BankID: Digitalt ID-kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av stelex, 11 jun 2023.

  1. vanbergsvine

    vanbergsvine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2023
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Du har rätt. Jag har ställts inför detta flera gånger
     
  2. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Det besked du fick från polisen att det är upptill varje polis stämmer dock inte. Det är som Buzz skrev att man riskerar att få böter om man inte har körkortet med sig, men går det att styrka identiteten på ett annat godkänt sätt, så ska böter inte utgå (9 kap. 2 § 2 stycket körkortslagen). Det är inte upptill varje enskild polis att sätta sig över den paragrafen.
     
  3. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Det var väl typ det jag skrev, eller?
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det är inte så dumt med ett fysiskt kort (det är fortfarande en relativt stor andel av befolkningen som inte har en smart mobil och ingen ska tvingas till att införskaffa en) men det borde vara möjligt att även använda mobilen för identifikation.
     
    stelex gillar detta.
  5. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Känns som att jag upprepar Buzz's kommentar. Så vi sätter punkt här.
     
    stelex gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 775
    Mottagna gillanden:
    44 775
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Man kan ju få BankID på fysiskt kort med/med chipp.

    Vi har ju svenska Yubico som utvecklat Yubikey, kan de inte ringa dem och komma överens om en lösning så vi kan stoppa in en sådan här i telefonen, framför att släpa runt på ett fysiskt kort. Det hör ju verkligen inte hemma på 2000-talet o_O

    Det borde inte kräva någon certifiering av telefonen om veriferingen kräver att man har en yubikey som är bunden till ett statligt ID via någon portal, eller så gör man det hos polisen i passexpeditionen. Finns för all del med NFC också man kan ha på nyckelknippan, om man föredrar det, men det eleganta med nyckeln nedan är ju att den kan sitta i telefonen hela tiden utan att vara i vägen (...givet att man har trådlös laddning).

    upload_2023-10-18_14-29-51.png
     
    Last edited: 18 okt 2023
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är redan uppe i Nordiska rådet att norden ska acceptera nordiska digitala körkort, då Danmark liksom Norge har det redan.


    Skulle då inte vilja ha ett som motsvarar Siths-kort som sjuksköterska har och likande, och vissa förvaltningar inom kommunen.
    Känns i mina ögon inte som säkert.

    Även behöva konstant updatera NetID eller eID för läsa dessa skulle nog inte vara ett större problem på en mobiltelefon, men man sätt för många som kontaktar IT för få dessa konstant updaterad för det kan inte använda Siths korten.
     
    Last edited: 18 okt 2023
    stelex gillar detta.
  8. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Håller med dig helt och hållet.
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 842
    Mottagna gillanden:
    4 933

    MINA ENHETER

    Det ena behöver ju inte utesluta det andra
     
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 346
    Mottagna gillanden:
    1 646
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fysiskt kort som man även har digitalt är väl kanon. Vill se att biometri sparas precis som med pass och nationellt id.
     
    stelex gillar detta.
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Exakt, det var ungefär det jag skrev.
     
    stelex gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 748

    MINA ENHETER

    Det står att en anledning för att införa en statlig e-legitimation är för att Sverige idag saknar en lösning med den högsta tillitsnivån, vilket BankID i nuläget inte uppfyller.
    "Men de uppfyller inte kraven på den hösta tillitsnivån som EU ställer för att vi ska kunna införa digitala plånböcker där vi kan identifiera oss digitalt inom hela unionen och också kunna samla digitala dokument och bevis."
    Sverige är ett av få EU-länder som saknar en sådan godkänd lösning, tydligen.

    Finns det något skäl till att BankID inte skulle kunna anförtros den högsta nivån?
    "Digitala plånböcker" är väl ett EU-koncept som finns som förslag men som inte är verklighet ännu (googla så kommer ni hitta vilka tankar som finns om ett sådant koncept), men övriga grejer, "digitala dokument och bevis" är ju åtminstone inom Sveriges gränser BankID fullt kapabelt att verifiera redan.

    Jag tycker iaf att idén med en statlig e-legitimation är god. Också bra att den ska finnas på ett plastkort, för de som har behov av det. Men jag hoppas att lösningen på sikt släpps som en app också, och att plastkortet ska kunna bakas ihop med befintligt pass/nationellt id-kort. Eller så blir det tvärtom, den statliga e-legitimationen används för att skapa en digital plånbok, som i sin tur innehåller pass/nationellt id-kort...

    Egentligen hade det ju varit intressant om det gick att göra fördelning av behörigheter mellan de olika lösningarna. Typ att plastkortet som ligger hemma i byrålådan kan användas för obegränsade banktransaktioner från mina konton, medan BankID som finns i telefonen jag bär med mig på stan endast kan göra transaktioner upp till ett visst belopp, pga rånrisken typ. Men sånt vore väl att hoppas på för mycket.
     
    Taskman, Kristy, milky81 och 3 andra gillar detta.
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Både plastkort och digitalt hade ju vart det bästa som ni säger. Drömmen hade varit körkort, pass, ID-kort i mobilen och att det fungerade internationellt. Sen hade jag nog inte vågat resa utan att ha ett fysiskt pass som backup, tänk om mobilen blir stulen eller man tappar den :O
     
    Kristy, stelex och Ko900 gillar detta.
  14. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Precis just detta är anledningen till att jag sedan flera år alltid har både mobil och en liten "front pocket wallet". Tappar man mobilen är man annars helt rökt om allt sitter i skalet.

    Id får gärna komma som både kort och digitalt men det får absolut inte enbart vara digitalt. Varenda företag kommer säkert skaffa RFID-läsarsystem för ett statligt ID-kort så det förenklar troligen vardagen för många.
     
    milky81 gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 748

    MINA ENHETER

    En nackdel jag ser är att man kan behöva lämna ifrån sig telefonen för att en tjänsteman ska kunna kontrollera ens körkort, pass eller id-kort, kanske knappa in i en dator eller något. Typ gränspassage, fordonskontroll eller liknande. För en sådan situation hade ju gammaldags plastkort känts mycket bättre, kan jag känna, även om jag gillar digitalt.

    Det finns ju en funktion för att "pinna" en app, så att ingen kan lämna den appen och nå övriga delar av telefonen utan pin-koden. Brukar ni använda den funktionen, om ni ska lämna ifrån er telefonen? Om man är stressad och snabbt ska få fram något i telefonen medan en person väntar så tänker man nog sällan på att pinna den appen, men jag kommer försöka ha det i minnet framöver.

    En välkommen funktion i Android vore om det gick att ställa in en lista med appar som alltid ska krävas pin-kod för att lämna. Om man då i framtiden har en app för körkortet, en app för BankID och säkert något mer liknande, så skulle telefonen alltid veta att den ska fråga om pin-kod om någon försöker gå ur den appen, per automatik, så slipper jag själv tänka på det. Eller det kanske redan finns "applock"-appar (tredjeparts) som gör just det? Dvs motsatsen till hur en vanlig applock-app brukar funka.
     
    Kristy gillar detta.
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 346
    Mottagna gillanden:
    1 646
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Man får väl blippa telefonen eller visa QR-kod som mottagaren läser av. Den personen får sen upp dina uppgifter tidsbegränsat på en skärm, då behöver man inte lämna ifrån sig något. Säkerställer också att det min lur visar inte är förfalskat om infon de får fram stämmer överens. Typ
     
    Heleg gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 748

    MINA ENHETER

    Några nya ställen som börjat godta digitalt id-kort från bank-id?
     
  18. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Kronans Apotek godkände det sista jag var där, vilket de inte gjorde förrförra gången.
     
  19. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    325

    MINA ENHETER

    Finns det ingen sida där man kan se vilka ställen som godkänner digitalt id? Har letat men inte hittat
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 289
    Mottagna gillanden:
    7 033
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En bit ner på denna sida kan man se vilka som accepterar Freja EID. Vet inte om det finns något liknande för BankID.

    Identifiera dig med Freja

    upload_2024-3-28_17-19-49.png
     
    KTM gillar detta.