Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. blueman

    blueman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2016
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini
    ROM:
    Löjrom?
    köpte en ecoride ambassador e6 med shimano e6100. lite störigt att den klipper vid 25km/h. Har försökt ladda ner en app så man kan ändra region och få 32km/h istället. dock får jag inte igång bluetooth.

    Kan det vara så cykeln inte har bluetooth, nån so, vet?
     
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Trim till Shimano steps E6100 elcykelmotor | Elcykeltrim
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror nog på vilken styrenhet du har, vissa har Bluetooth och andra inte. Dvs displayen/fjärren som sitter på styret.
     
  4. blueman

    blueman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2016
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini
    ROM:
    Löjrom?
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är ingen expert på Shimano, men den här skall vara kompatibel med ditt motorsystem: Shimano Steps SC-E6100. Har stöd för Bluetooth och Shimano-appen/E-TUBE RIDE, som jag antar är vad du vill komma åt.

    Borde gå att byta utan problem, men ibland kan man behöva uppdatera firmware på motorn/para motorn med fjärren först eller göra någon annan ändring, så om du har någon Shimano-certad cykelhandlare i närheten kan han säkert lösa det åt dig. Dvs om det inte är så enkelt som att bara koppla bort den gamla och ansluta den nya, men det kanske någon annan har bättre koll på.
     
    blueman gillar detta.
  6. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Någon som köpt en ewheels elcykel än? Undrar hur dom är? :)
     
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tror jag kan ställa denna väldigt allmänna fråga om El cyklar här?

    Jag har varit/är skeptisk mot el-cyklar då jag gillar cyklar utan hjälpmedel som motor som idé och fordon, både för att man tar sig långt och ganska enkelt och det behövs relativt lite kraft, el-cykel har i mitt huvud varit lite som att "fuska" och tappa den viktiga motionen man får även vid nöjecykling och jobbpendling....

    Ovan har börjat förändras och jag misstänker att det är mest fördomsfullt och då jag aldrig provat en elcykel bara har antaganden och vad vissa andra sagt, så nu vill jag bredda min förståelse från dom som använt båda, primärt som jobbpendling men också nöja, inte ren motion som en MEMIL ;)

    Så om någon kan beskriva och jämför så att jag får en känsla för detta med jobbpendling på el-cykel vs vanlig cykel?

    Smidighet och vardagsmotion är viktiga aspekter

    Jag blir lätt svettig och detta har varit en del i mitt hinder att jobbpendla med cykel, jag måste då duscha på arbetsplatsen och det KAN vara lite struligt.
    Om vi tänker oss en jobbpendlig på runt 8-15 km enkel resa primärt på en årstid utan snö och is i Stockholmstrakten på cykelbana.
    Om jag cyklar i ganska lugnt temp med en vanlig cykel så blir jag så pass svettig att jag inte direkt kan byta till arbetskläder men får motion och jämför detta med en El-cykel, om jag använder den så att jag "cyklar" och inte åker men att den kapar tupparna på backar, vinden som blåser och likande, tappar jag mycket i motionsaspekten?

    Någon som kan leva sig in i min frågeställning och beskriva hur du upplever skillnaden eller likheten?
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    tänker på en sak direkt. du kan få samma belastning (och motion) men det går fortare till jobbet. alternativt samma fart men mindre motion
     
    Salvion och bernard gillar detta.
  9. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    27
    För att man skall få bättre kondis så skall man ha en belastning som gör en lätt svettig, lätt andfådd, gärna under lång tid.
    Vill man inte duscha när man kommer fram så måste man undvika att bli lätt svettig och därmed får man ett sämre utfall på konditionen.

    Utfallet av cyklingen med hjälpmotor blir då mindre i kondition, men likartat i balans och uppmjukning av leder.
    Detta ovan är då också beroende på ålder.
    Själv har jag bara kört racer 18km enkel (lands)väg till jobbet och de få gånger man använt en elcykel så är det näst intill utan belastning att cykla upp till de 25km/h som är lagliga. Därefter träffar man en vägg som inte känns värd att passera. Snittar 32 på racer. Vill man ha mera kondis så får man minska mängden hjälp, vilket då skall vara möjligt. Men använder man full assistans så skall man inte förvänta sig någon direkt konditionsförbättring. Själv håller jag på att kolla efter någon ellådcykel för mina besök i centrum när man hämtar paket eller handlar 2 kassar med mat.
     
    Salvion gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns olika typer av elcyklar med olika typer av assistans. I ditt fall låter det nästan mer som att det vore bättre med en sportigare variant där motorn hjälper lite mindre, kanske främst i uppförsbackar och dylikt. Du får då en lätt cykel som går att trampa på som en "vanlig" cykel, men assistans i stark motvind och uppförsbacke.

    Exempel (16 kg): Winora E-Flitzer röd | bikester.se

    De som väger 25-30 kg är ju klart tuffare att trampa runt på i jämförelse, och de kör man kanske inte så ofta så mycket fortare än 25 km/h på då motorassistensen klipper.
     
    Last edited: 7 mar 2024
    Salvion gillar detta.
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Tack för svaren!

    Jag tror att det framgick men jag är alltså inte ute efter att få mottin utan ansträngning...

    Idag är jag tvungen att köra bil till jobbet på grund av avståndet, men ganska snart är planen att det blir ändring till ovan avstånd, och då jag vet hur jag och många med mig fungerar, det här med lathet/bekvämlighet så försöker jag leva mig in i hur detta kan tänkas funka i praktiken.

    Ett eget exempel, under 20 år hade jag gångavstånd till jobbet, 1,5 resp 2,8 km enkel resa, där fanns också tunnelbana men jag gick 95% av tiden för min upplevda vinst i välmående övervägde det lilla besväret jag ibland kunde uppleva, så promenaden "blev av"

    Nu försöker jag också vara lite smartare ekonomiskt att inte bara köa en ny pryl som blir stående.

    Nåja nästa steg blir att faktiskt flytta och först efter det undersöka marknaden för cyklar.
     
  12. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  13. SirWankalot

    SirWankalot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    29
    Jag har samma problem, dvs jag blir svettig när jag cyklar och har därför undvikit det. Men jag köpte en el-cykel för 4 år sedan och jag blir inte svettig när jag cyklar på den. Eftersom det inte är lika ansträngande och fartvinden kyler även när det är riktigt varmt ute så fungerar det utmärkt.
     
    Le Petit Prince gillar detta.
  14. Angst-maN

    Angst-maN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tjena,

    Är på jakt efter elcykel och försökt läsa på lite tester och här i tråden. Bor i Malmö och funderar på att lämna bilen och cykla elcykel. Jag har svårt att avgöra komponenterna när jag jämför cyklarna.

    https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-sub-active-eride-20-lady-bike?article=290688010

    https://www.scott-sports.com/se/en/product/scott-sub-active-eride-20-lady-bike?article=290688010

    Vad tycker ni om dessa, prisvärda eller har ni tips på andra?
    Det är ju inte den senaste Bosch motorn CX performance i dessa..borde man kanske gå på en CX istället?

    Har en bekant som har en Cannondal Mavaro från 2021 med cx motorn och är nöjd.

    Alla tips tacksamt emot :)
     
  15. blueman

    blueman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2016
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini
    ROM:
    Löjrom?
    tipset är att inte välja för klen motor. minst 50nm eller gärn 60nm i vrid, framförallt om det är lite blåsigt eller backigt. Annars tror jag vilken boschmotor som helst är kanon. de och shimano är bäst.
     
    Angst-maN gillar detta.
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Dina funderingar har några veckor på nacken men tänkte kommentera dem i alla fall.
    Med en elcykel kanske du inte längre är "tvungen" att köra bil.
    Själv är jag ganska nybliven pensionär så jobbpendling behövs inte för mig. Däremot har jag ett fritidshus ca 15 km hemifrån, VÄLDIGT kuperad resa med långa, vidriga backar som tidigare stoppade mig från att cykla. Skaffade så elcykel förra året. Cyklade förra året fram och tillbaka ca 3 dagar i veckan. Väljer assistansläge så att jag är andfådd under turen. Maximal assistans slår jag bara på i några av de värsta backarna. Märkte klar förbättring av kondition och lederna mådde toppen.
    Min bil som huvudsakligen användes till de här resorna tidigare stod oanvänd på garageuppfarten och före jul gjorde jag mig helt enkelt av med den efter att ha konstaterat att den rullat 70 mil på 6 månader! (Förutom cykel och promenad åker jag en del med länstrafik. Vi pensionärer har ju gott om tid :D ) Att göra sig av med bil är absolut inget alternativ för alla, eller kanske inte ens för värst många, men att minska på användningen av den kan nog rätt många.
     
    Ducceman, Salvion och Leo83 gillar detta.
  17. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Intressant berättelse! :)

    Ja för min del börjar det närma sig flytt (eller flytta ut mera, har ingen bostad ännu i nya staden :eek:;))

    Så jag kommer att bo i Södertälje ett tag för att sedan ta mig närmare Stockholm.
    Södertälje är ju jäkligt backigt, ligger som i en gryta med vatten/kanal rakt igenom staden.

    Det kommer sannolikt bli en "gubbcykel" alltså sitta upprätt med skärmar och minst pakethållare.

    Jag hittade en frän cykel på Youtube
    View: https://youtu.be/WRccjWFeM2w?si=rcTqatPPaN7wQqvC

    Och teknik och innovation är ju kul så glad i hågen mejlade jag min gamla cykel firma (TCM i Tyresö)
    Och jodå den skulle dom få in i April Maj.
    Frågade om priset....efter lite väntan "rek.pris på 62 699 SEK" :eek: :D :D :D

    Nåja det finns ju andra också :)
     
    Asawi gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 444
    Mottagna gillanden:
    8 376
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har 2.5 km till jobbet och avskyr att cykla p g a att jag blir svettig m.m. Att gå tar för lång tid. Funderar på att skaffa en elsparkcykel eller en elcykel för denna transport. Dock vill jag absolut inte lägga mer pengar än nödvändigt. Så billigast möjliga men vill såklart undvika skräpkvalitet. Totalt kommer det bli ca 2 mil i veckan. Några tips?

    Bor i Umeå så elsparkcykel antar jag enbart kommer fungera på vår/sommar/höst. Därför vore en elcykel bättre. Samtidigt gissar jag att kostnaden för en sådan blir flera gånger högre? Plus att jag enkelt kan ta med mig elsparkcykeln in på kontoret.
     
    Last edited: 8 apr 2024
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du vill kunna ta med den in på kontoret kan du ju skaffa en vikbar: Fiido D11 Folding E-bike

    Sparkcykel är rätt uselt för ryggen i längden, särskilt om den inte är dämpad (..och då blir det snabbt dyrt), så en cykel är i min mening en mycket bättre idé.
     
    Last edited: 8 apr 2024
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 444
    Mottagna gillanden:
    8 376
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra tips! Om du skulle rekommendera en icke-vikbar i liknande prisklass (eller billigare?).