Svarta skrapmärken på skärm

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Kloppstock, 9 mar 2024.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Detta är en Alcatel 1 telefon som har drabbats av motsvarigheten till pigmentbortfall för en skärm, skadan har antagligen uppstått efter att ha råkat ligga i samma ficka som en nyckel eller vad tror du?
    IMG_20221117_085307_891.jpg
    Skulle ni stå ut med att se det där varje gång ni tittar på skärmen? jag kan stå ut med sprickan i skärmen
    men troligtvis inte dessa blaffor

    Och ingenting finns det att göra väl? förutom att köpa ny skärm?, jag vet att jag skulle haft ett plexiglas ja
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nej.

    Det kan bara du avgöra.

    Nej.

    Förmodligen, men tveksamt om det hade hjälpt på den telefonen, eller ens värt det till telefonens värde.
     
    eastbound, dannejanne och Kristy gillar detta.
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Vad var det du svarade nej på? i ditt första nej! :)

    Du kanske åsyftade att det inte var en skrap/nyckelskada, så du svarade nej?


    Nej :) jag behöver hjälp
    att veta vad jag ska känna i sådana här frågor, har lite svårt att bestämma mig
     
    Last edited: 9 mar 2024
  4. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Det är väl klart att det hade hjälpt med plexi, du får inte en starkare skärm mot sådana här skador ju dyrare telefon du har
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Att jag inte skulle stå ut med sådana skador.
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Telefonen är inte värd många hundra kronor, skärmen var dålig även när den var ny, så ser inte att den ens hade varit värd att skydda.
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    du har fått ett gyllene tillfälle att uppgradera dig till en ny telefon, det är i alla fall så jag skulle sett det
     
    Kristy gillar detta.
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag noterar att i samband med att jag försökte flytta dom svarta fälten på skärmen
    (ni ser på bild i inlägg 1 mot sidan) med hjälp av en skrapa resulterade i fler & större & gröna pixel fläckar, så det kan du få skratta åt :) men jag följde ju bara en indiers youtuberåd! (vad skulle kunna gå fel) där han lyckades på sin LCD skärm.

    Skönt, då får jag en ursäkt för att köpa ny telefon, men vad är det som orsakar pixeldöd? krävs
    det att telefonen slagit i nått? den här jäveln har enbart överlevt 1/5 år

    Om jag inte hade försökt åtgärda svart fläckarna & förvärra, hade fläckarna förökat sig av sig själv? eller
    hade det kunnat stanna vid hur det ser it på bilden?
     
    Last edited: 20 mar 2024
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    jag skrattar inte åt att din skärm gått sönder.
    troligen hade de svarta fläckarna blivit större och större, de svarta fläckarna är de flytande kristallerna som läckt internt (LCD=Liquid Chrystal Display). att "laga" denna typ av skada är omöjligt. beror fläcken på ett pågående tryck på en billig plastskärm kan man dock ta bort trycket och kristallerna "rätar in sig i ledet" igen.
    ett slag eller kraftigt tryck kan göra att något internt brister så kristallerna kan börja läcka utan att det ens finns en spricka i glaset.

    Lycka till med din nya telefon :)
     
    Kloppstock och Kristy gillar detta.
  10. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Kloppstock gillar detta.
  11. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag noterade den där länken också, men såg bara att det stod slut i webblager och slet mitt hår! :)

    Ska jag tolka det som att du såg den i en butik i Falun? då jag inte hittar den infon i din länk

    Någon i Falun på Swedroid som vill tjäna lite extra pengar? genom att 'köpa ut' enheten till mig.
    Jag swishar er isåfall 99 kr + den fraktkostnad ni vill ha för besväret att sedan skicka den obrutna
    förpackningen till mig med post


    Här var den smarta Indiska guiden
    How to Remove Black spot from screen! Simple - YouTube
    Jag lyckades även skrapa fram grönt ur det svarta :) tryckte jag för hårt kanske eller var det för
    att jag använde taggen till tvättstugan?
    IMG_20221129_000633_566.jpg
     
  12. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jag vet inte hur bra det går att lita på lagersaldo hos netonnet, när jag la in länken stod det att den fanns i Falun, igår kväll fanns den bara i Malmö och just nu bara i Kalmar så enklast är nog att ringa till netonnet för att få ett bra svar.
     
  13. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    "Paxa och var säker på att varan finns i vald Lagershop. Vi bekräftar att varan är undanlagd med ett SMS till dig så snart som möjligt. Paxningen gäller i 24 timmar från bekräftelse."

    Det hjälper väl inte mig? att Paxa om jag sen inte kan dyka upp till den butiken i fråga? & hämta den,
    för butiken kommer väl knappast att skicka ett paket till mig? utan det är väl enbart webblagret man är hänvisad till?

    Nu har jag iaf några minuter! på mig att hita en ny vän på sweclocker som råkar bo i Kalmar :innocent:
    Undra om det kommer in nya enheter! som kostar 99 spänn när lagerstatusen är 0 på alla orter
     
    Last edited: 21 mar 2024
  14. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    I Västerås Hälla finns 1! enhet!
    Alcatel 1 (2021) 16GB Vulcano Black | NetOnNet

    Någon i Västerås på Swedroid som vill tjäna lite extra pengar? genom att 'köpa ut' enheten till mig.
    Jag swishar er isåfall 99 kr + den fraktkostnad ni vill ha för besväret att sedan skicka den obrutna
    förpackningen till mig med post


    På måndag är deadline då släpper jag Alcatel och köper ett annat billigare märke
     
  15. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag känner mig omotiverad att köpa en ny Alcatel, som princip ska man inte köpa samma märke på budgettelefon 2 gånger brukar jag säga, vem vet om Alcatel har en särskild benägenhet att läcka