Heisenberg Renoverar

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av king_heisenberg, 20 maj 2023.

  1. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    637
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Dags att börja renovera ett sovrum.
    En liten titt om hur det hela börjar. Nästa uppdatering i tråden lär komma när rummet är färdigt med bilder ifrån förloppet. :)

    PXL_20231226_101706952.jpg
     
    Last edited: 17 jan 2024
    Cpt_Phinix, milky81, Zawaq och 1 annan gillar detta.
  2. Cpt_Phinix

    Cpt_Phinix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2024
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Imponerande! Vi har renoverat några hus, men mest ytskikt. Verkligen inspirerande att se hur du och din familj jobbar på! Hur har det gått med det senaste renoveringen av rummet?
     
  3. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    637
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Är mest jag som gör grov jobbet så sitter frugan å underhåller grabben, vilket är bra för svårt att jobba med en snart tvååring runt fötterna med skruv å annat vasst roligt i närheten.
    Men jag tror jag kan alla Bluey avsnitt utantill snart... (vardagsrummet ligger vägg i vägg med detta rummet så hör avsnitten konstant, har även sett dem oräkenliga antal gånger nu)

    Kan lämna en uppdatering för tillfället med hur det har gått hitintills. Lämnar golv val och tapet val utanför så att det blir något att se vid nästa uppdatering.

    Såhär såg rummet ut vid annons;
    -dsc0620-jpg-3360.jpg

    Började med att riva de äldre platsbyggda gaderoberna.
    PXL_20231226_153929980.jpg

    Sedan rykte spänntaket så jag kan sätta ång/luftspärr emot vinden.
    (detta måste göras i alla rummen innan jag kan tilläggsisolera vinden). Har bara vindpapp och det är på vinden och det vill inte de jag pratat med komma och spruta ut ull på. Så det kommer ta något år innan jag får ner el förbrukningen och kan tilläggsisolera vinden. men men.
    PXL_20231227_104944764.jpg PXL_20231227_123225143.jpg

    Regla upp för nya innertaket, inte glömma att tejpa varenda skruv, klammer etc.
    PXL_20231229_143935921~2.jpg

    Flytspackla upp där gamla garderoben var. Så det nya golvet får en jämn yta att läggas på (den gröna mattan undertill är fastlimmad med svart lim så den bestämde jag mig för att inte röra pga risken att det kan vara asbest baserat lim) Den trä färgade vinylmattan bara ligger rakt upp och ner på den gröna mattan så skär bort av den alt eftersom, då jag behöver förvara allt material inne i rummet också.
    PXL_20231231_101849519.jpg


    Fräst ur i väggarna och dragit slang för nya elkablar. Blir nytt eluttag på vadera sida sängen + att jag fick flytta brytaren för belysningen. Då jag har vänt på dörren (tidigare öppnades den utåt in i köket, men nu öppnas den inåt där den tidigare knappen har suttit). Sen kommer hela detta rummet gå på samma säkring med nya kablar hela vägen ifrån elskåpet.
    PXL_20240101_172640680.jpg

    Satt upp det nya innertaket och satt en del gips. Det nya fönstret jag fick tag på via blocket billigt och i rätt mått som skall monteras innan det blir tapet. Dock enbart 2 glas och ej aluminium beklätt på utsidan som jag hade velat men fick det för en bråkdel av priset och det är nytt så. (får bara se till att köpa resterande fönster ifrån samma tillverkare sen)
    IMG-20240109-WA0001.jpeg PXL_20240109_131231271.jpg

    Stommen till nya garderoben som kommer få utanpåliggande dubbeldörrar är klar och skall kläs med gips samt att alla elkablarna är dragna.
    PXL_20240111_112829781.jpg PXL_20240111_112840507.jpg

    Där är vi idag.
    Så det som är kvar är:
    Gipsklä garderoben
    Spackla alla skarvar på gipsen och slipa, slipa, slipa
    Borra hål i golvet längst med ytterväggarna och fylla med fogskum
    (isolera, så som man gjorde förr när man renoverade äldre hus, när kutterspånet har satt sig över åren och golvet kan bli lite kallt)
    Byta ut fönstret
    Tapetsera
    Lägga golv
    Lister
    Montera nya eluttag, brytare + Schneider wiser dimmer, lampa etc.

    Senare kommer dörrar till garderoben tillverkas samt dörren kommer att målas vit.
     
    Kristy, katho, Zawaq och 5 andra gillar detta.
  4. Cpt_Phinix

    Cpt_Phinix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2024
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för uppdateringen!
    Följer med spännning din fortsatta renovering :)

    Trevlig helg!
     
    bernard och Heleg gillar detta.
  5. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    637
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu är rummet såpass färdigt så jag känner att jag kan uppdatera.
    Det är lite fogning, målning av detaljer, bygga dörrar till gaderoben, sätta upp hyllor brevid gaderoben, slipa och måla dörren och byta handtag samt allmän möblering kvar.

    Färdig gipsat å dags att spackla och slipa ner allt sen. Jag gillar inte att slipa...
    PXL_20240121_134427532.jpg

    Fönstret åkte ut så det nya kunde monteras.
    Stöd regel så det nya inte tippar ut, bra att ha när man monterar själv. Nästa gång får frugan hjälpa mig lyfta in det nya fönstret. Hade ont på div ställen ett par dagar efteråt.
    Då våra fönster sitter "inne i teglet" så finns inte utrymmet att lyfta bort rutorna och montera de efteråt. Så får lyfta alltihopa i ett pkt.
    PXL_20240128_075843004.jpg
    PXL_20240128_092831647.jpg

    Räknar ut var skarvarna kommer hamna, målat där och har även skrivit ut hur jag tänkt lägga tapeterna så jag inte tabbar mig med hur tapeterna skall skarvas i hörn osv. Detta var ett tips ifrån en målare "non-woven tapeter är inte alltid helt 100 i kanterna så tapetserar du mörkt så måla under skarvarna innan du tapetserar"
    Det var inget jag själv hade tänkt på men det var ett bra val å göra det. Är vissa ställen jag sett att denna färgen syns lite gran. Inte lika störande med grönt som ren gips i de fallen.
    PXL_20240204_123542810.jpg

    Dags att tapetsera...
    PXL_20240206_184200242.MP.jpg

    Höll på nästan halva natten när jag väl hade huset för mig själv i nästan två dagar. Så blev mkt jobb med rummet.
    Tapetsera, lägga golvet, sätta dit eluttagen och lampa. Koppla in wiser pucken. Bygga fönstersmyg (som skall målas). Lister runt dörrar å öppningar med mera med mera...

    Men innan slut resultatet visas, påminner jag om hur det såg ut innan.
    IMG-20231226-WA0007.jpg

    Efter
    PXL_20240208_160830021.jpg
    PXL_20240208_160848747.jpg .

    Men jobbet är som sagt inte klart. Men tillräckligt klart för att man skall kunna ställa in möblerna å göra små jobben sen.
    Som det är just nu har jag som mest 5 dagar i månaden jag kan göra saker med huset för mig själv. Å 2 av de dagarna är frugan också ledig å då är det inte alltid populärt att bara göra saker på huset även om hon uppskattar hur det blir i slutändan :P

    Nästa projekt som antagligen blir av är entrén i hallen. :)
     
    Last edited: 8 feb 2024
    Kristy, Zawaq, Baggen och 7 andra gillar detta.
  6. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Blir ju riktigt bra! Jag blir alltid imponerad av folk som gör sånt här själv och som sagt kul att följa ditt arbete här :)
     
    king_heisenberg och bernard gillar detta.
  7. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    637
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är lite små pill kvar i ny renoverade sovrummet.
    Måla lite smyg, tillverka dörrar till gaderoben, måla dörren och byta handtag kvar. Annars börjar det ta sig.

    Rullskenan för dörrarna till garderoben är uppe nu men tyvärr inget foto för tillfället.
    PXL_20240210_122512153.jpg
    PXL_20240214_173424657.jpg

    Jag har i övrigt fått order att ta det lite lugnare av läkaren då de misstänkte ngt fel på min pump så jag fick besök av ambulans häromveckan.
    Dock är ju att hålla på å greja med huset min avkoppling. Är mer allt runtomkring som kan orsaka stresspåslag för min del. Men för att hålla alla glada har jag tagit det lugnare ett litet tag...

    Men satt upp en markis utanför sonens sovrum och grävt bort två stubbar i trädgården. Så inget stort eller vidare roligt.

    Jag tänkte mest informera om att det som kommer påbörjas inom kort är sonens sovrum. Inte entrén som jag hade tänkt.
    Han fyller år den 15maj (2år) å jag har tänkt att hans sovrum skall vara färdigt tills dess.

    I sommar kommer minst två sidor av huset att målas, entrén göras klart och mer pill i trädgården och runt källar entrén.
    Då vi väntar ett syskon till sonen som anländer tidigt höst så vill jag gärna få klart sonens rum så det är så färdigt som det kan bli där.


    Planen är som följer; ny tapet, nytt tak + plasta emot vind, ny el i taket (uttagen har redan nya elkablar), dra om fibern som kommer in i hans rum å dölja den om möjligt, fixa ny klädförvaring, nytt golv, nya lister.
    Fönstret kommer få vänta lite.
    Köper in å byter flera fönster när det finns mer pengar över.

    Annons bild på rummet i fråga:
    -dsc0626-jpg-9560.jpg
    Lister osv är inge vackra men inget fel på tapeterna igentligen. Men inte riktigt ett "barn" rum.

    För att ge en sneakpeak har frun valt ut tapeter.
    0336627_kalk-3-61071.jpeg 5022025.jpg
    (De färg matchar varandra bättre irl än på bild. Den neutrala är dock mörkare blå än djur tapeten som blir fond väggen)
    Golv blir likadant som vårt sovrum och innertaket lika så.

    Om möjligt skall jag försöka få till så vi har likadant golv i hela huset utom i vardagsrummet och runt entrén.

    Alla hans grejer flyttas in i vårt fd sovrum i nästa vecka å sen börjar det köpas in material och rivning påbörjas.
     
    milky81, Kristy, Baggen och 4 andra gillar detta.
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 452
    Mottagna gillanden:
    3 245

    MINA ENHETER

    Tänk på hjärtat och ta det försiktigt,sonen vill ju ha kvar sin pappa länge
     
    Kristy, Buzz, Zawaq och 4 andra gillar detta.
  9. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    637
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nästa vecka drar jag igång renoveringen av grabbens sovrum.

    Men jag har iaf satt upp lite extra Linksys noder som komplement till huvud routern. Vi har så kass mottagning hemma på telefonerna så allt går via wifi.
    PXL_20240312_170618513.jpg

    Samt en duschkabin å tillhörande rör dragning har gjorts i tvättstugan. Samt målat tak, väggar och den biten av golvet som kabinen står på. Resten av golvet får göras i framtiden.
    Så nu kan man duscha osv när man renoverar badrummet i framtiden.
    Allt är betong, samt att det finns badrumsfläkt + avfuktare i utrymmet så inte orolig över den extra fukt duschen tillför när den används.
    PXL_20240316_130112248.jpg
    PXL_20240316_151452140.jpg PXL_20240320_173737696.jpg
    IMG_20240329_115006.jpg

    Nästa uppdatering när grabbens rum är färdigt :)
     
    milky81, Heleg, Zawaq och 2 andra gillar detta.
  10. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    637
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu är grabbens rum typ klart.
    I framtiden skall det dit ett nytt fönster och fönsterbräda.

    De bilder jag hittade på före det börjades att riva. Golvet hade slagit sig på ngt ställe å garderoben som var inbyggd i väggen var inget att jubla över direkt.
    20231012_182054.jpg 20220821_105732.JPG


    Planerade inköp är en ny garderob och så skall han få en resårmadrass till sängen. Lite väl hårt med bara bädd madrass som det ligger där just nu.


    Det är samma förfarande som vårt sovrum. Riva taket, plasta, tejpa.
    IMG_20240404_113155.jpg IMG_20240405_141535.jpg
    Regla upp för nytt Innertak. Tejpa.
    IMG_20240414_181614.jpg
    Riva garderob och ta en garderob ifrån rummet mitt emot så det blir lika stort extra utrymme i båda dessa rummen sen.
    Regla upp för osb och gips.
    IMG-20240405-WA0001.jpeg IMG_20240411_200027.jpg

    Riva ut golvet. Borra hål längst med ytterväggarna i golvet ca 4-5cm in och fylla med fogskum för att täta och förbättra isoleringen.
    Kapa bort elementet och plugga ledningarna så man kan använda dem i framtiden när det finns pengar att byta ut el elementen till en luft vatten pump med moderna element.
    IMG_20240420_151548.jpg

    Dra om elen i taket och lägga till ett extra eluttag via belysningen i taket.

    Montera nytt Innertak, jag har även köpt in tre nya brandlarm som jag monterat. Schneider Wiser, lagt in i automationen att om de löser ut så tänder de alla lampor som är kopplade via schneider wiser i huset. Förutom larm signalen de kommer ge då.
    IMG_20240420_151544.jpg

    Lägga golvet. Riva tapeter, spackla. Lägga ut papp och slipa.
    IMG_20240421_180212.jpg IMG_20240421_180215.jpg

    Nu dags för den roliga tapetseringen... och sätta lister.
    Struktur tapet och en fondvägg med mönsterpassning (tror det var 60-65cm mönster passning).

    Då jag denna gången inte satte gips överallt så blir resultatet inte lika bra som i vårt sovrum. Men den smällen får jag ta då jag försökte göra detta billigare. Detta rummet var inte med i min plan för året tills frugan sa att vi skall få tillökning. Då ändrades planen å husets prioriteringar.

    Blev lite kabel kanaler för tv å fiber också för att ngn inte skall dra å slita i grejerna. När jag gör nästa rum skall jag dra ut nätverkskabeln dit och via taket ut i hallen så är iaf inte routern inne i grabbens rum.

    Slutresultatet:
    IMG_20240426_135059.jpg IMG_20240426_135104.jpg IMG_20240426_135018.jpg IMG_20240426_135001.jpg

    Grabben verkar nöjd iaf.

    Nästa grej blir att fixa lite panel på skärmtak och trappen upp till huset skulle jag chansa på. Mura lite och måla lite mer på huset.
    Får bli lite varmare för sånt iaf.
     
    Last edited: 27 apr 2024 kl 09:18
    svenix, Iroc, Baggen och 5 andra gillar detta.