Ersättare till Splitwise?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 26 mar 2024.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 393
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Splitwise var appen som jag upptäckte förra sommaren, som jag verkligen älskade och hade önskat att jag upptäckt redan för tio år sedan. Det hade varit så smidigt på ett flertal resor genom åren. Syftet är alltså att appen håller reda på alla utgifter folk i gruppen lagt ut och hur de ska delas, och i slutet av resan får man en smidig sammanställning vem som ska swisha vem, där den rent av slår samman alla betalningar så att bara några enstaka personer måste betala. Tyvärr blev Splitwise sabbad för några månader sedan, då apputvecklaren begränsade gratisversionen på ett sätt som gjorde den värdelös, och då premiumvarianten skulle bli alltför kostsam med månadsprenumeration för samtliga kompisar/familjemedlemmar man reser med, vilket inte funkar.

    Jag började söka runt efter alternativ. Folk online har tipsat om några tjänster som verkar omtyckta.
    Tre appar:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=splid.teamturtle.com.splid
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tribab.tricount.android
    https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.destil.settleup
    Två webbtjänster:
    Spliit · Share Expenses with Friends & Family
    Simplify shared expenses with friends: SplitMyExpenses

    Jag känner mig dock helt lost när jag försöker jämföra dessa. Så jag tänkte fråga, någon som använt nån av ovanstående tjänster, vad är erat omdöme i så fall? Ni som bytt ut Splitwise, vad har ni börjat använda istället?

    Problemet är att den tjänst jag väljer att börja använda skulle kunna möta ett tråkigt öde, antingen att utvecklaren lägger ner tjänsten eller att den blir uppköpt av någon som inför jobbig reklam eller inför en paywall. Sen vill man ju helst anförtro sin data till någon pålitlig aktör, och gärna någon som erbjuder viss stabilitet på sikt. Vet ej hur dessa fem tjänster uppfyller dessa kriterier.
    En webblösning (webbsida) kan iofs vara smidigt, men jag tror ändå att en app (både för Android och Ios) är ett krav från min sida, särskilt om man vill få med familjemedlemmar på tåget. Jag söker väl egentligen samma funktioner som Splitwise, att alla resekamrater kan skapa ett konto och man detaljerat ska kunna ange vilka i gruppen som ska dela på en viss utgift och efter vilken formel.

    Några tips/tankar? ;-)
     
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Settle Up har vi kört sen 2018, funkar klockrent. Kör gratisversionen och det är lite reklam ibland men inget som stör direkt. Stöd för olika valutar och grupper. Den slår också ihop alla utgifter när man vill och minimerar antalet betalningar mellan medlemmarna i gruppen genom smart uträkning.

    Vi har varit 2-6 personer som rest och är nöjda allihop :)
     
  3. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    325

    MINA ENHETER

    Testa Steven
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 393
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för tips!
    Om ni använt samma sedan 2018 utan att appen försämrats, så är ju det en bra indikator på att appen har stabil ägare.
    Man skapar konto med lösenord som inloggningsmetod, eller?
    Finns det ett flertal val när det gäller hur en utgift ska delas upp, dvs fler val än "alla betalar lika mycket"?

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.getsteven.app

    Jag ser att den appen har färre användare och ett något sämre betyg än de tre appar jag länkade ovan.
    Något särskilt som gör Steven bra, fördelar/nackdelar?
     
    milky81 gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 393
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Efter att ha ägnat en rätt lång stund åt att jämföra olika appar, så har jag nu kommit fram till vilken app som får ersätta Splitwise för mig. Det får bli Splid.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=splid.teamturtle.com.splid

    I huvudsak har denna app många bra grejer. Bland annat behöver alla användare inte ladda ner appen och man behöver inte heller skapa något konto. Det räcker att en eller några personer lägger in namnen på alla som är med. Sen går det också att bjuda in alla till gruppen om man vill såklart, med en kod, så det finns en "moln-lösning" så att säga. Förutom moln-lösningen går det också att köra allting helt lokalt.
    Nästan alla funktioner är gratis. Det som ingår i premium-varianten (32 kr engångskostnad) är följande:
    -Sortera utgifter på kategorier
    -Fler aktiva grupper än två (det är ju sällan man är på två resor samtidigt eller ska dela utgifter med flera grupper än två samtidigt, så känns ganska lugnt).
    -Ladda ner sammanställning som excel-fil (pdf är gratis dock).

    Efter en resa är färdig och man betalat tillbaka till varann så kan man avsluta den gruppen, och ladda ner en pdf med sammanställningen. När man då tagit bort gruppen så är det fritt fram att skapa en ny grupp, men max två st samtidigt som sagt. Störs man av det så är 32 kr inte så farligt att betala, som engångskostnad.
    Enda nackdelen verkar vara att appen inte ger notiser (tror jag), men jag mailade apputvecklaren och frågade om det, och efterfrågade det.

    Felet jag såg med Settle Up var bland annat att de hade någon "server outage" nu i mars där all data försvann för användarna i appen. Datan återkom förvisso när de fick koll på sin server, men då känner jag att det verkar lite riskabelt att de byggt lösningen så att det hänger på en server om lokal data ska synas eller inte. Om de skulle gå i konkurs eller stänga ner tjänsten, så gissar jag att all data försvinner lokalt lika snabbt då.
    Tricount verkar tyvärr ha infört flera begränsningar nyligen, bl.a. beloppsbegränsningar på utgifter och annat, enligt omdömen. Samma väg som Splitwise.
     
    Buzz gillar detta.
  6. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har tänkt svara här i tråden men inte hunnit förrän nu. Splid som du nu verkar ha landat i har jag kört i några år på olika resor och har tyckt den funkat bra. Enkel att komma igång med och gratis varianten har varit tillräcklig för oss, som du säger så går det att ta bort en gammal grupp.

    Hade inte koll på att det bara var 32 den kostade som engångssumma, borde jag nästan betala vid nästa resa för det har den varit värd.

    Nu var ju denna fråga egentligen för en annan app, men i Splid finns ju detta men det kanske du redan upptäckt? För varje utgift kan man mata in vem som betalat och vilka som skall vara med och dela på just den utgiften, smidigt.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 393
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar! Yes, jag har hunnit se att det verkar finnas ett flertal möjligheter att finjustera hur ett belopp ska fördelas. Instämmer i att apputvecklaren mycket väl kan vara värd 32 kr för sitt arbete.

    Hur är det med notiser i appen, får övriga gruppmedlemmar notiser vid någon slags händelse?
    Det klagomål jag såg nämnas i Play Store för Splid var just att någon skulle kunna ta bort skulder/belopp ur appen utan att övriga medlemmar underrättas. Underförstått saknas det därmed notiser när belopp ändras eller tas bort tolkar jag det som, men är det samma sak när ett belopp inmatas första gången, ingen notis då heller?
    Jag mejlade faktiskt apputvecklaren och efterfrågade funktionen notiser. Får se om han svarar.
    Någon annan nackdel du har sett i appen?
    Nu ser jag fram emot att resa snart igen!
     
  8. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu var det ett tag sedan jag sist använde appen så jag är osäker på om det var notiser eller inte. Jag hade för mig att det var det men frågade syrran om hon kom ihåg och hon trodde inte det var det...
    Om inte apputvecklaren svarar så kan vi ju ordna ett enkelt test om du vill, i så fall kan du ju skicka ett PM. Jag har appen installerad :)
    Tror inte att jag tänkt på någon direkt allvarlig nackdel.
     
  9. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu efter lite tjat lyckades jag få syrran att använda Splid igen för lite utgifter under påsken. :)
    När hon la till utgifter i gruppen fick jag notis hos mig. Däremot provade vi även att hon tog bort en av de utgifter jag hade lagt in, och det gick bra att göra, men jag fick ingen notis då!
    Så det är ju kanske lite synd.