidare.
     
  12. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 454
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag började aldrig använda deras VPN eftersom det enda syftet för mig privat med en VPN är att kunna fejka ett annat land och titta/läsa sådant som annars är spärrat i Sverige. Eftersom Google valde att bara ha Sverige som identitet så blev tjänsten meningslös för mig. Om det är anledningen till att den eventuellt inte blev populär vet jag inte, men otänkbart kan det inte vara.

    Min sejour blev kort, jag slog på tjänsten och gick till Sky News F1 för att se de videos som annars är blockerade. Funkade inte av ovan nämnda skäl så jag stängde av och har aldrig provat den igen. Finns ju gott om fungerande alternativ. Tråkigt? Ja! Men Google gillar tyvärr att lägga ner eller omforma tjänster lite hur de vill på ett sätt jag inte alltid uppskattar.
     
    Last edited: 17 apr 2024
    bernard och Kristy gillar detta.