Två veckor med Samsung S23 Ultra - stor frustration

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av Benji_9, 2 mar 2024.

  1. Benji_9

    Benji_9 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har endast erfarenhet av Samsung telefoner, S1, S4, S7, S9 Plus, S20 FE 5G och nu S23 Ultra.

    Med S23U så har jag två helt konkreta problem:
    1. Fingeravtryck, den fungerar stort sett aldrig, stor frustration.
    Mobilen blev levererad ny från butik med ett skärmskydd på, PanzerGlass SAM S23 Ultra UWF WA står det på kvittot.
    Jag har ökat känslighet i inställningarna, först då fungerade det att registrera fingeravtryck men det fungerar stort sett aldrig vid användning. Låser mig själv ute som oftast...
    Har torra fingrar, fuktar jag de så funkar den jättebra. Detta har jag aldrig upplevt tidigare, haft skärmskydd i 3 år på S20 FE.
    En annan tråd i detta forum bekräftar att andra har problem med torra fingrar. Men igen, det har fungerat tidigare utan problem.

    2. Tangentbordet laggar.
    Detta började jag uppleva sista halvåret med sista mobilen S20 FE, stor frustration.
    Här bytte jag från Gboard till Samsung, fungerade lite bättre i några dagar.
    Har googlet och ser ut som ett android problem hellre än Samsung problem men det gör att jag nästan inte orkar skriva.
    Med S23 Ultra har jag inte gjort någott speciellt med mobilen för att jag önskade testa den med allt "stock" och utan manipuleringar. Har inte ens kopierat över mina bilder och använder Google Messages istället för Samsungs, det är liksom allt jag gjort.


    Slutsats:
    Sitter med en "fet" mobil med en urusel användarupplevelse till trots för den långa trogna erfarenheten.

    Ska försöka ta mig förbi butiken en dag och se om det är något med skärmskyddet.
    Annars är det väl inte mycket att göra och en övergång (som jag tänkte denna gången men blev blind på specifikationer) till iPhone.

    Hoppas någon därute kunde ha kommit med lite tips, en hållande hand kan också hjälpa en frustrerad själ..
     
  2. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Kan tipsa om att registrera samma finger flera gånger, det har fungerat för mig med de Samsung jag använt, inklusive S23U. Angående tangentbordet har jag ingen aning om vad det kan vara. På vilket sätt laggar det? Dyker tecknen upp långt efter du tryckt på tangenterna?
     
  3. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

    Har samsung ett samarbete med panzer ang skärmskyddet? Om inte låter det märkligt?
     
    identitymatrixI gillar detta.
  4. Benji_9

    Benji_9 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar.
    Jag har försökte det tidigare, men då gick det inte mer eller mindre.
    Försökt nu igen, den hoppar ut då det är så svårt att få registrerat ett tryck. Misslyckas som oftast mellan 20-59 %.

    Ska försöka igen med lite fuktighetskräm men såhär ska det ju inte vara.
    Misstänker skärmskyddet.

    Tangentbordet:
    Precis som med förra mobilen, det laggar med att registreringen kommer senare på skärmen så bokstäverna kommer i fel ordning. Fryset till ibland. Det är som att gå på is med skor liksom.
     
  5. Benji_9

    Benji_9 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har beställt via jobbet som har ett avtal med en lokal mobilbutik som sätter ihop ett komplett paket med skärmskydd, skal, mobil och en laddare.

    Efter att ha läst lite kan det vara ett problem med tempererat glas vs plast film.
     
    eastbound gillar detta.
  6. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Sitter med med en s23u och jag upplever inte alls samma bekymmer som dig med upplåsningen. Dock har jag inget skärmskydd på då jag kör plånboksfodral. Men gissar att det funkar nära hela tiden. Kan va lite strul och låsa upp den utan att väcka skärmen först dock. Men det beror nog mest på att man missar fingeravtrycksläsaren när skärmen är mörk. Så det kan säkert vara skärmskyddet som ställer till det.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jag har inte heller skärmskydd och det fungerar nästan alltid utan problem med upplåsningen med fingeravtryck men ibland när fingrarna är extra torra så krånglar det ibland.

    Jag har Microsoft Swift key-tangentbord och det har börjat lagga lite på senare tid, vet inte vad det beror på men det är inget strul med att bokstäverna eller orden kommer i fel ordning, däremot kan det dröja kanske uppemot en sekund ibland innan ordet jag svajpat visas på skärmen... Kör S23U jag med.
     
  8. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    99
    Har inte skärmskydd då jag upptäckte att det inte behövdes i verkligheten, varken på denna S23U, min tidigare S22+ eller min S10+ innan heller. Är inte särskilt noggrann, har skal. Se upp med plånboksfodral där bankkort skrapar mot skärm och undvik nycklar i samma ficka som telefon.

    Har aldrig haft eller hört om trassel med tangentbordsinmatning. Kan det även här vara skärmskyddet som spökar?
     
  9. Mabbutt

    Mabbutt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2017
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    150
    Har skalet en magnet? Skulle det kunna vara anledningen till att tangentbordet inte fungerar som det ska? Själv har jag inte upplevt något som helst problem med något av de olika tangetborden.
     
  10. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    1. Garanterat skärmskyddets fel. Ta bort skräpet. Gör sen om inläsningarna 2 gånger.
    2. Det har jag aldrig upplevt. Kan även detta bero på skärmskyddet? En gissning då du haft liknande problem med tidigare mobiler. Rensa catche kanske hjälper.
    Jag hade smålagg efter jag gjort en switch med min fold4 till s23u med samsungs program, men efter jag gjort en catche resett funkar det helt laggfritt. Gissar att det följde med en del catche från folden som inte funkar bra med s23u.
     
  11. Kosskash

    Kosskash Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2019
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    67
    Alltså grejen är även den att det är tidigt in på våren med torka som påverkar huden till det torrare. På så sätt blir det lite sämre samarbete mellan fingeravtrycket och läsaren som inte är optisk på s23an. Så radera fingeravtrycken och registrera igen när det är mindre dagliga förändringar på huden så ska du se. Har själv det här problemet årligen under februari-april.
     
    Heleg gillar detta.
  12. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 427
    Mottagna gillanden:
    902
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Bara så du vet ökad känslighet påverkar inte fingeravtryck läsaren. Den biten är bara för om du märker att touchen blev sämre efter att skärmskyddet installerades. Då aktiverar man ökad känslighet. Så touch skärmen registrerar dina fingrar bättre, men fingeravtryck läsaren kommer vara samma oavsett.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Sulan_73

    Sulan_73 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Angående tangentbord, så kan jag starkt rekommendera SwiftKey, det absolut bästa tangentbord jag har använt.

     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  14. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    99
    Plocka bort Panzerglaset om du vill att fingeravtrycket skall funka. Jag har haft min S23U i snart ett år utan. Inga repor alls. Jag är inte särskilt försiktig. Jag har skal men inget annat.

    Magnetiska skal kan ge konstiga effekter. Testa utan och med annat skal. Börja med att ta bort Panzer om du vill börja får ordning. Jag har absolut inga av dina problem. S23U är toppen.
     
  15. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 427
    Mottagna gillanden:
    902
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Finns dock skärmskydd som funkar med fingeravtryck läsaren.

    En av dom är Whitestone Dome Glass, vilket jag har på min s23 ultra och kan bekräfta att fingeravtryck läsaren funkar utmärkt med den.
     
    Kristy gillar detta.