1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Diskussion: Använda eSIM eller fysiskt SIM?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jnsson, 18 apr 2024.

  1. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    1 005

    MINA ENHETER

    Tycker det är märkligt att folk inte verkar förstå problemet som du beskriver. Jag hade en vän som fick sin mobil stulen och det tog henne några timmar innan hon lyckades spärra simkortet. Under tiden hade tjuven lyckats ringa något avlägset land till en hutlös minuttaxa, det här kan hända er som inte har pinkod på ert fysiska simkort. Många operatörer har ett maxtak för hur mycket man kan ringa för, men det hjälpte inte min vän, hennes mobilräkning blev på flera tusen.

    Lite svårt att se problemet med att ha pinkod på simkortet, man får slå det en gång vid uppstart. Det kan väl inte vara så jobbigt för lite extra säkerhet?
     
    Nicole gillar detta.
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 068
    Mottagna gillanden:
    1 997
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja eller använd e-sim?
     
    KTM gillar detta.
  3. monavis

    monavis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2014
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Vad gjorde försäkringsbolaget då?
     
  4. Tiopental

    Tiopental Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2023
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1 197
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB
    Det handlar nog mer om okunskap än lathet.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 560
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    esim är så klart helt säkrare i många aspekter.

    1. Lätt när man byter land, eller operatörer komma igång snabbare.
    2. Ingen kan sno ditt simkort det behöver ta hela telefonen, men du kan rensa telefonen på distans så försvinner esim också.

    Listan kan gå på långt, själv skulle jag nog aldrig köra ett fysiskt simkort förutsatt att jag inte är i behov av 2 nummer samtidigt.

    Men hade så klart föredragit Google MEP (Multiple Enabled Profiles) där man kan ha 2 esim aktiva på ett esim krets krävs dock att operatörerna supportar det också.

    Och även mer så att det övergick till iSim istället än eSim för ge mer plats i telefonen för annat.
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 655
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag bytte allt till eSIM nyligen men idag krossade ena tonåringen sin iPhone (för tredje gången) och extramobilen hemma har inte stöd för det så det blev ett problem. Beställa hem nytt fysiskt simkort skulle ju inte komma fram förrän på tisdag tidigast. Som tur är så kan man gå och köpa simkort på Pressbyrån för 25 kr (Comviq) så gör de en ersättning av simkort direkt på plats (man måste legitimera sig). Tyvärr har de stängt min lokala Pressbyrå så det blev att ta en tur. Passade på att byta tillbaka till fysiskt simkort även i min egen mobil. eSIM är smidigt och så men nja, här får det vänta lite. ;) Självklart sätter vi alltid pin-kod och ersätter Comviqs, som standard, avstängda pin-kod som är 0000.
     
    chraist gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 418
    Mottagna gillanden:
    1 760

    MINA ENHETER

    E-sim är det som gäller 100 dagar i veckan, för min del!

    Har man extratelefoner liggande hemma som saknar stöd för e-sim så blir det såklart ett problem. Ett problem som inte kommer finnas om några år, som tur är. Själv var det ett antal år sedan jag senast hade en telefon liggande hemma utan stöd för e-sim.

    Kan du förklara vad iSim innebär?
     
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 655
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Precis. Det blir bra sen.
    Grabbens mobil har inte heller stöd för eSIM.
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 560
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Fördelar med ett iSIM
    Ett iSIM har samma fördelar som ett eSIM: det är mer hållbart och manipuleringssäkert, det kan byta operatörs OTA (tack vare dess eUICC-kapacitet), och eftersom det är ännu mindre än ett eSIM och inbyggt direkt i SoC, har det praktiskt taget ingen påverkan på din enhets design.

    Eftersom iSIM är inbyggt i chipsetet behöver du faktiskt inte ens installera det. Ingen lödning behövs. Operatörsprofilen kommer att tillhandahållas på modulen under chipsetstillverkningen. I stor skala kan detta hjälpa dig att tillverka och distribuera enheter snabbare.

    Så här ser det ut på bild
    [​IMG]
     
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 351
    Mottagna gillanden:
    804
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Alltså telefonlås är säkrare än SIM-PIN. Och om det finns ett telefonlås så kan inte dåliga aktörer ta ut ett esim som the Wire och BrBa.
    Då esim är permanent lagrat i telefonen kan man spärra eller lokalisera ju med data anslutning. Sen kommer esim default att blockera andra fysiska simkort från att bli primärt.

    Om na verkligen blir bestulen och gänget använder telefonen så är felet på telefonlåset. Sen finns det bra roaming lås för abonnemanget, t.ex. har jag blockerat nummerupplysning och betalsamtal, har lågt beloppsgräns och aktiverar roaming innan jag reser.

    Men jag har root och inget esim stöd, mitt nästa köp ske ha esim.

    Visst fysiska sim är OK men problemet är att folk slänger bort det stora plast kortet och ringarna, enligt mig är felet oansvariga människor. Dessa skulle inte leka med roaming eller blockera risker.