Northmill Betalkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Cashback, 31 jan 2022.

  1. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag har ingen aning, jag blir orolig efter vad alla skrivit i tråden, för min del känner jag, det säkra före det osäkra :)
     
  2. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    558
    Mottagna gillanden:
    507

    MINA ENHETER

    Vad är du så rädd för? Jag förstår inte, förklara gärna.
     
  3. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Kortfattat att mina uppgifter hos Nordea ska hamna i fel händer, lätt hänt idag med alla hackare mm, behöver inte hjälpa dem tänker jag...

    Jag tillhör de som inte lämnar ut mina kortnummer på nätet överhuvudtaget och därför vill jag då ha det här som ett substitut, men vill absolut inte dela mina uppgifter till Nordea med någon överhuvudtaget om det är möjligt att låta bli.
     
  4. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    325

    MINA ENHETER

    Jag använder Zlantar.
    Många bankappar såsom Klarna, Lunar, Swedbank, Remember, har den funktionen som Tink hade innan de blev uppköpta - koppla ihop flera banker och kreditkort i en app för en enklare översikt över sin ekonomi.
    Borde jag kanske varar mer försiktig och inte dela alla mina bankuppgifter och kreditkort till Zlantar? :sealed:
     
  5. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    558
    Mottagna gillanden:
    507

    MINA ENHETER

    Du har en poäng. Man ska absolut vara försiktig med uppgifter som kan cirkulera runt på nätet och eventuellt hamna i fel händer. Man kan aldrig vara nog försiktig.
     
    Nicole gillar detta.
  6. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack:)
     
  7. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Intressant att se att mitt inlägg skapade en liten diskussion :) Har läst igenom alla inlägg och insett jag kanske är övernojig (eller inte?), men gick in på Northmill igen och tyckte fortfarande att det var väldigt mycket information som Tink delar med sig av till Northmill i "identifieringssyfte".

    Kommer dock åka på resor nu i år så pengarna får ligga där ett tag till.
     

    Bifogade filer:

    • Tink.png
      Tink.png
      Filstorlek:
      39,6 KB
      Visningar:
      53
  8. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Måste säga att jag har fortfarande lite svårt att se bekymret med att göra uttag från sparkontot utan att gå via Tink. När jag tagit ut pengar, gör jag bara det via det sparade kontot som jag angav när jag skapade sparkontot hos Northmill (vilket är hos Skandiabanken i mitt fall):
    Skärmbild 2024-03-01 085935.png
    Går jag in under "Kopplade konton" så ser jag även där exakt vilket kontonummer som är mitt sparade konto, och där framgår också att om jag vill ändra detta så kan jag göra det genom att kontakta kundservice (alltså utan att behöva involvera Tink...):
    Skärmbild 2024-03-01 090026.png

    Annars är ett tips att om man även råkar ha Revolut, så kan man "ta ut" pengar direkt från sitt Northmill-kort genom att skapa en så kallad betalningslänk i Revolut på det belopp man vill. Från Revolut kan man sedan göra en vanlig banköverföring till sin "vanliga" bank om man vill. Det finns dock en begränsning på att man inte kan skapa betalningslänkar för mer än motsvarande £250 per vecka, vilket gör att detta alternativ kanske inte är lämpligt för att föra över större summor.
     
  9. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Fick hem mitt fysiska kort och har aktiverat det i appen (det står att kortet är aktiverat). Överfört en slant till kortet. Skulle testa att använda det på Coop X-tra, men när jag skulle blippa det så stod det "kortet kan ej användas här" eller dylikt på terminalen. Funkar det bara i vissa affärer eller vad kan det vara för fel? Måste man aktivera kortet "fysiskt" också, som man gjorde förr, genom att använda det i en bankomat en gång och slå in pin eller använda chip?
     
  10. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Du svarar på din fråga själv. Nya fysiska kort måste man väl alltid använda med chip+pin första gången innan blip fungerar? Testade du i butiken? Du behöver inte använda en bankomat för det.
     
    Bill Lumbergh gillar detta.
  11. Bill Lumbergh

    Bill Lumbergh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    50
    Okej, det är kanske så. Nej, jag testade bara att "blippa". Jag får testa med chip och pin i helgen.
     
  12. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    För lite mer än ett år sedan infördes väl det krav på att vid köp på internet där man använder sig utav kort så måste man verifiera det på något sätt - t.ex. m.h.a mobilt bankid. Det det räcker inte med kortuppgifterna längre - eller finns det undantag/krypthål till det?

    När mitt Rocker-kort går ut efter sommaren ska jag byta till Northmill betalkort då Rocker numera har en kostnad men inte Northmill. Osäker på hur appen är, men åtminstone har Northmill en webbsida där man kan hantera en del grejer - det är ett stort plus i mina ögon.
     
  13. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    Jag är precis hemkommen från en längre resa där jag använde Northmills kort, nu ville jag föra över kvarvarande pengarna till min vanliga bank och hörde av mig till supporten där jag fick skicka in bevis på att kontot tillhörde mig (dit jag ville skicka pengarna), samt verifiera mig via BankID. Sedan kunde supporten hjälpa mig att föra över pengarna utan att involvera Tink. Jag har inte deras sparkonto, men om man hade det förstod jag det som att man kunde skicka pengarna till sitt eget registrerade konto på egen hand, utan att involvera Tink eller ens kontakta supporten som jag behövde.

    Tycker personligen att Northmill är det bästa resekortet på marknaden för tillfället, det funkar hur bra som helst. Hoppas inte man väljer att försämra villkoren likt mina tidigare resekort (Revolut, Curve och Lunar).
     
    twoamigos, Bill Lumbergh, milky81 och 4 andra gillar detta.