Diskussion: Google Maps-tråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Swedroid, 8 jun 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 746

    MINA ENHETER

    Frågan rör egentligen Google Sök, men jag prövar att ställa den här.

    Om jag söker efter en plats i Google Sök, så brukar det ju alltid dyka upp en karta högst upp ovanför sökresultaten, en förhandsvisning från Google Maps. Sedan några månader tillbaka är denna karta inte klickbar för mig, med vilket jag menar att det oftast inte går att klicka nånstans på kartan för att skickas vidare till Google Maps, så som det brukade vara förut. Jag märker också att bland "rubrikerna" högst upp, ni vet Bilder, Videor, Nyheter, Böcker så finns Maps sällan med. Det finns alltså inget sätt att ta sig till Maps med ett enkelt klick. Jag måste därför gå in på Maps separat, till webbsidan maps.google.com och göra sökningen igen. Väldigt frustrerande. Är det något A/B-test Google håller på med? Någon annan som reagerat på samma? Något Google infört pga EU:s hetsjakter om konkurrens?

    Jag har mest stört mig på detta problem vid sökning på telefonen, men det behöver inte betyda att problemet är mer vanligt på någon viss plattform. Ibland finns ett knep runt problemet, men långt ifrån alltid. Ibland syns knappen "Directions" på kartan, som då är klickbar, och i så fall kan man genom att klicka på den knappen skickas till Maps, dvs en hyfsad omväg. Men sammantaget är problemet oftast att jag inte hittar något sätt att klicka mig direkt in på Maps, inte ens med "Directions"-omvägen.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är något som Google valt att göra. Det skapades en tråd om detta på SweClockers för någon månad sedan. Inget som går att ändra utan tillägg (på dator).
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 746

    MINA ENHETER

    Tack, jag lyckades hitta tråden på sweclockers:
    Google Maps i Google-sök

    Förändringen är ju obegriplig, som någon skribent skrev.
    Jag tror nästan detta måste ha något att göra med risk för stämning/ny lagstiftning. Kanske Digital Markets Act (DMA) i EU, att de är rädda att åka på miljardböter (ännu en gång), som det brukar bli när EU anklagar dem för olika saker.
    Går det att kontakta Google och fråga rakt ut, eller får man svar om man skulle skicka en buggrapport? Hmm.
     
  4. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har inte läst Sweclockers tråden så kanske det redan framgår där, men såg precis detta:
    https://www.dn.se/sverige/darfor-har-google-maps-forsvunnit-fran-sokningar/

    "Detta beror på EU. Mer specifikt på Digital markets act (DMA), en reglering som påverkar hur de stora techföretagen kan bete sig. DMA reglerar mycket, men bland annat hur bolagen får lyfta fram sina egna tjänster framför konkurrenters.

    Googles sökmotor är en tjänst. Google Maps en annan. Om Maps hade fått åka snålskjuts på Googles dominans på sökmotormarknaden hade det varit ett brott mot DMA. Åtminstone gör Alphabet den bedömningen."
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, den har inte länkats i den tråden vad jag minns. Men se där. Det var ju synd!
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Får inte längre automatisk zoomning på Google maps i Apple carplay. Någon som vet om dom tagit bort det ? Har fungerat tidigare men vad jag än gör för inställningar så spelar det ingen roll men jag kan ju ha missat något förstås
     
    Last edited: 7 apr 2024