Huawei Mediapad T3 Yogurt har skadat ljudmembranet

Diskussion i 'Huawei' startad av Kloppstock, 9 mar 2024.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    vilket gör sig påmint genom högtalaren.
    Plattan har för ca 1 månad sedan förolyckats i att den fick ligga & gona till sig i en 3 % naturell yoghurt som vältes ut i
    samma ryggsäck som den förvarades.

    Nu är problemet att enheten har fått god tid på sig att självtorka & jag tror inte att det försämrade ljudet i mediaspelaren kommer förbättra sig mer såtillvida vi inte kan skruva isär plattan & hittar ljudkomponenten som skaver, vad vi hör är att när en Mp3 är decodad med lite högre volym så hörs låten genom ett lite sprakande metalliskt ljud som skär sig, extra illa låter det om pianomusik förövrigt, men alla låtar låter stundom bra, men ljudet kan snabbt slå igenom mitt under låten @ random till & börja skära sig

    Den här manualen är helt skev, och stämmer inte överens med verkligheten om hur min T:a ser ut
    Bruksanvisning Huawei MediaPad T3 10.0 (12 sidor)
    Ifall jag har för avsikt att öppna den? men det är väl riskfyllt & slutar antagligen med att den inte startar mer, eller vad tror ni?
    Ska jag skicka den på lagning?
     
  2. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Men går den inte att laga själv för hand?, skruva upp skiten och låta den ligga och torka under en fläkt, även om det var 3-4 veckor sedan det skedde, nån komponent kanske vägrar torka?

    Jag lyssnade igen idag och det är när man uppnår en viss volym, ungefär 50 % av max det är då
    det skrapiga ljudet slår igenom, sänker du då volymen ett steg till 40 % så försvinner
    skrapande ljudet ögonblickligen under låten

    Vad tror ni att det är för fel?
     
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    yoghurten har lagt sig som en film över membranet i högtalaren
    detta gör att membranet får fel vikt samt fel egenskaper och då låter det illa. enda du kan göra är att ta isär, rengöra minutiöst från yoghurt, byta själva högtalarelementet/komponenten och skruva ihop.
    nya element/komponent hittar di bland annat på ebay.
     
    Kristy och Kloppstock gillar detta.
  4. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Var sitter delen med ljudmembranen som behöver rengöras?, kan du vänligen peka ut det med hjälp av denna video förslagsvis
    View: https://www.youtube.com/watch?v=ETAfCU0JtqI
    Menar du att det inte räcker med att rengöra? utan att jag också måste byta ut högtalarelementet/komponenten (ingen aning om hur det ser ut heller) det går väl inte att få tag i sådana Huawei komponenter ens?
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    lyssna från vilket hål som det låter starkast. innanför detta hål sitter högtalaren, oftast kan man inte öppna själva högtalaren så att men kommer åt membranet utan får byta hela högtalarenheten.
    om man får tag i reservdelar kan jag inte svara på
     
    katho gillar detta.
  6. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Högtalarenhet som en intern komponent har jag aldrig hör talas om än mindre sätt att det säljs separat, jag har sedan ingen som helst kompetens att löda fast den här nya delen, och löda måste man väl?

    Och sammanfattningsvis är det alltså ingen ide att öppna för att enbart rengöra?
     
    Last edited: 15 mar 2024
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Skulle nog försöka mig på att öppna och rengöra med tops och isopropanol, det som går att komma åt.
     
    katho gillar detta.
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Har du nån aning om vad drzap menar med att jag ska lyssna från vilket hål som låter starkast?, det är ju helt uppenart att ljudet kommer ur det delvis synliga ljud-membranet på toppen av enheten, (se bild)

    Så om du skulle öppna den, vad finns det för verktyg som kan snitta upp sidorna på skärmen? jag äger ingen tringulär tab plastic tweezer nedan, det låter f.ö helt otroligt i min bok att efter att man snittat upp den, hur ska man kunna få sidorna att sittaihop igen vid åter-ihopmonteringen

    2024-03-16 00_44_47-Greenshot.jpg
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Nej. Själva membranet som skapar ljudet ser du inte, det sitter internt.
    Nej igen, du behöver troligtvis inte löda, enheterna sitter ihop som legobitar internt.
    Sen rekommenderar jag starkt att du om du skall göra nåt åt den lämnar bort den, du har uppenbarligen långt ifrån tillräcklig kunskap för att öppna plattan.
    Slutligen så är detta en mycket gammal platta om modellen du angett stämmer (kom med Android 7) plattan var dessutom billig redan då. Att hitta reservdelar till denna platta är nog omöjligt, ett nyköp av vilken platta som helst skulle vara vettigare.
     
    Heleg gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Väldigt många apparater har små hakar som håller ihop delarna till skalet, med ett verktyg lossar man hakarna (jag har gjort det ett antal gånger på olika apparater) och när man monterar ihop är det bara att trycka så snäpper de fast igen, simpel och billig konstruktion utan en massa skruvar.

    Eftersom plattan uppenbarligen är rätt gammal så skulle jag chansat på att öppna den på vinst och förlust, lyckas man med reparationen så har man sparat en hel del pengar, lyckas man inte så var det ändå knappast någon idé att behålla den om du inte föredrar alternativet att koppla en extern ljudenhet till den förstås, en liten Bluetooth-högtalare eller ett headset kan förlänga livet på plattan med några år utan att ens försöka reparera eller göra rent.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Dom där hakarna verkar vartfall inte vara synliga från utsidan utifrån videon
    View: https://www.youtube.com/watch?v=ETAfCU0JtqI

    på den här modellen, dom ser ut att snitta hela vägen på varje sida så att snittet ihopsitter i alla hörn, håller du med om den iaktagelsen?
    Vad rekommenderar du för snittare för att öppna? jag har inte deras grejer, det är antagligen för vasst med ett rakblad va?

    Kan du länka en sådan bluetooth högtalare, google sökresultatet ger bilder på stora externa högtalare, ska det funka måste det ju gå att montera fast den utanpå enheten? och hur ska inkopplingen gå till? hörlursingången är blockerad av en avbruten kontakt, är det där den ska in?
     
  12. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
  13. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Allt som behövs i kompetensväg för att öppna plattan är rätt verktyg (jag väntar på ditt verktygstips) en bekräftelse från er på vart man lägger snittet (vilket jag skrev i förra inlägget) & att vara stadigare på handen än jag :P så jag ska låta min brorsa göra det isåfall

    Nej jag ska inte söka byta delar, utan enbart rengöra, och man kan räkna med att det som ska rengöras med alkohol sitter alldeles bakom detta (högtalare) som jag ville kalla membranet Namnlös5454545.jpg
     
    Last edited: 17 mar 2024
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    det du visar i bilden är gallret över högtalaren, innanför denna sitter en "låda" som innehåller högtalarmembranet. membranet är betydligt mycket större än gallret annars skulle det inte låta mer än ett par in ear. Denna låda som innehåller membranet brukar vara hoplimmad och inte gå att ta isär utan mycket våld.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Hakarna (jag vet inte om det är rätt namn, i princip kan man uttrycka det som att baksidan är formad så att den trycks in i framsidan, båda har lite lutande kanter och hakar tack vare detta tag i varandra) är väldigt diskreta och videon är oskarp men jag tycker mig ana att man ser lite av dem 1.37 in i videon precis när han öppnar plattan.

    Det går nog att öppna med rakblad men är inte att rekommendera, har man inte rätt verktyg så blir det synliga märken i kanten men inget som påverkar funktionen. Själv brukar jag använda en spårmejsel men det syns efteråt när man tryckt ihop den efter reparationen.
     
    Kloppstock gillar detta.
  16. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Så man aktiverar bluetooth på plattan, innebär det verkligen att den kopplar ur den interna högtalaren automatiskt?

    Kolla här
    https://www.indiamart.com/proddetail/jbl-go-essential-speaker-2850813177797.html
    Den är ju för stor för att gå att limma fast på plattan över interna högtalaren :) för jag vill inte gärna! gå runt med 2 lösa delar som tillhör varandra i ryggsäcken när den ska laddas!
    Finns det inga mindre!
     
  17. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Har du kopplat ihop högtalaren med plattan en gång via Bluetooth så tar högtalaren över ljudet i fortsättningen så fort du startar den förutsatt att du har Bluetooth i gång på plattan. Mindre högtalare än den jag föreslog finns säkert men mindre storlek går ut över ljudet.
     
    Kloppstock gillar detta.
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jag har en äldre version av den högtalaren och jag tycker att den ger ett helt ok ljud (om man inte har för stora krav förstås) men det är nog svårt att hitta mindre högtalare som ger hyfsat ljud men de flesta bör nog ändå generera ett bättre ljud än inbyggda högtalare.

    Ett annat alternativ är ju headset eller pods som ju knappt tar någon plats alls.
     
    Kloppstock gillar detta.
  19. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Hur stor är den sammantagna risken att plattan inte startar upp igen efter att jag gjort ett försök att öppna med någon form av bräckjärn? :) som illustreras av denna bild smärta.jpg
    Hur stor är risken att dom båda halvorna inte går att sätta ihop efter öppningen/ dom sk hakarna
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Risken finns men är nog inte så värst stor om du inte råkar förstöra något inuti plattan.
    Extremt liten, om man öppnar med rakblad ökar risken, det är därför de brukar rekommendera något plastverktyg.
     
    Kloppstock gillar detta.